Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor kan ikke å utføre portering i tide (Telio)


Anbefalte innlegg

Fikk nå mail fra Telio:

 

Grunnet kapasitetsproblemer hos Telenor vil Telenor ikke være i stand

til å overføre ditt/dine nummer til Telio 18.5.2004 som planlagt.

 

Telenor har gitt beskjed om at de for tiden ikke har kapasitet til å

utføre overføringen i henhold til de tidsfrister som er fastsatt av Post

og Teletilsynet og som gjelder for overføring av nummer mellom

teleoperatører i Norge. Dette er en forpliktelse Telenor er pålagt

overfor deg som kunde og som de nå ikke er i stand til å oppfylle.

 

Som følge av disse kapasitetsproblemene hos Telenor er ny dato for

overføring av ditt/dine nummer satt til 7/6.

 

Vi anbefaler at du kontakter Telenor og krever å slippe å betale

abonnementsavgift i tiden fra 18/5 frem til ny overføringsdato.

 

 

Vi vil i samarbeid med våre juridiske rådgivere og Post og Teletilsynet

gjøre alt som står i vår makt for å sørge for at Telenor så raskt som

overhodet mulig retter opp i sine problemer og begynner å overholde

tidsfristene for overføring av nummer.

 

 

----

 

Fy da telenor!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høhø....

 

da er det bare å smøre seg med tålmodighet...

 

 

å siden det lukter anti telenor av denne tråden så kan jeg jo bare si:

 

dere bør jo egentli bare være glade på at telenor har kapasitetsproblemer med å portere vekk.. det betyr en ting...mindre kuner i telenor...

 

så..da kommer det vel ingen flere anti telenor relpyes i denne tråden :thumbs:

 

 

Edit: kunder*

Endret av Spydz
Lenke til kommentar

Telenor er pliktig til å gjennomføre portering innenfor en frist på 2 uker hvis jeg ikke husker feil, har selv jobbet med dette hos Telenor, men takk gud så jobber jeg ikke der lenger. Jeg mener å huske at den fristen er riktig, mulig dette er fikset på.

 

Hvis ikke Telenor kan fikse dette innenfor fristen så kan du kreve rabatt / eller var det avslag på faktura i mellomtiden, men Telenor skal ha dette til tide evn. kan du sende en klage på dette.

Lenke til kommentar

Og her er svaret fra Telenor:

 

Hei

 

Takk for din henvendelse.

 

Din klage er behandlet. Vi har ikke innvilget kravet om å slippe fastavgiften i peroden 18.05.04-07.06.04.

 

Dette skyldes at Telenor ikke har avtale eller samarbeidsavtale med Telio. Telenor sammarbeider med PortIT som igjen samarbeider med Telio. PortIT er inneforstått med at de 1500 porteringene ikke kan leveres den 18. mai, da PortIT ikke har levert riktig prognose til Telenor Networks for mai måned.

 

Har du flere spørsmål ang saken, vennligst ta kontakt med Telio kundeservice 815 69 070.

 

Vennlig hilsen

Telenor Kundeservice

 

Besøk oss på internett www.privat.telenor.no/kundeservice

Kontakt oss på www.privat.telenor.no/kontakt

 

 

Jeg forfølger nå saken videre mot Telio. Oppdatering av hva som skjer vil komme.

Lenke til kommentar

En ting er sikkert og det er aldri mer Telenor..... :no: Sånn som de behandler oss kan de ikke regne med og få oss tilbake som kunder.....Kan ikke skjønne post og telesynet kan godta dette.... :mad:

 

Telenor skal altså greie og suge enda litt penger av oss...Skulle vært skuddpremie på de.....

Lenke til kommentar
Telenor sammarbeider med PortIT som igjen samarbeider med Telio. PortIT er inneforstått med at de 1500 porteringene ikke kan leveres den 18. mai, da PortIT ikke har levert riktig prognose til Telenor Networks for mai måned.

Prognose står det, jeg regner med det betyr at PortIT må gi et anslag på hvor mange porteringer de bestilller på forhånd.

Jeg er ganske sikker på at Tn ikke hadde hatt noe problem med og håntert denne mengden hadde det vært kunder som porterte tilbake til dem.....

Jeg synes det nok engang lukter "stikke flest mulig kjepper i hjulene til våre konkurrenter" strategi.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Prognose står det, jeg regner med det betyr at PortIT må gi et anslag på hvor mange porteringer de bestilller på forhånd.

Jeg er ganske sikker på at Tn ikke hadde hatt noe problem med og håntert denne mengden hadde det vært kunder som porterte tilbake til dem.....

Jeg synes det nok engang lukter "stikke flest mulig kjepper i hjulene til våre konkurrenter" strategi.

Det er jo standard Telenor taktikk det ... Trenere, trenere og trenere så lang det er mulig, og så kreve betalt for det etterpå.

 

"Hvis du vil vekk fra oss, så skal du blø for det. Og vi skal ihvertfall sørge for at du ikke vil ha noe med oss å gjøre igjen."

Lenke til kommentar

Jeg anker også klaget direkte mot Telenor. Sendte følgende

 

Utportering fra Telenor den 18.mai er en rettighet jeg som kunde i Telenor har i henhold til Ekomforskriften.

 

Ekomforskriften §3.6 sier :

 

§ 3-6. Gjennomføring av tilbyderportabilitet

 

Mottakende tilbyder etter § 3-5 skal innhente skriftlig fullmakt fra sluttbruker før flytting. Som skriftlig fullmakt anses også fullmakt avgitt pr. e-post, SMS eller telefaks. Fullmakten skal inneholde positivt samtykke og entydig identifisering av sluttbruker. Fullmakten skal dokumenteres på forespørsel. Post- og teletilsynet kan fastsette nærmere krav til fullmakten, herunder fastsette vilkår for bruk av e-post og SMS.

 

Avgivende tilbyder etter § 3-5 plikter å gjennomføre flytting av nummer for en bestemt sluttbruker til mottakende tilbyder innen fem virkedager etter at han har mottatt korrekt anmodning fra mottakende tilbyder. Avgivende tilbyder skal gi mottakende tilbyder melding om at flyttingen er gjennomført senest første virkedag etter gjennomføringen. Tilbyderne kan avtale lengre gjennomføringstid. [Telio : på grunn av helg og 17. mai gav de tid frem til 18.mai]

 

Tilbyder skal sikre at anrop til flyttet nummer terminerer i riktig nett, uten at kvaliteten forringes i vesentlig grad.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040216-0401-0 03.html#3-6

----

 

Ekomloven regulerer mine rettigheter som kunde med hensyn til når jeg har rett til å få nummer utportert og derigjennom automatisk slutte å være betalende kunde hos utporterende operatør.

 

Kapasitetsproblemer med å portere ut nummerene mine i henhold til mine rettigheter kan ikke brukes som et argument for at jeg også skal måtte fortsette å betale for noe jeg ikke hadde måttet betale for om utportering hadde skjedd slik jeg har krav på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fra Telios brukerforum, skrevet av Telio

 

Telio beklager på det sterkeste at det oppstår så mye komplikasjoner for sluttkunde knyttet til portering.

 

Ad bevis :

Det er for oss uforståelig at Telenor krever bevis om avtale mellom Telenor og Telio. Telio har ingen avtale med Telenor. Telio har en avtale med Port IT for håndtering av selve porteringen, og Port IT har en avtale med Telenor. Det vet Telenor utmerket. Telenor vet også utmerket at porteringsordrer med porteringsdato 18/5 er mottatt. Bevis på det kan de finne blant annet i at ordren er registrert i NRDB og i at Telenor selv til Port IT har gitt en rekke responser på denne ordren.

 

Med hensyn til kompensasjon, så er Telio's holdning som følger :

- Våre kunder skal ikke ha store ekstrautgifter knyttet til "dobbelt abonnement" dersom vi - etter at kravene til korrekt informasjon etc for å kunne sende porteringsordre er tilfredsstilt - bruker lang tid på å sende porteringsordre. Vi sendte porteringsordre på alle som kunne sendes tidlig i Mai. Vi er klar over at dette for mange kunder er lang tid etter at de kunne vært sendt, men vi var ikke klar på vår side. For disse kundene vil vi gi en kompensasjon for den ulempe vår forsinkelse har medført for dem. Vi arbeider med en god kompensasjonsmodell som ikke krever en enorm mengde administrasjon.

 

- Når det gjelder kompensasjon for Telenor's forsinkelser, så er vår holdning at dette er noe man som kunde bør få. Men vi mener at det er åpenbart at den kompensasjonen er Telenors ansvar.

Lenke til kommentar

I avtalene man har med Telenor Networks har man en plikt til å levere riktige prognoser på forventede bestillinger osv osv. Dette er også derfor prognosene og telestatestikken er så viktig som den er.

 

Om PortIT ikke har levert korrekte prognoser til Telenor Networks kan heller ikke PortIT forvente at kontrakten de har med Telenor Networks blir overholdt da det er disse som bryter denne.

 

Slik jeg ser det i denne saken burde Telio aktivt kreve kompensasjon fra PortIT som igjen må ta støyten for at de ikke har gjort jobben sin og fulgt kontraktene sine.

 

Personlig synes jeg det virker noe uprofft av Telio å gå ut mot Telenor generelt på denne måten da det er Telio's leverandører av en tjeneste som i all sannsynlighet ikke har gjort hva de skulle gjøre her.

 

Nå skal det også sies at Telenor Networks ikke rangeres spesielt høyt på min liste over firma jeg digger, men fair skal være fair. Dette er 'big business' og her har man kontrakter man skal overholde, prognoser som må følges og SLA'er som kun gjelder om disse stemmer. Man må i slike tilfeller skylde på de som faktisk har brudt kontrakten; ikke de som forholder seg til denne.

 

At IT avisen med sin fantastiske journalistikk stiller seg kritiske til Telenor er vel ikke akkurat noen bombe :roll:

 

Synes også det er noe kritikkverdig at Telio går ut på denne måten, det virker rett og slett ikke videre proffesjonelt :dontgetit:.

 

P.s om det er levert riktige prognoser fra PortIT's side og dette faktisk er Telenor Network sin feil legger jeg meg langflat for dette. Men det virker noe pussig da dette ble nevnt som grunn tidligere i tråden fra telenor og "de store spillerene" ikke pleier å skylde på alt og alle om dette faktisk ikke er korrekt.

Lenke til kommentar
I avtalene man har med Telenor Networks har man en plikt til å levere riktige prognoser på forventede bestillinger osv osv. Dette er også derfor prognosene og telestatestikken er så viktig som den er.

Om PortIT ikke har levert korrekte prognoser til Telenor Networks kan heller ikke PortIT forvente at kontrakten de har med Telenor Networks blir overholdt da det er disse som bryter denne.

Stivbeint, tregt, byråkratisk og fryktelig vanskelig og kunne tilpasses seg raske endringer er åpenbart noe som plager TN når det passer dem.

Hvorfor har ikke TN innsett at det kan til tider være vanskelig og spå?

Prognoser lar seg vanskelig lage når pågangen eksploderer, man skulle jo tro en enorm organisasjon som TN greide og tilpasse seg slik variasjoner, det er jo ikke snakk om så enorme tall.

Lenke til kommentar
I avtalene man har med Telenor Networks har man en plikt til å levere riktige prognoser på forventede bestillinger osv osv. Dette er også derfor prognosene og telestatestikken er så viktig som den er.

Om PortIT ikke har levert korrekte prognoser til Telenor Networks kan heller ikke PortIT forvente at kontrakten de har med Telenor Networks blir overholdt da det er disse som bryter denne.

Stivbeint, tregt, byråkratisk og fryktelig vanskelig og kunne tilpasses seg raske endringer er åpenbart noe som plager TN når det passer dem.

Hvorfor har ikke TN innsett at det kan til tider være vanskelig og spå?

Prognoser lar seg vanskelig lage når pågangen eksploderer, man skulle jo tro en enorm organisasjon som TN greide og tilpasse seg slik variasjoner, det er jo ikke snakk om så enorme tall.

Hvorfor blusses det opp her da??? hvis det ikke er så enormt... da må det jo være en liten fillesak da.... :yes:

 

 

 

å som sagt tidligere.... dete jo faktsik ikke Telenor sin feil!?!!? det er Telio som må skjerpe opp sine samarbeidspartnere slik at de tilfredstiller telios krav...

 

->.<-

Lenke til kommentar
som sagt tidligere.... dete jo faktsik ikke Telenor sin feil!?!!?

Nei, tross alt er jo TN en såpass liten bedrift at de må planlegge alt og varsles om det meste i mnd. TN burde rydde seriøst opp i sitt eget stvbeinte byråkrati og ekstremt omstendlige rutiner for alt, de er tross alt ikke en statsetat lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...