Gå til innhold

Sigma EX 70-200 f/2.8 eller Canon L 70-200 f/4?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt lang tittel men..

Står i en liten klemme her nå: Sigma EX 70-200 APO HSM f/2.8 eller Canon 70-200 L f/4? Førstnevnte kommer med stativfeste inkludert mens Canon har dette som ekstraustyr til en drøy tusing. Sistnevnte har dårligere lysstyrke, men er jo Canon L linse da, noe som burde gi god kvalitet. Fikk også grei kritikk i test på Akamera.dk. Leste en brukererfaring her på Sigmaen og der fikk den mye skryt..

Tips før jeg bestemmer meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har en Sigma EX 70-200mm F 2.8 og er meeeget fornøyd.Er deilig å ha F2.8 når mørket kryper på. :cool: Skal forøvrig selge det,er du intressert så send meg en PM.Det er som nytt i org innpakning,solblender,stativ feste og bæreveske. :thumbup: Har ikke råd til å ha det... desverre! :thumbdown::angry:

Endret av -Pondus-
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Går god for Sigma'en. Den er stor/tung og bygget som en tanks. Den er også litt soft på 2.8, men det er utrolig kjekt å ha når man må. Det følger også med stativ-feste på Sigma'en, og skal du kjøpe det festet til Canon-linsa, så har du raskt jevna ut prisfordelen den har over Sigma sin. Jeg anbefaler Sigma'n med mindre du har råd til 70-200L 2.8, så sant du tror du kan få bruk for 2.8 en gang iblant. Sigma'en bruker også "standard" filterdiameter på 77mm, Canon 70-200 f/4 gjør det ikke. Den bruker en mindre diameter som passer med færre linser. Og filtre i disse størrelsene er dyrt, så at du kan bruke ett filter på fler linser er en fordel. F.eks koster ett 77mm Polarisjasjonsfilter fra Hoya over 900,- og det kan da brukes på de fleste "L" linsene til Canon untatt de virkelig lange telelinsene, samt 70-200 f/4L

EDIT

Disse bildene tok jeg på Gardermoen Spring Nats for to uker siden. Alle er tatt med den nevnte Sigma-linsa:

http://127001.org/albums/0001/images.html

Endret av vvizard
Skrevet
Går god for Sigma'en. Den er stor/tung og bygget som en tanks. Den er også litt soft på 2.8, men det er utrolig kjekt å ha når man må. Det følger også med stativ-feste på Sigma'en, og skal du kjøpe det festet til Canon-linsa, så har du raskt jevna ut prisfordelen den har over Sigma sin. Jeg anbefaler Sigma'n med mindre du har råd til 70-200L 2.8, så sant du tror du kan få bruk for 2.8 en gang iblant. Sigma'en bruker også "standard" filterdiameter på 77mm, Canon 70-200 f/4 gjør det ikke. Den bruker en mindre diameter som passer med færre linser. Og filtre i disse størrelsene er dyrt, så at du kan bruke ett filter på fler linser er en fordel. F.eks koster ett 77mm Polarisjasjonsfilter fra Hoya over 900,- og det kan da brukes på de fleste "L" linsene til Canon untatt de virkelig lange telelinsene, samt 70-200 f/4L

EDIT

Disse bildene tok jeg på Gardermoen Spring Nats for to uker siden. Alle er tatt med den nevnte Sigma-linsa:

http://127001.org/albums/0001/images.html

Hvilket kamera bruker du linsen på? :thumbup:

Skrevet

10D. Har ikke noen av teleconverterene til den linsa desverre, men de skal visst gi super kvalitet, spess 1.4x'en, så den/de står høyt på ønskelista mi. En sigma 70-200 f/2.8 + 2x TC vill gi en meget billig 200-400mm f/5.6. Kvaliteten der blir nok ikke helt på høyde med Canons 100-400mm f/4.5-5.6L, men for 10.000,- mindre (forutsatt at man alt eier Sigma'en), så skal visstnok resultatet bli mer enn tilfredstillende ;)

Ellers, som sagt, 1.4x converteren skal visstnok være i super kvalitet, og gi meget lite tap i kvalitet. Men du mister en f-stop med lys da.. Men på en 10D (eller tilsvarende), vil en 70-200 f/2.8 + 1.4x TC, gi en 156 - 448mm ( 200 * 1.4 * 1.6)konstant f/4 linse i høy kvalitet.

Hehe, når jeg faktisk tar tiden til å skrive det ned og gjøre utregningen, så er det telekonverteren plutselig enda høyere på prioriterings-lista mi =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...