Gå til innhold

Hva syns dere om Dell Latitude D800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde du lest tråden Kjøp av bærbar på første side ville du funnet oppsumeringen av den maskinen som jeg har skrevet.

 

Dell Latitude D800

 

Spesifikasjoner på maskinen jeg valgte

 

Prossesor: 1,6 Ghz Pentium M

Skjerm: 1680*1050

Skjerm kort: Geforce Go 4200 64MB DDR

Minne: 512 MB ddr 266mhz

Tilkobling: Irda,w-lan 802.11b, 10/100/1000 ethernet kort, 56kbps V.92 modem

Harddisk: 40GB

Drev: CD-R/RW og DVD leser

Porter: 3 x USB 2.0, firewire

 

 

Kort om maskinen:

Maskinen ser ut som en slepbar straks du tar den ut av boksen. Jeg var lite fornøyd med størrelsen på cahssiset og spesielt hvor tykk skjermen var. Apple presterte å presse nokså mye inn i sin, likevel var deres chassis nokså mye tynnere.

Hvis du velger en av de to høyeste oppløsingene så vil du fryde deg over skjermen, det er ikke måte på hvor pent det kan bli. I spill kjørte jeg denne med topp oppløsning i NFS Hot Pursuit 2 uten særlige problemer.

Noen ting er likevel verdt å merke seg. Hvis du ikke skrur fast drevet til maskinen vil du høre veldig høye lyder under bruk, noe som faller stikk i strid med Dell sitt påstander om en stille maskin. En annen ting er problemer de hadde med sine drivere til Geforce kortet. Problemet der var at skjermen fikk steder hvor musen forsvant. Det burde kommet oppdatering for dette nå.

 

 

Fordeler ved maskinen

 

- god ytelse

- god skjerm

- grafikk kortet taklet blant annet NFS HP2

- combodrive taklet DVD+RW**

- batteritiden var noe rundt 3-4 timer med classic miljø og dimmet skjerm

 

 

Ulemper ved maskinen

- for stor

- skjermen var unødvendig tykk

- dårlig skjermkort drivere

- ustabil firewire kontakt med LAcie 120Gb harddisk**

- mye bråk fra drev

 

** Drevet som fulgte med denne maskinen var ikke fra Samsung. Fordelen her var at den greide bedre avlesning av ødelagte CDer og brennbare DVD plater.

 

** Ustabiliteten merket jeg tendenser ved at tilkoblingen plutselig forsvant. Om dette var tilfeldigheter vet jeg ikke.

 

Dette innlegget har blitt redigert av Christian86, 22/02/2004 : 19:31

 

Lenke til kommentar

Det er den samme maskinen som 8600, samme chassis stort sett (med unntak av noen farger kanskje..).

 

Forskjellen er bare at maskinen er ment for "små og mellomstore bedrifter" og har lengre "levetid" hva angår support, drivere og oppgraderinger (bedrifter har ofte større behov for slikt hvis de har en maskinpark med flere like maskiner f.eks...) De er også til salgs lenger enn Inspiron, slik at bedrifter som ønsker flere like maskiner har bedre mulighet til å skaffe seg det..

 

Noen forskjeller kan nok forekomme hva angår hardware.. men det er ikke ofte. (Det vanligste er at maskinen kanskje har grafikkort beregnet på arbeidsstasjoner, men dette gjelder i hovedsak Precision serien.)

 

Verd å merke seg er at Precision og Latitude maskiner som "tilsvarer" Inspiron maskinene som regel er dyrere...

Lenke til kommentar

En stor fordel med Dell Latitude D800 over Inspiron 8600 er at det ikke fins forsegling (har hørt at det skal være forsegling på Inspiron, men jeg kan ta feil). Det gjør at man selv kan oppgradere det meste på maskinen uten at det på noe som helst måte går ut over garantien. Jeg sitter selv med en Latitude D600, og hvis jeg skulle finne på å bytte CPU selv, og gjør alt riktig, så vil jeg fremdeles få igjen på garantien, hvis noe skulle gå galt med maskinen, forutsatt at mitt inngrep ikke er årsak til feilen som måtte oppstå.

Lenke til kommentar
En stor fordel med Dell Latitude D800 over Inspiron 8600 er at det ikke fins forsegling (har hørt at det skal være forsegling på Inspiron, men jeg kan ta feil). Det gjør at man selv kan oppgradere det meste på maskinen uten at det på noe som helst måte går ut over garantien. Jeg sitter selv med en Latitude D600, og hvis jeg skulle finne på å bytte CPU selv, og gjør alt riktig, så vil jeg fremdeles få igjen på garantien, hvis noe skulle gå galt med maskinen, forutsatt at mitt inngrep ikke er årsak til feilen som måtte oppstå.

Noe av det dummeste jeg har hørt noen gang!!! Forsegling?

 

Har du en Dell bærbar finner du instruskjoner på Dell sine hjemmesider om hvordan du skal ta den helt fra hverandre og hvordan du skal oppgradere minne og prosessor og andre ting.

 

Har selv plukket min Inspiron helt fra hverandre og satt den sammen igjen.

Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 13/05/2004 : 23:09

  Det er den samme maskinen som 8600, samme chassis stort sett (med unntak av noen farger kanskje..). 

 

Den er ikke riktig. D800 sin består av metall legering og tåler til gjengjeld en god del. (600 har så vidt jeg husker selger en plastikk utgave og tåler dermed ikke så mye.

Lenke til kommentar

Inspiron 8600 er nylig blitt endret til 8600C (For Consumer), antageligvis for å gjøre den mer konkuransedyktig på pris...

 

Forskjellen mellom Inspiron 8600C og D800 er da (kort fortalt) at D800:

 

* Har IR-port

* Har Tri-Metal Chassis

* Har Seriellport

* Har Parallellport

* Har Track-Stick (Kun touchpad på 8600C)

* Har SPDIF (Kun S-Video på 8600C)

* Har Express Charge (Raskere batterilading)

* Har "Warm Swap" batteri

* Har bedre og mer omfattende support

Lenke til kommentar
Inspiron 8600 er nylig blitt endret til 8600C (For Consumer), antageligvis for å gjøre den mer konkuransedyktig på pris...

 

Forskjellen mellom Inspiron 8600C og D800 er da (kort fortalt) at D800:

 

* Har IR-port

* Har Tri-Metal Chassis

* Har Seriellport

* Har Parallellport

* Har Track-Stick (Kun touchpad på 8600C)

* Har SPDIF (Kun S-Video på 8600C)

* Har Express Charge (Raskere batterilading)

* Har "Warm Swap" batteri

* Har bedre og mer omfattende support

Hmmm... betyr det at Dell har gjort 8600c dårligere enn 8600 da? 8600 hadde da både IR-port, seriell, paralell og trackstick etter hva jeg husker...

Lenke til kommentar

Jeg prøvde en D800 i går, og kan ikke si noe annet enn at den skuffet. Greit nok at den ser bedre ut enn 8600 (det skal vel ikke så mye til?), men inntrykket mitt var at du får fryyyyyyyktelig mye plast for pengene. Ytelsesmessig så er den sikkert helt adekvat (som alt annet Dell lager), men jeg kan komme på en del maskiner som jeg ville valgt før denne (IBM, Compaq EVO)

Lenke til kommentar
når maskinen sin oppbyggning kun er trimetall, hvordan kan det føles så plastikaktig?

Var det metall?!? I så fall vet jeg nesten ikke om jeg skal bli imponert, eller...? Grunnen til at jeg tenkte plastikk var at det var mye knirking når jeg løftet den. Er det metall altså? Hmm.. Takk for informasjonen i alle fall.

Lenke til kommentar
knirkning? :dontgetit:

Ja, det var det jeg reagerte på... Jeg spurte/sa at dette var vel Dell Insp. 8600, men han svarte at det var D800. Med knirking så mener jeg at maskinen virket løst sammensatt. Når jeg holdt den, var det akkurat som om den strevde med å holde seg sammen. Det inntrykket jeg satt igjen med var veldig negativt. Jeg er selv på jakt etter en maskin, og Latitudeserien til Dell var absolutt blant de jeg vurderte. Tror ikke det er like aktuelt lenger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...