Gå til innhold

EU: 80% vekst i bredbånd


Anbefalte innlegg

Og til balleklorin, tenk på den syke båndbredden de som sender ut signalet må ha da. 1 TV i huset = 10mbit. 800 000 skal se Idol på TV2. Da er vi oppe i 8 000 000mbit båndbredde hos den enkelte signalsenderen. Dette er bare en tankelek, i virkeligheten er det jo flere sendere, men dette krever litt av linjenettet.

Interessant tanke. Har du noe som helst peiling på nettverksteknologi? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 TV kanaler

8 x Stereolyd

2 x AC3 lyd

TXT & Data

 

dette bruker totalt 36 Mbps, mulig jeg er helt på jordet her siden det her er snakk om trådløs overføring.

Du kan nok klarer å klemme inn 8TV kanaler i ganske god kvalitet på 36Mbit med den riktige komprimeringsteknikken, mulig jeg tar litt i med 10Mbit for dagens signaler, selv om en 9.1 dvd-film streamet som mpg2 vil kreve ca. det.

 

Med 10Mbit (pr kanal) så har vi litt å gå på når HDTV gjør seg gjeldende. En annen ting å ta i betraktning er jo at de neppe kjører satelitt signalene over TCPIP som også krever litt overhead for frakt av data.

 

Med multicast fra ISP får vi da en teoretisk stream på (antall kanaler)X(10Mbit) som ISPs server og nett må kunne levere, mens det ut til sluttbruker da vil bli (antall kanaler som ses på samtidig i ett hjem)x10Mbit, noe som burde være praktisk gjennomførbart.

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar
Nå skal det jo sies at de som har tilgang på xDSL også har muligheten til linjer på 2mbit+++. Laveste til Telenor er 704kbits, selv har jeg midlertidig den. Den duger greit, har lav ping online, samt laster ned i ~90 kB/s. Har ikke noe imot raskere, men siden de fleste man nå laster ned fra ikke har spesielt god uthastighet, er det egentlig ikke noe å sutre over.

Ser du "dobbeltmoralen" her ?

Lenke til kommentar

Dobbeltmoral vil jeg ikke kalle det, men som jeg har skrevet, man har jo tilgang på ~8mbit via NextGenTels absolutt dyreste abbonement. En stund siden jeg sjekka akkurat det der, så jeg skal ikke si meg helt sikkert på det.

 

Naturligvis er det jo "mye vil ha mer", men hvem takker ikke nei til mer båndbredde? For øvrig sa jeg jo at de fleste man laster ned fra ikke har god nok uthastighet til å dekke opp din innhastighet. De færreste i Norge har 2mbit++ som uthastighet.

Lenke til kommentar
Og til balleklorin, tenk på den syke båndbredden de som sender ut signalet må ha da. 1 TV i huset = 10mbit. 800 000 skal se Idol på TV2. Da er vi oppe i 8 000 000mbit båndbredde hos den enkelte signalsenderen. Dette er bare en tankelek, i virkeligheten er det jo flere sendere, men dette krever litt av linjenettet.

Interessant tanke. Har du noe som helst peiling på nettverksteknologi? :cry:

Som jeg sa var jo dette en teoretisk tankelek. Jeg er klar over at det ikke blir slik i praksis, jeg synes bare 10mbit per TV er litt i meste laget. Men som det også ble sagt, den tankegangen er ikke feil når det kommer til Video-on-Demand, da blir det jo faktisk slik. Går ut ifra at man finner på noe lurt her også, f.eks flere slike sentraler rundt i landet, og mange sentraler per by

Lenke til kommentar

Fikk med meg at det bare var teoretisk. Det var bare så langt fra virkeligheten.

 

En annen ting er jo at 10 Mbps er peanuts i et WAN-nettverk. Fins dessuten 'kringkastings'-protokoller som er laget med hensyn på ikke å sløse bort båndbredde. Dvs. signalet som sendes ut er på maks. 10 Mbps fra sender til TVen.

Lenke til kommentar
Nå skal det jo sies at de som har tilgang på xDSL også har muligheten til linjer på 2mbit+++. Laveste til Telenor er 704kbits, selv har jeg midlertidig den. Den duger greit, har lav ping online, samt laster ned i ~90 kB/s. Har ikke noe imot raskere, men siden de fleste man nå laster ned fra ikke har spesielt god uthastighet, er det egentlig ikke noe å sutre over.

Ser du "dobbeltmoralen" her ?

Altså "jeg trenger ikke mer ned fordi INGEN HAR BRA OPP".

Lenke til kommentar

Pinnella: JohndoeMAKT sikter til at du sier at du ikke trenger raskere ADSL-linje (opp/ned-lasting) fordi alle andre har så treg opplasting.

 

Nå sitter sikkert noen i andre enden å tenker "jeg trenger ikke noe raskere ADSL-linje (opp/ned-lasting) fordi Pinella og alle andre har så treg opplasting.

 

Ser du dobbeltmoralen nå?

 

PS. treg opplasting begrenser også edlastingen til en viss grad. P2P-tjenester er bygd opp sånn at det MÅ være toveiskomunikasjon for å kunne laste noe ned. Noen ganger blir faktisk 0,128 Mbit/s opplasting så lite at man ikke får utnyttet hele nedlastingsbåndbredden. Samtidig hindrer det annen internetttrafikk på hjemmenettverket. (Du har kanskje merket at andre PC'er på samme ADSL-linja går sinnsykt tregt på nettet selv om det er nedlastingsbåndbredde til overs. Så sjekker du opplastingen og ser at ADSL-linja er smekkfull ut.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...