Gå til innhold

Bærbar med 120gb intern harddisk!


Anbefalte innlegg

Snublet akkurat over denne på jakt etter bærbar PC med stor harddisk, og lurer egentlig på hvorfor jeg aldri har hørt om den før:

 

Acer Aspire 1705SMi

P4 3,06 ghz

512 mb ram

17" TFT skjerm (!)

GeForce FX Go5600 128 MB

120 gb harddisk (!!)

DVDbrenner

 

Mer info på Acers hjemmesider

 

Så at de selger den for litt under 19000 inkl WinXP og mva på acershop.no . Selv jobber jeg endel med lydredigering, og da er harddiskkapasitet det desidert viktigste, men uansett, er ikke dette et ganske fett tilbud? Så i tillegg i et forum at disken er på 7200rpm, men dette sier ikke Acer noe om.

 

Leste et sted at det knapt nok finnes bærbare med harddisker på over 80gb, så jeg ble i hvert fall mildt sagt særdeles fornøyd :D

Endret av arnoldp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste nettopp at Toshiba har lansert verdens største hd for bærbar på 100 GB, jeg. Så dette høres jo interessant ut...

 

Uansett, denne maskina ville jeg kanskje kalt "flyttbar" og ikke bærbar...men alt til sitt bruk. På skrivebordet er den sikkert super, men jeg ville ikke kjøpt den hvis jobbing på bussen eller flyet er det viktigste...

Lenke til kommentar
Betyr ikke Ultra ATA/100 at det er en bærbar HD da?

ATA-100 er en overføringsmåte som brukes både til bærbare og til stasjonære. Siden maskinen veier vanvittige 7 kg er det meget sannsynlig at det er en standard 3,5" harddisk som er vanlig i stasjonære maskiner.

 

Grunnen til at det ikke finnes større enn 60 GB harddisker til bærbare som har en rotasjonshastighet på 7200 rpm er lagringstettheten. med en 2,5" disk vil det være 50Gbits/sq. inch (fra hitachi sine sider). Mens Hitachi også har en 7k400, som er 7200 rpm og 400 GB og er 3,5" for stasjonære, har en lagringstetthet på 62Gbits/sq. inch, Dette er en disk som ikke har kommet skikkelig på markedet enda, og er den absolutt største som finnes i dag. Jeg vil tro at det tar en stund før det kommer 120 GB harddisker med en rotasjonshastighet på 7200 rpm for bærbare.

Lenke til kommentar

Hmm... Men siden den har en stasjonær harddisk, betyr vel det også at jeg kan bytte den ut med harddisker som er langt større, og ikke minst langt billigere enn bærbare harddisker etterhvert. Jeg mener, dersom jeg først skulle investere i et sånt dråg... Som jo unektelig fortsatt er LANGT mer portabelt og etter min mening også vakrere enn en stasjonær PC.

Lenke til kommentar
Hmm... Men siden den har en stasjonær harddisk, betyr vel det også at jeg kan bytte den ut med harddisker som er langt større, og ikke minst langt billigere enn bærbare harddisker etterhvert. Jeg mener, dersom jeg først skulle investere i et sånt dråg... Som jo unektelig fortsatt er LANGT mer portabelt og etter min mening også vakrere enn en stasjonær PC.

Det kan være en mulighet ja. Og siden det er en maskin med hyperthreading er det også et forholdsvis nytt brikkesett som ikke bør være utsatt for 128 GB grensen som enkelte brikkesett har.

Lenke til kommentar

I min IBM T40p så kan jeg ta ut CD/DVD-ROMen og sette inn en ekstra harddisk istedenfor. Med min 60GB som står i, så kan jeg da få 160Gb med den nye 100GB disken. Da veier maskinen min 2.3KG. Det er helt OK synes jeg. Du kan evt sette inn ekstra batteri istedenfor, da klarer maskinen å holde ut i 11timer før batteriet går ut! Vil anbefale IBM (gjerne T40p)!

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Jepp, jeg bøyer meg for overmakten. Lettere bærbar med ekstern disk er på vei i posten i dette øyeblikk. Takk for mange lure tanker :D

Håper du valgte en som er modulært oppbygget da, slik at du kan ta vekk f.eks optisk enhet og erstatte med et ekstra batteri, eller som du vil trenge, en harddisk. F-S Lifebook er bygget slik, for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...