E.T Skrevet 7. mai 2004 Skrevet 7. mai 2004 (endret) heisann! jeg har nettopp kjøpt meg en shuttle sn85g4, med en 120 Maxtor S-ata disk, men maskinen finner ikke disken! Hva er galt? og hvordan "aktiverer" jeg den slik at maskinen finner den? EDIT: Løsningen var å aktivere diskettstasjonen i BIOS + mangen andre ting, takker spesielt Stikk-Kont@kten for hjelp! Endret 9. mai 2004 av E.T
Aetius Skrevet 7. mai 2004 Skrevet 7. mai 2004 Når du har starter fra WinXP-CDen, må du vanligvis trykke F6 (tror jeg det er) og installere en S-ATA-driver fra floppy. jeg går ut i fra at S-ATA-disken er eneste harddisken du har i maskinen?
E.T Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Skrevet 7. mai 2004 men jeg har et problem her! når jeg starter opp fra CDen, så blir bare skjermen helt svart! hvorfor virker det ike? det virket før! har tuklet med noen instillinger i BIOS, har det noe med dette å gjøre?
Syar-2003 Skrevet 7. mai 2004 Skrevet 7. mai 2004 Resett biosen til default igjen da... med cmos jumperen . Etter det enable sata kontrolleren sett boot order igjen til 1:cdrom ,2:sata eller scsi . ...
insider Skrevet 8. mai 2004 Skrevet 8. mai 2004 Hva er Cmos jumper? en jumper som mest sansynelig siter like ved batteriet ditt den restetter boisen.
hart Skrevet 8. mai 2004 Skrevet 8. mai 2004 har du hovedkortmanualen (skal følge maskinen din).. der finner du informasjon om og hvordan resette CMOS.
The Stig Skrevet 8. mai 2004 Skrevet 8. mai 2004 Hmm, hvis du ikke får det til er det et kjekt valg som heter "load fail-safe" i BIOS Altså, slik at alt blir omstartet til "vanlig".
E.T Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Skrevet 8. mai 2004 (endret) Joda.. har gjort dette.. men nå ser det ikke ut som om maskinen finner HDen i det hele tatt! virker heller ikke å loade drivere fra diskettstasjonen! Hjelp! EDIT: Mista den lett i golvet, kan den være defekt? (S-ata dsk altså....) Endret 8. mai 2004 av E.T
The Stig Skrevet 9. mai 2004 Skrevet 9. mai 2004 Hmm, tror jeg datt litt ut nå.. Kan du oppsummere enkelt, tror nemelig jeg kan hjelpe, hadde litt problemer med dette selv..
notorled Skrevet 9. mai 2004 Skrevet 9. mai 2004 last ned et program fra maxtor sin side. Den deler opp disken din på en måte som gjør at bios finner den. Siden den er på 120 trenger du nok ikke diskaxx.reg . Hadde samme problemer med det på tg04. bortsett fra at det var en 160gig (maxtor det og). Strevde 13 timer med det. Håper uansett at det går lettere får deg da! Uansett, hovedkortet ditt er for gammelt til en disk på 120GB
atticus Skrevet 9. mai 2004 Skrevet 9. mai 2004 (endret) last ned et program fra maxtor sin side. Den deler opp disken din på en måte som gjør at bios finner den. Siden den er på 120 trenger du nok ikke diskaxx.reg . Hadde samme problemer med det på tg04. bortsett fra at det var en 160gig (maxtor det og). Strevde 13 timer med det. Håper uansett at det går lettere får deg da! Uansett, hovedkortet ditt er for gammelt til en disk på 120GB Klokt sagt må jeg si. For at du skal finne disken din må du få lagt inn "drivere" fra en diskett. Som Aetitus sa tidligere Når du har starter fra WinXP-CDen, må du vanligvis trykke F6 (tror jeg det er) og installere en S-ATA-driver fra floppy Det gjelder selvfølgelig hvis du bare har 120GB i Shuttlen, og ingen annen OS disk. EDIT: Fjernet "overdreven" bruk av smileys ifølge modurator.. Endret 9. mai 2004 av atticus
Syar-2003 Skrevet 9. mai 2004 Skrevet 9. mai 2004 (endret) last ned et program fra maxtor sin side. Den deler opp disken din på en måte som gjør at bios finner den. Siden den er på 120 trenger du nok ikke diskaxx.reg . Hadde samme problemer med det på tg04. bortsett fra at det var en 160gig (maxtor det og). Strevde 13 timer med det. Håper uansett at det går lettere får deg da! Uansett, hovedkortet ditt er for gammelt til en disk på 120GB Tror du missforstår litt . Shuttlen hans er 85g4 for amd 64 ,med nforce 3 150 chipsett så det hovedkortet og bios er rimelig nytt kan man si . Tror ikke det er problem med store disker der nei . .... Driverdiskett må du lage : Last ned denne: ftp://ftp1.tw.shuttle.com/Drivers/new/fn85/cd514/Silicon.zip Pakk den ut Gå til mappe \Silicon\Silicon\RAID Disse filene legger du på en diskett : DriverLanguageMap.xml readme.txt si3112r.cat Si3112r.inf Si3112r.mpd Si3112r.sys SIISUPP.VXD SIWinAcc.sys TxtSetup.oem Bruk så F6 ved installasjon av xp Install prompter om diskett i A og trykk "S" for spesify . Velg da "Silicon Image SiI 3x12 SATARaid Controller for Windows XP/Server 2003" Da vil xp install se disken . Du ser heller ikke sata disken i bios , der syns kun PATA disker . SATA og SATA raid kontrolleren må være enablet i bios selv om du bruker single disk. Boot order må du sette til 1:cdrom 2:sata før du starter xp install . Endret 9. mai 2004 av syar2003
notorled Skrevet 9. mai 2004 Skrevet 9. mai 2004 Klokt sagt må jeg si. takker.... ja, glemte å sjekke hk`et hans, min feil. Men det er jo en liten guide til de som har for store disker enn det hk`et takler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå