Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Profesjonelt bearbeida topp, gode turbogreinrøyr, datasprut, ladeluftkjøler, turbo, eksosanlegg og en person som kan litt meir enn deg om motor til å bygge det.

Skrevet
Hvis du kaster bort penger på en 1,3 liter så er du dum. Folk kommer til å le av deg.

Nei verre, han blir til spott og spe... har det vært en gammel sportsbil så hvorfor ikke -> tenker på Ford Cortina.... :love:

  • 5 uker senere...
Skrevet

Har sett en 80 (?) Datsun 1600ss med rundt 200hk!

Den er ikke så forskjellig fra en Corolla. Motoren på Datsun'en var bygd av Hagavold Racing da..

Gjest Slettet+981234789
Skrevet

1.3l er vell litt i den minste laget for en turbo

  • 3 uker senere...
Skrevet

Er jo ikke så gøy å trimme en så dau motor. Du får jo ikke noe bunndrag i den, det blir bare en hylende motor som drar fra 4000 og oppover... (men det kan jo være litt fet det også...)

Skrevet

Her blomstrer det virkelig av peiling folkens. :nei:

 

Du kan godt få den til å yte over 200hk, i kanskje 1minutt..

 

Hvis ikke må alt byttes. Selve blokken tåler det nok, men ingenting av det andre. I tillegg må clutch byttes, og du risikerer å ta livet av noen drivledd samtidig. Om kassa tåler det er også et spørsmål.

 

Men dersom du skal ha mest mulig hk for en billigst mulig penge, kjøper du en brukt turbo, brukt ic, brukt oljekjøler og en haug med rør. Sveiser oljeretur på bunnpanna, sveiser om manifolden, sveiser trykktank på forgasseren, chimser på litt mere bensin og tut og kjør. Trenger ikke nødvendigvis koste mere enn 4-5000 men holdbarheten er det så som så med. Da presser du ytelsen opp mot 150-160hk ved 0.65bar ladetrykk (på en normal size turbo)

 

Jeg har vært med på tilsvarende operasjoner på to biler. En BMW e30 325 og en Sierra 2l Dohc. Ingen av de holdt særlig lenge. Sierraen pga 1bar ladetrykk = hull i stempler

Skrevet

Er kanskje litt pessimist her nå, men 150-160hk fra en 1,3liter på rundt 70+-hk originalt er jo ganske drastisk da. over 100% effektøkning.

 

Bør vurdere litt tykkere toppakning for å få lavere komp. 0.65bar på en helt standard 1,3liter toyotamotor høres usundt ut. Dersom motoren har gått 200k km så er nok stempelringer og pakninger i slappeste laget til overladding. Ryker det blått fra bilen til vanlig er det ikke akkurat smart å peise på en turbo.

Skrevet

Ez: Selvfølgelig er det usunt. :) Men skikkelig moro de minuttene det holder. :thumbup:

 

Quote; Holdbarheten er det så som så med.

 

På Sierraen vi satte turbo på, hadde "noen" glemt å justere wg'en, så turboen ladet 1bar ved full gass. Første prøveturen fikk vi hull i tre stempler.. :(

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...