Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dyrere bredbånd


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hva dere syter etter. Norges befolkning er bortskjemte - ikke noe mer, ikke noe mindre. Norge er verdens rikeste land, og har er et av verdens beste land å bo i mtp levekår & standarder.

At vi så skal begynne å klage over at staten tar litt ekstra av bondefolket, blir bare for dumt. Greit nok at det blir "klasseforskjeller" (elle hva nå enn man kaller det), men det får ærlig talt være måte på.

 

Hvis det nå skulle blitt gjort endringer i landet, ville jeg heller fjernet ting som er unødvendig - slik som at fanger i fengslet ikke får det "like bra". De klager jo på at de ikke får spille PS2 - og det ER sykt. Slik som bredbånd/etc er jo ikke et must - hvis ingen andre enn statlige organer i Norge hadde hatt bredbånd, tror jeg ikke vi hadde brydd oss katta om slike ting som dette.

 

Lenge leve Norge, og la det ikke bli foraktet av den kommende generasjon.

Ja men hvorfor er Norge så rikt? Jo fordi de krever skatt på ALT! At de vil innføre det bredbånd er jo bare sykt. Fører jo bare til enda mer sentralisering..

 

Men tviler ikke på at de vil gjennomføre det, ikke etter å ha sett forslaget for noen år siden der ett lurt hode foreslo støyavgift på bildekk.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, men hvorfor er Norge så rikt? Jo fordi de krever skatt på ALT! At de vil innføre det bredbånd er jo bare sykt. Fører jo bare til enda mer sentralisering..

Sett gjerne ting litt i betraktning, så ser du ting mye lettere. Tenk bare på alle fordelen man får - som man ABSOLUTT ikke har i andre land. Pensjon, trygd, arbeidsledighetspenger, osv. Hadde du bodd i USA, og ikke hatt jobb - da hadde du ikke fått penger (med mindre du har dyyyr livssforsikringsopplegg). Og ikke minst kan jeg nevne sykehus, tannlege, osv..

Lenke til kommentar

Hvis vi for en gangs skyld hadde klart å velge en flertallsregjering er faren stor for at ting faktisk hadde skjedd her i landet. Da kunne man kanskje begynt å snakke om realisering av partiprogrammene. Slik som det er nå blir det ene gode forslaget nedstemt etter det andre.

 

Er problemet at partiene i Norge er for "dårlige" eller kanskje partilederene er for dårlige til å holde taler/delta i debatter/overbevise folk?

 

 

EDIT: Jallakim: Jeg støtter meningene dine 100%. Er som jeg skulle sagt det selv.

Endret av CobraM
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva dere syter etter. Norges befolkning er bortskjemte - ikke noe mer, ikke noe mindre. Norge er verdens rikeste land, og har er et av verdens beste land å bo i mtp levekår & standarder.

At vi så skal begynne å klage over at staten tar litt ekstra av bondefolket, blir bare for dumt. Greit nok at det blir "klasseforskjeller" (elle hva nå enn man kaller det), men det får ærlig talt være måte på.

 

Hvis det nå skulle blitt gjort endringer i landet, ville jeg heller fjernet ting som er unødvendig - slik som at fanger i fengslet ikke får det "like bra". De klager jo på at de ikke får spille PS2 - og det ER sykt. Slik som bredbånd/etc er jo ikke et must - hvis ingen andre enn statlige organer i Norge hadde hatt bredbånd, tror jeg ikke vi hadde brydd oss katta om slike ting som dette.

 

Lenge leve Norge, og la det ikke bli foraktet av den kommende generasjon.

rikeste land??? er du helt dum,, eller bare hjernevasket av propaganda?

Norge er langt fra noe verdens rikeste land.. kan til opplysning at si at 85% av befolkningen i Kina tror faktisk at de er verdens rikeste land ennå.., de har åpnet seg en del mot vesten de siste åra, men propagandaen der sa at alle i verden sultet og hadde det vondt, men i kina var alt bra, og at de var verdens beste nasjon, dette er fakta!!

Ta deg en tur til Dubai du gutten, så ser du at Norge blir en piss i havet.. Fins plasser der befolkningen faktisk betaler null skatt,, betaler null skole, betaler null sykehus, betaler null bilavgift, og jobber nesten ikke,, hvorfor? jo, fordi staten gir folket oljen,, og trenger de søppeltømmere,, imrorteres de for en viss periode... utlendinger og snyltere ikke tillatt.. det er realiteten,, i Dubai er 90% rikere enn øvre middelklasse Norge... Du finner ikke noen B-ascona der ass... der kjører alle ungdommer 500000kr biler til skolen... no kødd..

 

Har du bodd på 970kvm hotellrom og liveband på rommet noengang? jeg har vært med.... norge kommer langt ned.. laaaaangt... :laugh:

Lenke til kommentar

Norge er når det gjelder BNP pr innbygger verdens fjerde rikeste land.

 

Og @ alle som mener at norge er dyrt.

 

Ta til HEL-VETE og kom dere inn i skammekroken, hvor dere tenker over at hver ENESTE krone som betales inn i skatt, den kommer ut igjen i penger til deg og meg.

 

Helt greit..Dere kan alle godt stoppe å betale skatter og avgifter i det hele tatt. Gjør meg ingenting. Men husk å samtidig droppe å kjøre på norske veier, droppe å kjøpe billige medisiner, bare glemme å få operasjon gratis den dag du får kreft, samt sykehusopphold selvfølgelig..blir du skadet og ikke kan jobbe, så vil du ikke få penger til mat. Skole vil koste deg ca 60 000 i året for, og du måtte betalt opptil fire ganger så mye i måneden for å ha ditt barn i barnehage.

 

Så bare stoppe å betale skatt dere..så kan oss andre som faktisk skjønner at hver eneste krone som går inn fra deg og meg, kommer ut igjen til deg og meg, eller til folk som trenger det mer, få ha landet vårt i fred.

 

Et land det er F-A-E-N så godt å bo i.

 

Forbanna idioti og lavmål..dere kan alle snurre godt på en viss langfinger.

Lenke til kommentar

Johna: Så FN driver med propaganda? Eller driver norges regjering og storting en stor konspirasjon mot det norske folk.. :roll:

 

Kan du vise meg en link hvor det står litt om hvordan flertallet av befolkningen har det i Dubai (er det et land forresten..?), litt om BNP..hvor høy inflasjonen er, forurensingsnivået, generell levestandard, hvor mange som erunder fattigdomsgrensen o.l.

Lenke til kommentar

Det værste spør du meg er at INGEN andre land i verden (i følge itavisen) har denne eiendomskatten på teleinstallasjoner.. men vi skal selvfølgelig få det

:ermm:

 

For meg så virker det litt som selvmotsigelse.. skal nevnes at jeg har lite peiling på politikk, men når man først lover bredbånd til alle, og så gjør det dyrere for ISP'ene å bygge ut, da er det noe rart..

Endret av dimdal
Lenke til kommentar
Og @ alle som mener at norge er dyrt.e

 

Ta til HEL-VETE og kom dere inn i skammekroken, hvor dere tenker over at hver ENESTE krone som betales inn i skatt, den kommer ut igjen i penger til deg og meg.

 

Helt greit..Dere kan alle godt stoppe å betale skatter og avgifter i det hele tatt. Gjør meg ingenting. Men husk å samtidig droppe å kjøre på norske veier, droppe å kjøpe billige medisiner, bare glemme å få operasjon gratis den dag du får kreft, samt sykehusopphold selvfølgelig..blir du skadet og ikke kan jobbe, så vil du ikke få penger til mat. Skole vil koste deg ca 60 000 i året for, og du måtte betalt opptil fire ganger så mye i måneden for å ha ditt barn i barnehage.

 

Ja her er det en som følger med hehehehehe.....

Angående veiavgift: det er forsåvidt greit å betale veiavgift VIS den hadde gått til å bygge veier, men dette er ikke tilfellet. Og da blir det liksom litt surt å betale for noe du ikke får, istedet tar vi inn pengene i bompennger og Ferje biletter. I Sverige feks. finnes det ikke en eneste bom og ferjene er gratis fordi di liksom er en forlengelse av veien.

Irritasjonen min går på at Norge har fått mye olje penger i den siste tiden men likevel legger di på avgifter hele tiden. Og burde engentlig ikke Norge hatt verdens billigste bensin ???

Et eksempel på oppfinsomhet er jo når det for en del år siden var så lav olje pris at regjeringen satt opp bensinprisen fordi di rett og slett tjente forlite på den. Og så etter noen måneder gikk oljeprisen i været og så steg bensinen igjen fordi "olje prisen var så høy".. er dette logisk for noen ??

 

Problemet er ikke at vi ikke har nok penger men at di som styrer landet bruker pengene feil og pengene blir ikke brukt der di skal.

 

Og så er det store spørmålet om vi skal inn i EU eller ikke. Hadde det ikke da vert en ide å prøve å tilpasse Norge til dette ??? med avgifter og priser på alt..

Endret av Firstc
Lenke til kommentar

Norge er et dyrt land å leve i, spesielt hvis du er en av di som tjener brutto 19.000 kroner i måneden eller mindre.

 

For hver hundre kroner man tjener, skatter man gjennomsnittlig 30%, altså man sitter igjen med 70Kroner. Handler vi mat betaler vi ca 12%moms i tillegg til det skatten tjener på salget av varen (profit), med andre ord våre 70kroner er verdt rundt 61,6 Kroner.

 

Så avhengig av hvilke tjenester vi benytter oss av, så må vi skatte ut ifra det, gjennomsnittsprisen på bensin ligger på ca 9kr derav 60-80% er avgifter (5,4kr-7,2) og man kjører gjennomsnittlig under 14,4Km igjennom en eller annen bom for å komme seg på arbeid (la oss annta 10km) dett utgjør altså 1,6*9+30 (bensin + bompenger) i tilegg til parkeringavgift (400kr/30) 13,3kr. En arbeidsdag gir i utgifter ca 57,7kr. Altså hvis man tjener 900kr per dag brutto så sitter man igjenn etter skatt på 30% - utgifter fram og tilbake med ca 572,7. Av disse pengene må vi fortsatt trekke det det koster å ha bil + 7,5 (årsavgift). Så man sitter igjen med 572,7Kroner Etter å ha vært på jobb. Men vent avgiftskassa stopper ikke der nei, vi må betale krinkastingsavgift (1910,12) -7kr = 565,7Kr.

 

Så en gjennomsnitlig arbeider sitter med ca 565 kroner per dag han jobber, ganger vi det med et snitt på 20 dager = så vet vi at han sitter igjen med 11.300kr før leveutgifter, husleie ligger ca på 6000kr (med lån) ergo vi har 5300 kroner til betaling av ytterligere regninger: strøm -500kr, eieravgift -250, =4550kroner.

 

Har tatt utgangspunkt i mine egne utgifter og dette er bare en ca beregning, men det gir en viss pekepinn på hva en sitter igjenn med etter å ha betalt regningene sine. Vet at dette varierer fra person til person, men poenget er at man har ikke så utrolig mye å rute med etter at staten har fått sitt.

Lenke til kommentar
HERRE så jeg hater de der nissene som sitter og styrer landet vårt :angry:

Noen ganger må man seriøst begynne å lure hva som foregår oppi hodene deres...

Ja.. kanskje du like greit skal ta over? Da blir sikkert alt mye bedre? Er altfor mange Nordmenn som bare sitter på ræva og klager.. argh nei! orker ikke irritiere meg over hver eneste lille bagatell her i verden.

Hadde gjort en like god jobb som de idiotene som styrer landet vårt han da :thumbs:

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva dere syter etter. Norges befolkning er bortskjemte - ikke noe mer, ikke noe mindre. Norge er verdens rikeste land, og har er et av verdens beste land å bo i mtp levekår & standarder.

At vi så skal begynne å klage over at staten tar litt ekstra av bondefolket, blir bare for dumt. Greit nok at det blir "klasseforskjeller" (elle hva nå enn man kaller det), men det får ærlig talt være måte på.

 

Hvis det nå skulle blitt gjort endringer i landet, ville jeg heller fjernet ting som er unødvendig - slik som at fanger i fengslet ikke får det "like bra". De klager jo på at de ikke får spille PS2 - og det ER sykt. Slik som bredbånd/etc er jo ikke et must - hvis ingen andre enn statlige organer i Norge hadde hatt bredbånd, tror jeg ikke vi hadde brydd oss katta om slike ting som dette.

 

Lenge leve Norge, og la det ikke bli foraktet av den kommende generasjon.

rikeste land??? er du helt dum,, eller bare hjernevasket av propaganda?

Norge er langt fra noe verdens rikeste land.. kan til opplysning at si at 85% av befolkningen i Kina tror faktisk at de er verdens rikeste land ennå.., de har åpnet seg en del mot vesten de siste åra, men propagandaen der sa at alle i verden sultet og hadde det vondt, men i kina var alt bra, og at de var verdens beste nasjon, dette er fakta!!

Ta deg en tur til Dubai du gutten, så ser du at Norge blir en piss i havet.. Fins plasser der befolkningen faktisk betaler null skatt,, betaler null skole, betaler null sykehus, betaler null bilavgift, og jobber nesten ikke,, hvorfor? jo, fordi staten gir folket oljen,, og trenger de søppeltømmere,, imrorteres de for en viss periode... utlendinger og snyltere ikke tillatt.. det er realiteten,, i Dubai er 90% rikere enn øvre middelklasse Norge... Du finner ikke noen B-ascona der ass... der kjører alle ungdommer 500000kr biler til skolen... no kødd..

 

Har du bodd på 970kvm hotellrom og liveband på rommet noengang? jeg har vært med.... norge kommer langt ned.. laaaaangt... :laugh:

Du sa det før meg... :thumbs:

 

Det er kun gjennomsiktig propaganda at Norge er så j***a bra...for nordmenn vel å merke...

Lenke til kommentar

Norge er, ikke bare et av, men faktisk verdens beste land å bo i! Det har i alle fall HDI-indeksen (Humen Development Index) rangert oss til å være. Den forteller at vi nordmenn er på topp i verden når det gjelder levestandard og utvikling som tar hensyn til inntekt, gjennomsnittlig levealder og utdanning. Forteller du dette til en nordmann vil man få uvitende og spørrende øyne tilbake! Hvordan kan det ha seg at Norge, det landet med lengst skolegang per menneske, har innbyggere som ikke har peiling på at de er det folkeslaget med flest gullhår i ræva og firkløvere i lomma? Kan jo hende læreren har nevnt HDI-indeksen i en bisetning en gang akkurat idet skoleklokka ringte…men hvordan skulle vi få med oss det? Vi var travelt opptatt med å sende et klagebrev til skolens administrasjon over hvor sterkt vi misliker de forferdelige stolene vi må tilbringe skolehverdagen på. Dette gjør vi uten å tenke over det faktum at det faktisk finnes barn i andre land som utstråler en indre lykke av å sitte på bakken, eller en trestubbe om man har det riktig luksuriøst, bare fordi de endelig har fått lov til å gå på skolen!!!

 

Når det gjelder den teknologiske utviklingen i de forskjellige landene, troner Norge øverst på denne lista også! Vi har flest brukere av internett og høy kvalitet på den tekniske utdanningen vår, likevel jamrer vi over hvor tregt internetten snegler av gårde på skolens pc’er. Hvis man ser på teknologien i en norsk ungdoms hverdag i forhold til for eksempel en hverdag i Sierra Leone (for øvrig «kåret» til å være verdens verste land å bo i) er teknologiens utvikling i Norge som en geopard sammenlignet med snegle-Sierra Leone. I Sierra Leone, hvor det bor tilnærmet like mange innbyggere som i Norge, finnes det kun 500 mobiltelefoner, og enda færre datamaskiner som er tilkoblet internett. Vi prater daglig om hvor liten denne verdenen vi bor på har blitt på grunn av alle de fine hjelpemidlene vi har fått (for eksempel internett), og det skjønner jeg godt hvordan den har blitt! Vi har jo rett og slett kuttet den i to!! Verden = nord, et sted som, for oss, ikke eksisterer = sør.

Jeg fikk for en stund tilbake siden fortalt en historie om en gutt fra Sierra Leone som var fløyet hit opp til nord for å fortelle Ola Nordmanns barn om sine opplevelser i Sierra Leone. Han var uvitende om det norske fenomenet snø, og nektet plent å bevege seg ut i den farlige norske naturen. Han likte seg bedre inne sammen med fjernkontrollen og den bærbare cd-spilleren (noe han insisterte på skulle være sammen med han på bildet han skulle ha med seg tilbake til hjemlandet sitt). Denne lille komiske hendelsen forteller ikke bare om hvor sårt disse menneskene trenger en grunnutdanning (alle burde vite hva snø er), men også om hvor fattige de er! I Sierra Leone, og en del andre sørlige land, er for eksempel fjernkontrollen et symbol på rikdom og makt. Deres hverdag er helt fjern fra vår virkelighet!

 

Er egentlig vi nordmenn, eller andre i den nordlige delen av verden, klar over at det finnes personer som har en hverdag helt ulik vår egen? Hvis vi ser på hva vi gjør for å forbedre livet til disse uskyldige menneskene, skulle man ikke tro at nordmenn gikk ut fra at det fantes annet enn nordmenn i verden. Hvordan er det mulig at det finnes slike univers-avstander mellom de forskjellige nasjonene her på Tellus? Svaret er det jeg nevnte i et tidligere avsnitt... Big Bang har skjedd, og nå eksisterer kun NORD!

 

Jo da, det finnes mye urettferdighet i verden! Hver dag dukker det opp nyheter som framstiller verdenen som katastrofal og håpløs. Men der hvor de horrible hendelsene faktisk skjer har ofte bare 1 av 600 tilgang på nyhetsspredende teknologiske apparater, og for dem finnes det ingen annen virkelighet enn deres egen. Jeg prøver ikke å påstå at de ikke merker lidelsene fordi de ikke ser de på tv’en eller noe…det er jo faktisk de som vet hva som faktisk skjer! Problemet er bare det at for mange mennesker er voldtekt, flukt, skudd og korrupte ledere en del av hverdagen, de kjenner ingen annen virkelighet. For dem er trygghet en illusjon som kun oppstår i drømmer de nesten ikke tillater seg selv å tenke!

 

Det er vanskelig for oss som er mottakere av de avskyelige nyheter her i nord å håndtere det vi stadig hører. Vi er faktisk vant til en annen hverdag, og bruker kanskje egoet vårt som et skjulested fra all elendigheten andre opplever. Det skjer mye ondt i verdenen, og vi er klar over det, men likevel putter vi de forrykende hendelsene i «har-glemt-det-skuffen» vår! Vi har det rett og slett for godt til å bry oss, selv med lang skolegang har vi ikke kjennskap til hva det er som trengs for å gjøre denne verdenen til et harmonisk og fredelig sted å leve!

 

Det er urettferdig at en syerske fra Bangladesh som syr t-skjorter med Disney-motiver må jobbe i 210 år for å tjene like mye som Disney-sjefen Michael Eisner tjener på en time! Det er urettferdig at i mange sørlige land har over 80% av befolkningen aldri opplevd skolegang og fred! Det er urettferdig at det er vi rike fra nord som tjener store penger på å bruke opp ressursene til landene i sør uten å gi de noe tilbake! Det er urettferdig at hvis alle europeere hadde halvert sitt forbruk på is kunne vi ha gitt en grunnutdanning til verdens mest fattige mennesker. Det er urettferdig at i fjor ble fire nordmenn kvalt av sitt eget fett, og at det nå finnes 10 000 nordmenn som er så tykke at de har spiseproblemer…når 25 000 mennesker i hele verden dør av sult og underernæring, hver dag! Det er så mye som er urettferdig!!!

Hva er det som skal til for å glede en nordmann da? Jo da, for 500 millioner koner i året vil man kunne glede hele en av 20 nordmenn…med antideperessive medisiner, altså såkalte lykkepiller! Tenk, vi bor i verdens beste land, og likevel trenger vi kunstige midler for å være lykkelige! Hva kommer dette av? Ikke lett å si, men jeg har en anelse om at blant annet flatpakker fra IKEA (ofte levert med to hull for lite eller ti skruer for mye), lange bilkøer og bekymringer om enten man skal spare penger i fond eller på høyrentekonto har en bitteliten innvirkning på sinnet vårt. Vi lever i et evig mas hvor vi konstant stresser videre. Nordmenn har for eksempel et sterkt ønske om å komme oss ut i den norske naturen! Ei hytte på fjellet uten stressende mobillyder, som kan gi oss fred i sjelen, er hva vi ønsker oss...i hvert fall om vi skal tro på kontaktannonsene til alle landets single mennesker! Vi har et sterkt behov for å lade opp batteriene og få pågangsmot til nok en periode på jobben! Vi ønsker oss vekk fra nåtidens hverdag og tilbake til det urørte Norge vi alle elsker så høyt.

 

Ser man på hva som skal til for å glede en fra den andre siden av HDI-lista, eller den sørlige siden av verdenen, er det til å bli sjokkert av! Når jula nærmer seg setter vi nordmenn lommeboka på hodet! Det er konkurransetid, og målet er å kjøpe de fineste (les: dyreste) julegavene. Flere tusenlapper vil gå med i gaver til kun 1 enkelt nordmann for å glede denne personen akkurat 1 dag. Når vi skal hjelpe de i fra sør trengs det også flere tusenlapper, men forskjellen er bare den at nordmenn som oftest forlanger gaver, mens de i fra sør kun har et fjernt håp om å bli hjulpet! Noen store lapper gleder og redder ikke bare 1 person i fra sør, men en stor gruppe, ja til og med en hel befolkning med folk! I den krigsrammede hverdagen disse fattige menneskene kjenner dagdrømmer allmennheten i sør om flere lærere, utdanning og blanke ark! Jeg mener og tror at jeg har en løsning til alles problemer! Ola Nordmann kunne droppet julestresset, og kanskje blitt lykkeligere bare av det, og i stede for å kjøpe mange dyre gaver, kunne han ha investert pengene sine i en skole som skal bygges sør! Da ville mange mange mange mennesker i de fattige landene blitt lykkelige, og vi nordmenn kunne kanskje lært oss evnen til å bli fornøyd med å hjelpe andre enn oss selv.

 

Seriøst så tror jeg Kofi Annan, som en gang sa at nordmenn tydeligvis ikke skjønte hvor godt de hadde det, har misforstått! Innerst inne vet vi nordmenn hvor godt vi har det, utvendig! Sannheten er at vi ikke lenger klarer å være lykkelige i den hverdagen vi har utviklet, det er de som lever sine miserable, dagligdagse, men lykksalige liv på et sted vi i fra nord har ignorert som ikke har skjønt hvor godt de har det!

Lenke til kommentar
Norge er når det gjelder BNP pr innbygger verdens fjerde rikeste land.

 

Og @ alle som mener at norge er dyrt.

 

Ta til HEL-VETE og kom dere inn i skammekroken, hvor dere tenker over at hver ENESTE krone som betales inn i skatt, den kommer ut igjen i penger til deg og meg.

 

Helt greit..Dere kan alle godt stoppe å betale skatter og avgifter i det hele tatt. Gjør meg ingenting. Men husk å samtidig droppe å kjøre på norske veier, droppe å kjøpe billige medisiner, bare glemme å få operasjon gratis den dag du får kreft, samt sykehusopphold selvfølgelig..blir du skadet og ikke kan jobbe, så vil du ikke få penger til mat. Skole vil koste deg ca 60 000 i året for, og du måtte betalt opptil fire ganger så mye i måneden for å ha ditt barn i barnehage.

 

Så bare stoppe å betale skatt dere..så kan oss andre som faktisk skjønner at hver eneste krone som går inn fra deg og meg, kommer ut igjen til deg og meg, eller til folk som trenger det mer, få ha landet vårt i fred.

 

Et land det er F-A-E-N så godt å bo i.

 

Forbanna idioti og lavmål..dere kan alle snurre godt på en viss langfinger.

Mener du da at vi skal sitte på henda våre å glo mens staten avgiftsbeleger halt 100 ganger? man må få lov til å ha et kritisk syn på det som skjer å ikke bare godta alt som skjer. Jeg synes det er greit at staten tar inn penger her og der for å dekke våre behov å jeg har ingen problemer med å betale skatt, men jeg er ikke for at staten skal legge unødvendige avgifter på alt.

 

Ergo hva faen tenker dem med inne i Oslo om dagen. Først sier dem at alle skal ha bredbånd innen 2007 så går de hen å gjør det dyrere for telenor osv å faktisk få dette gjort, dette er latterlig.

Lenke til kommentar
Ja her er det en som følger med hehehehehe.....

Angående veiavgift:  det er forsåvidt greit å betale veiavgift VIS den hadde gått til å bygge veier, men dette er ikke tilfellet. Og da blir det liksom litt surt å betale for noe du ikke får, istedet tar vi inn pengene i bompennger og Ferje biletter. I Sverige feks. finnes det ikke en eneste bom og ferjene er gratis fordi di liksom er en forlengelse av veien.

Irritasjonen min går på at Norge har fått mye olje penger i den siste tiden men likevel legger di på avgifter hele tiden. Og burde engentlig ikke Norge hatt verdens billigste bensin ???

Et eksempel på oppfinsomhet er jo når det for en del år siden var så lav olje pris at regjeringen satt opp bensinprisen fordi di rett og slett tjente forlite på den. Og så etter noen måneder gikk oljeprisen i været og så steg bensinen igjen fordi "olje prisen var så høy".. er dette logisk for noen ??

 

Problemet er ikke at vi ikke har nok penger men at di som styrer landet bruker pengene feil og pengene blir ikke brukt der di skal.

 

Og så er det store spørmålet om vi skal inn i EU eller ikke. Hadde det ikke da vert en ide å prøve å tilpasse Norge til dette ??? med avgifter og priser på alt..

Størsteparten av det man tar inn i veiavgift og bompenger går til å bygge nye veier. Resten går til andre formål i vårt samfunn, og gagner fremdeles deg og meg.

 

Man "legger ikke på" avgifter hele tiden. Totale skatte og avgiftsnivået i norge har de siste årene gått klart nedover. Dette har mye å gjøre med at partiene samarbeider mer enn før, pluss et mer høyrevridd storting (Folkevalgt storting, ja?).

 

Norge har ikke verdens billigste bensin fordi bensin forurenser som bare fy. Miljøavgift kalles det..og er en fin måte å belønne biler som bruker lite bensin, og folk som kjører lite.

 

Er da ikke regjeringen og stortinget som bestemmer bensinprisen? Jeg kan ikke huske noen slik sak om at de satte opp avgiftene heller. og forresten..når man tar i betraktning prisstigning og inflasjon, så er faktisk bensinprisen vi har i dag en av de laveste noensinne i norge. Og oljeprisen er HØY.

 

At du er uenig med de som styrer og steller norge er helt greit. Men vi har et vidt partispekter, og du kan stemme på alt fra folk som vil ha kommunisme gjeninnført i norge, til folk som vil fjerne staten så og si helt, og skape et nyliberallistisk samfunn. Så om du er uenig med de som styrer..stem på noe annet.

 

Eller skap ditt eget parti, sett opp ditt eget budsjett og se hva du kan få til med pengene i dag.

 

EDIT: Jallakim, jeg bøyer meg i støvet..takk for et strålende innlegg. Er enig med deg i det meste..men seff ikke 100%, da hadde noe vært i veien :yes:

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Norge er når det gjelder BNP pr innbygger verdens fjerde rikeste land.

Det hjelper lite, når det i tillegg er urettmessig høye skatter og avgifter. Det skal åpenbart ikke være lov å lykkes i dette landet, da skal staten ha alle pengene dine. Og kommer det eldre/barn tilgode? Nei. Men det støtter gjerne en viss Mulla med å saksøke hvem han vil, og betale advokathonoraret hans. Ved de fleste eldrehjem/helsesenter idag, har man ikke råd til å gi de eldre mer enn 2 måltid pr. dag, og de legges ned rimelig hyppig, og levner de eldre uten tilbud. Bra land sa du? Hehe, for urbane folk som aldri har vært utenfor Oslo så er det sikkert det.

 

Gratis utdannelse/skole? Niks, jeg har brukt over 65.000,- bare på bøker. Og har et digert studielån fordi det ikke er nok studentboliger tilgjengelig, og må leie dyrt privat. Gratis helsevesen? Nei. Konsultasjonsgebyr, og dersom medisiner ikke faller under §5.22, pkt. 9, må man betale alt selv, hvilket jeg burde vite endel om da jeg jobber i det til daglig. Joda, høyt BNP er det samme som et bra samfunn. Kanskje i et forenklet utopia, men ikke i Norge.

 

Norge er et håpløst land å bo i, og jeg er på tur UT av det.

 

Størsteparten av det man tar inn i veiavgift og bompenger går til å bygge nye veier. Resten går til andre formål i vårt samfunn, og gagner fremdeles deg og meg.

 

Du har ikke skjønt noe som helst, det er det VEIAVGIFTEN engang i tiden ble opprettet til. Men kun brøkdeler av den går til veinettet, og den øker for hvert år som går.

 

Å si at Norge har et lavt avgiftsnivå, er effektivt å bevise at man ikke vet hva man snakker om IMHO.

 

Og - de jeg har stemt på, styrer ikke. Det finnes nok endel her som har stemt på andre enn de som styrer, så det argumentet kan du droppe, da det er implisitt.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

 

Norge har ikke verdens billigste bensin fordi bensin forurenser som bare fy. Miljøavgift kalles det..og er en fin måte å belønne biler som bruker lite bensin, og folk som kjører lite.

 

Men hvorfor straffe dem da oss som vil kjøpe en bil som forurenser Lite da?

Feks. en småbil (lite avgifter) forurenser MYE mere enn en stor bil med stor motor(MYE avgifter)

Husker ikke hvor jeg leste det men en liten motor forurenser mye mere enn en stor motor..

Vis dem virkelig mente det med forurensing så måtte dem da legge tilrette for at folk kan kjøpe ser biler som forurenser mindere..men det er bare penger det står på..og skjuler det under miljøavgifter..

Er til å bli forbannet over..

 

TaZ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...