Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren dør!?


syre

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt en Dodge RAM 1985 modell.

Nå har ikke jeg særlig mye peiling på motor og greier, men problemet mitt er at motoren plutselig dør når jeg kjører. Det er riktignok bare når jeg ikke gir gass (som når man bremser opp før en sving). I dag døde motoren 3 ganger på vei til jobben. 1 gang når jeg skulle kjøre ut i et kryss, 1 gang midt på veien, 1 gang når jeg skulle kjøre ut i en rundkjøring. Dette er jo utrolig irriterende, og ikke minst farlig når servoen slutter å virke. Hva kan jeg gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Det virker som motoren stopper når den går på tomgang.

 

Har du sjekket om den går på tomgang når den ikke står i gir? (Antar du har automatgir.)

 

Start motoren og gi litt gass.. Slipp så gassen (i P) og se om motoren går på tomgang.

 

Hvis den ikke stopper, sett girkassen i (N) og rus motoren lett, og slipp deretter gassen. Stopper motoren, eller går den fint på tomgang?

 

 

Hvis motoren går jevnt og fint på tomgang når girkassen ikke står i gir, kan det være noe med girkassen. (For lite olje, f.els..)

 

 

Lykke til med feilsøkingen!

 

:)

Lenke til kommentar

jeg har et lignende problem på min ford escort.

plutselig stopper motoren, som oftest i bykjøring og steder der man bruker kløtsj og brems mye.

 

i senere tid har jeg finni ut at det er turtallet det er noe i veien med og at

det bare holder på før motoren er ordentlig varm.

 

mest sannsynlig er hvertfall mitt problem kaldstarterventilen som ikke slipper inn/stenger ordentlig.

 

du burde bestille en sjekk på et verksted.

fortelle om problemt.

burde komme på litt under 1000-lappen.

Lenke til kommentar

Den får for lite luft når maskinen er varm. Det er en skrue med fjær på forgasseren. Skru denne bittelitt til venstre slik at turtallet øker så er en kvitt problemet. ikke skru på de andre, de er til bensintilførsel. kan begynne å smelle litt i potta da.

Lenke til kommentar

glemte å nevne at det er tre skruer.

 

Den ene er fabrikk skrue og skrudd helt inn (ikke rør denne)

Den andre uten fjær er for hvor mye bensin som skal sprøytes inn i sylinderen, ikke rør denne hvis bilen ikke kubber og hopper når en gir gass.

Den med fjær på er hvor mye luft som skal blandes i bensinen.

 

Det er en balanse mellom 1 og 2 når maskinen blir varm, det er da en skal justere disse. den kan gå bra når maskinen er kald, men fordi da sprøytes mer bensin inn enn luft (om vinteren f.eks).

 

Det vanlige på luftskruen er 2 1/2 ut. Skru den helt inn og 2 1/2 etterpå. På eldre biler som er full av støv og dritt i systemet må en gjerne skru den lengre ut, men ha det som utgangspunkt. funker det ikke helt da heller, skru 2 3/4 ut.. osv.. til den ikke kubber.

Lenke til kommentar
Syre: stopper motoren når den er kald eller når den er varm? Hvis du har forgasser med automatchoke så er det sannsynligvis den det er noe galt med. Jeg regner med det bare er en justeringssak.

Det har ikke noe å si om den er varm eller kald om den skal stoppe. Den stopper når den får for lite luft eller bensin. gamle biler hadde manuell chocke så en måtte passe på dette selv.

 

chocke... get it? (kvel) Det en chocke gjør er å forsyne bensin med luft slik at dette kan blandes og sprøytes inn i sylinderen. Slår en på chocken når maskinen er varm, kveles "chockes" maskinen.

 

Automat chocke gir luft når vannet blir varmt, damp som trykker en

bryter slik at den begynner å forsyne bensinblandingen med luft. Disse her er kalkulert fra fabrikken og det skal mye til for at en slik henger seg. Da er det mest sannsynlig dritt i vannet som har festet seg i den og den lar seg rense.

 

Når maskinen blir varm (vannet) åpner chocken "kveleren" for luft og ja... bensinblandingen får luft, men får den for lite luft kubber den på tomgang.

Den justerer ikke hvor mye luft maskinen skal få, det er det den skruren som gjør.

Chocken er bare en vannbryter som styrer om maskinen skal få luft eller ikke.

Bare tenk at den åpner og lukker for lufttilførsel. Det skjer ikke når vannet er kaldt, men når det er varmt. Det skjer etter noen par minutter.

 

Ok, det som skjer når maskinen er varm og den bare får bensin, er at hvis du gir gass hopper bilen, eller akkurat som den bremser opp når en er i fart. Dette kan ha to årsaker, enten bare bensin, eller for lite bensin. Skjer hvis chocken har hengt seg eller for lite bensin tilførsel via skruen.

 

Bensin alene er ikke bra nok. Men dette var ikke problemet, derfor kan en trekke konklusjonen at automatchocken ikke har hengt seg opp eller er kaputt. Det er bare et luftproblem. Skru på den skruen slik at den får litt mer luft.

Lenke til kommentar
chocke... get it?

selv 2 år etter forrige engelsktime klarte jeg det ;P

 

gamle biler hadde manuell chocke så en måtte passe på dette selv
Har det på min bil jeg

 

Det en chocke gjør er å forsyne bensin med luft slik at dette kan blandes og sprøytes inn i sylinderen.
Dersom du med dette mener at chokeelementet (for å kalle det det) slipper inn mer bensin (mindre luft, alt etter hvordan man vil ordlegge seg) og gjør blandingen tykkere (mer bensin enn luft), er vi enige. Forsåvidt suges bensinen inn på en forgassermotor (uten turbo).

 

skal mye til for at en slik henger seg
likevel kan slikt skje, noe jeg selv har erfart.

 

Hvis du tenker etter så sitter du selv og forklarer akkurat det jeg mente. Chokeelementet "henger" og bilen får ikke riktig blanding mellom luft og bensin.

 

Syre: du har ikke innsprøytningsmotor nei? Er du "uheldig" har du en 4ports forgasser, de er ikke akkurat lette å få satt opp rett med tanke på best forbruk og ytelse.

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
Det en chocke gjør er å forsyne bensin med luft slik at dette kan blandes og sprøytes inn i sylinderen.
Dersom du med dette mener at chokeelementet (for å kalle det det) slipper inn mer bensin (mindre luft, alt etter hvordan man vil ordlegge seg) og gjør blandingen tykkere (mer bensin enn luft), er vi enige. Forsåvidt suges bensinen inn på en forgassermotor (uten turbo).

 

Nei, den slipper bare inn luft eller ikke. Du justerer mengden luft på skruen. Bensin og luft suges automatisk inn. Mengden er det skruene som bestemmer. Luft eller ikke er det chocken.

Hvis du har autochocke.

 

skal mye til for at en slik henger seg
likevel kan slikt skje, noe jeg selv har erfart.

 

Ja, men det går å dynke dem i bensin og pusse dem med en tannkost eller noe.

 

Hvis du tenker etter så sitter du selv og forklarer akkurat det jeg mente. Chokeelementet "henger" og bilen får ikke riktig blanding mellom luft og bensin.

 

Nei, choken funker. Ok, nå har du gammel chocke og kan lirke den halveis whatever og justere luft på den måten. Men disse automatiske er enten eller av og på. Men forutsatt at du drar den helt ut eller inn. Du har den fordelen at du kan skru skuen om ikke helt nøyaktig og deretter justere turtall på chocken. Går turtaller opp og ned når du justerer bryteren? da funker den isåfall. Hvis ingenting skjer er det noe muffens med den.

 

Syre: du har ikke innsprøytningsmotor nei? Er du "uheldig" har du en 4ports forgasser, de er ikke akkurat lette å få satt opp rett med tanke på best forbruk og ytelse.

 

Jeg har bare vanlig innsuging. Er noe dritt å justere på en forgasser uten å vite nøyaktig hvordan den skal settes opp.

Turbo er en luxus jeg skal ha senere.

Det en chocke gjør er å forsyne bensin med luft slik at dette kan blandes og sprøytes inn i sylinderen.
Dersom du med dette mener at chokeelementet (for å kalle det det) slipper inn mer bensin (mindre luft, alt etter hvordan man vil ordlegge seg) og gjør blandingen tykkere (mer bensin enn luft), er vi enige. Forsåvidt suges bensinen inn på en forgassermotor (uten turbo).

 

Nei, den slipper bare inn luft eller ikke. Du justerer mengden luft på skruen. Bensin og luft suges automatisk inn. Mengden er det skruene som bestemmer. Luft eller ikke er det chocken.

Hvis du har autochocke.

 

skal mye til for at en slik henger seg
likevel kan slikt skje, noe jeg selv har erfart.

 

Ja, men det går å dynke dem i bensin og pusse dem med en tannkost eller noe.

 

Hvis du tenker etter så sitter du selv og forklarer akkurat det jeg mente. Chokeelementet "henger" og bilen får ikke riktig blanding mellom luft og bensin.

 

Nei, choken funker. Ok, nå har du gammel chocke og kan lirke den halveis whatever og justere luft på den måten. Men disse automatiske er enten eller av og på. Men forutsatt at du drar den helt ut eller inn. Du har den fordelen at du kan skru skuen om ikke helt nøyaktig og deretter justere turtall på chocken. Går turtaller opp og ned når du justerer bryteren? da funker den isåfall. Hvis ingenting skjer er det noe muffens med den.

 

Syre: du har ikke innsprøytningsmotor nei? Er du "uheldig" har du en 4ports forgasser, de er ikke akkurat lette å få satt opp rett med tanke på best forbruk og ytelse.

 

Jeg har bare vanlig innsuging. Er noe dritt å justere på en forgasser uten å vite nøyaktig hvordan den skal settes opp.

Turbo er en luxus jeg skal ha senere.

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt forvirra, er syre og Shiva samme bruker?

 

edit: Vil bare nevne hvordan jeg trodde en forgasser med automatchoke virket. Vanligvis så dannes det vakum i forgasseren ved at lufta blir sugd gjennom "halsen" (det som blir kallt "barrel" og "venturi"). Undertrykket som skapes suger inn bensin som blandes med lufta på vei ned til forbrenningskammerene. Ved kald motor trengs mer bensin for å få til en forbrenningsreaksjon. Det løses ved at choken (som nærmest er ei plate som dekker til "halsen") stopper luftstrømmen, noe som fører til at vakumet drar med seg mye mer bensin istedet for luft. Jeg trodde også at termostaten, som styrer hvordan chokeelementet oppfører seg(som er fjærbelastet?), ble regulert av eksostemperaturen (eller temperaturen til eksosmanifoilen).

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Å si at choken er en vannbryter, er feil. Choke er per definisjon et spjeld som struper luftmengden/strømmen inn i forgasseren, ikke igjennom.

Hensikten er at motoren skal bli "tvunget" til å hente mer bensin, siden den ikke har tilgangen på all den luften den vil ha.

 

Edit: Vannbryteren kontrollerer chokespjeldet, det var kanskje det du mente, ja.

 

Svar til Ezekiels første linje: Tvilsomt.

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Har du sjekket om den går på tomgang når den ikke står i gir? (Antar du har automatgir.)

Ja, du har rett i at jeg har automatgir.

Det virker som om den går fint på tomgang i det jeg har starta opp. Den går fint på tomgang både i P og N, problemene oppstår bare når jeg har kjørt i et par minutter. Når jeg stopper i kryss og lignende virker det som om den ikke går like bra på tomgang. Det virker som om den har et veldig lavt turtall på tomgang etter jeg har kjørt litt, er så vidt man hører motoren når man stopper.

Jeg har også lagt merke til at den var mer kranglete i går når det var litt kaldt og regnet. Kjørte med den i dag når det var fint vær, da stoppet den ikke en eneste gang.. ihvertfall ikke som jeg kunne merke. Kondens er det nok ikke, for jeg helte på kondensfjerner for et par dager siden.

 

En par andre ting jeg lurer litt på er:

Innimellom "sparker" den når den skal skifte gir. Er det på tide å fylle mer olje på girkassa? Lurer på om jeg skal gå ut og peile den nå.

 

Noen som vet om jeg kan fylle 92 oktan på V8'eren som sitter i bilen?

Lenke til kommentar

Heisann..

 

Rykking ved girskifte pleier ofte være tegn på sliten girkasse og/eller lite olje.

 

Sjekk først oljenivået. Det beste er å skifte giroljen, for da er du sikker på at du får fersk fin olje + du kvitter deg med masse skitt og lort som er i oljen pr. idag.

 

Det at motoren din ikke går bra på tomgang etter en tids kjøring kan henge sammen med lavt oljenivå i girkassen (høy friksjon / løser ikke ut skikkelig).

 

Du kan sjekke om motoren din tåler blyfri ved å høre med Dodge/Chrysler.

 

92 Oktan burde vel gå greitt (min 2002 modell Chevy Avalanche 1500 Z-71 kjørte fint på 92 oktan blyfri da jeg bodde i USA..) da 92 oktan er "regular" i USA.

 

Lykke til!

 

:)

Lenke til kommentar
Å si at choken er en vannbryter, er feil. Choke er per definisjon et spjeld som struper luftmengden/strømmen inn i forgasseren, ikke igjennom.

Hensikten er at motoren skal bli "tvunget" til å hente mer bensin, siden den ikke har tilgangen på all den luften den vil ha.

 

Edit: Vannbryteren kontrollerer chokespjeldet, det var kanskje det du mente, ja.

 

yes sir. :thumbup:

Endret av Shiva
Lenke til kommentar
Har du sjekket om den går på tomgang når den ikke står i gir? (Antar du har automatgir.)

Ja, du har rett i at jeg har automatgir.

Det virker som om den går fint på tomgang i det jeg har starta opp. Den går fint på tomgang både i P og N, problemene oppstår bare når jeg har kjørt i et par minutter. Når jeg stopper i kryss og lignende virker det som om den ikke går like bra på tomgang. Det virker som om den har et veldig lavt turtall på tomgang etter jeg har kjørt litt, er så vidt man hører motoren når man stopper.

Jeg har også lagt merke til at den var mer kranglete i går når det var litt kaldt og regnet. Kjørte med den i dag når det var fint vær, da stoppet den ikke en eneste gang.. ihvertfall ikke som jeg kunne merke. Kondens er det nok ikke, for jeg helte på kondensfjerner for et par dager siden.

 

En par andre ting jeg lurer litt på er:

Innimellom "sparker" den når den skal skifte gir. Er det på tide å fylle mer olje på girkassa? Lurer på om jeg skal gå ut og peile den nå.

 

Noen som vet om jeg kan fylle 92 oktan på V8'eren som sitter i bilen?

 

akkuart.. for da har maskinen blitt varm og den åpner for luft og turtallet går ned. men den får ikke nok luft til at turtallet kan ligge på den omdreiningen den skal.

 

Det er heller ikke noe gale med girkassen. automatgir hugger bare når du står i ro hvis turtallet er for høyt. Ditt er for lavt. Du må skru luftskrua på forgasseren en kvart omdreining ut. Lover deg at det er fikset da.

 

Er det lenge siden du skiftet luftfilter forresten?

Endret av Shiva
Lenke til kommentar

Klarlegging:

 

- Choke er et spjeld som struper lufttilførselen i forgasseren slik at blandinga blir feitere, letter å få en kald motor til å gå da. Det er mange typer chokemekanikk, alt fra manuell der du styrer den sjøl, via termoelementstyrte der en bimetallfjær varmes sakte opp med strøm eller kjølevannet, og til helelektroniske. Hva som sitter på din maskin veit jeg ikke, men det KAN være feil på den. Det ser du som regel enkelt ved å ta av luftfilteret/tilførselsrøret til gasseren og kikke oppi. Du ser da chokespjeldene, de sitter OVER gasserspjeldene. Chokespjeldene skal være tilnærmet helt åpne når motoren er varm. Hvis de er mer eller mindre lukket er det noe gæli'.

 

- IKKE rør noen skruer! På en slik forgasser kan man havne skikkelig på bærtur om man roter med disse, hvis motoren gikk bra før, er det lite som tilsier at skruene har flytta på seg, men at det skyldes andre ting.

 

Tips:

* Bytt luftfilter minst en gang i året.

* Slå nedpå en dose kondensfjerner, du kan ha fått vann i forgasseren, vannperler henger seg da fast oppunder tomgangsdysene og maskina stanser når du slipper gassen. Problemet vil da gjerne komme og gå.

* Ta av fordelerlokket, dusj det innvendig godt med WD40 eller CRC565 og tørk av med ei lofri fille.

* Sjekk alle slanger til/fra forgasser at de er på plass og ikke har sprekker. Falskluft her lager slike problemer. Sjekk at gasseren sitter godt fast(!) det hender festeskruer skramler løs gjennom årene og lager falskluft.

* Sjekk at eventuell varm/kald -ventil på innsugslufta funker, om motoren bare drar varmluft kan forgasseren blir for varm og bensinen fordamper/koker før den skal.

 

R.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...