Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Maskin med 2 netverks kort som router...???


Anbefalte innlegg

Halloen.

 

Har en maskin som står med 2 netverkskort ADSL på den ene og lokalt netverk på den andre.

Ideen var å dele adsl linja..

 

Det funker til en viss grad. Dvs mirc,winamp stream osv. Men Explorer tillater kun .NO sider. Den nekter å vise noe annet.. .com .net .org etc.

 

Later som den ikke finner det.

 

Hva kommer dette av?

Trenger noen tips..

Må jeg ha en router?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-05 00:35, ReVoX skrev:

Halloen.


Har en maskin som står med 2 netverkskort ADSL på den ene og lokalt netverk på den andre.

Ideen var å dele adsl linja..


Det funker til en viss grad. Dvs mirc,winamp stream osv. Men Explorer tillater kun .NO sider. Den nekter å vise noe annet.. .com .net .org etc.


Later som den ikke finner det.


Hva kommer dette av?

Trenger noen tips..

Må jeg ha en router?


 

Del linja med en HUB eller router i stedet. Det fungerer ivertfall helt fint hjemme hos meg. Merk at hvis du har Telenor ADSL kan du ikke bruke router, da må du ha en PC med to nettverkskort ettersom Telenor ADSL er dial-up. NGT er nettverksbasert så der kan du fint bruke en HUB eller router.

Lenke til kommentar

Kan man ikke bruke router med telenor sin adsl. Er det ikke bare å sette routeren mellom adsl modemet og datamaskinene som skal dele oppkoblingen(eventuellt switch/hub), slik at routeren alltid er på nett?

 

Vet dessverre ikke hva som kan være feil hos deg ReVoX, men jeg er bra sikker på at en router ikke er absolutt nødvendig.

 

Ørjan...

 

[ Denne Melding var redigert av: Orjanp på 2002-04-05 08:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-05 08:26, Orjanp skrev:

Kan man ikke bruke router med telenor sin adsl. Er det ikke bare å sette routeren mellom adsl modemet og datamaskinene som skal dele oppkoblingen(eventuellt switch/hub), slik at routeren alltid er på nett?


Ørjan...


 

Telenor ADSL er dial-up. Man må ringe opp og koble seg på når man skal bruke internett. Derfor kan ikke routeren automatisk være oppkoblet hele tiden (hvis den oppkoblede maskinen slås av eller restartes, vil forbindelsen bli brutt selv om andre maskiner bruker ADSL linja samtidig). NGT er ikke dial-up men nettverksbasert, så her er en router eller HUB koblet til ADSL linja hele tida.

Hvis en maskin har ringt opp Telenor ADSL og er koblet opp, så er ikke andre maskiner i nettverket automatisk oppkoblet, så vidt jeg vet. Flere kan ikke koble opp på samme linje samtidig og da må man dele internettforbindelsen fra en annen maskin samtidig. Har nemlig hørt om de som har hatt store problemer når de har prøvd å dele Telenor ADSL gjennom router (nettopp pga. dial-up).

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem, med Telenor. Det du må gjøre er å laste ned RASPPPoE driverne, avinstallere driverne fra Telenor og bruke de nye, da går alt lekene lett

 

MERK: dette gjelder kun hvis du har telenor ADSL

 

Jeg fikk vite om RASPPPoE driverne fra telenor de anbefales også av fagfolk der.

Lenke til kommentar
On 2002-04-05 08:57, Afseth skrev:

On 2002-04-05 08:26, Orjanp skrev:

Kan man ikke bruke router med telenor sin adsl. Er det ikke bare å sette routeren mellom adsl modemet og datamaskinene som skal dele oppkoblingen(eventuellt switch/hub), slik at routeren alltid er på nett?

 

Ørjan...

 

Telenor ADSL er dial-up. Man må ringe opp og koble seg på når man skal bruke internett. Derfor kan ikke routeren automatisk være oppkoblet hele tiden (hvis den oppkoblede maskinen slås av eller restartes, vil forbindelsen bli brutt selv om andre maskiner bruker ADSL linja samtidig). NGT er ikke dial-up men nettverksbasert, så her er en router eller HUB koblet til ADSL linja hele tida.

Hvis en maskin har ringt opp Telenor ADSL og er koblet opp, så er ikke andre maskiner i nettverket automatisk oppkoblet, så vidt jeg vet. Flere kan ikke koble opp på samme linje samtidig og da må man dele internettforbindelsen fra en annen maskin samtidig. Har nemlig hørt om de som har hatt store problemer når de har prøvd å dele Telenor ADSL gjennom router (nettopp pga. dial-up).

 

 

Takk for veldig nyttig informasjon Afseth. Kan løsningen være å sette opp en linux maskin som router? Ev. som server...?

 

Hvilken internett lev. har du krishell?

 

Bruker også RASPPPoE driverne. Telenor sine var tungvinte å bruke. Da må man vel bruke Microsofts sin ICS for å dele forbindelsen mellom to maskiner?

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Hva slags DNS har du satt opp på nic som er bak internett ?

Prøv å sette DNS server til

Primær DNS:

148.122.208.99

Sekundær DNS:

148.122.161.3

 

Du kan også sette opp proxy til Telenor ADSL

proxy.online.no Port: 8080

 

Da tipper jeg du vil komme ut på alle maskiner på ditt lokalnett. Du må sette info over på alle maskiner på ditt lokalnett. Alternativt kan du sette opp en DHCP server som gir denne info´en til alle maskiner på dit lokalnett

 

Lykke til.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: hesp på 2002-04-05 10:12 ]

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem, men etter å har ringt telenor og fått bare fissehjelp med raspppoe og slikt sludder som ikke har noe med saken å gjøre.

Problemet sitter i max MTU-størrelsen som default er 1500 i windows, mens slike små bredbåndsmodemdingser ikke fikser mer enn 1472.

Gjør som følger:

Last ned et kjekt lite program som heter DrTCP, siste versjon er 0.21 (tror jeg).

I DrTCP kan du sette MTU, men for å finne max, må du pinge den maskina som deler ut internett fra klientene, med parametrene -f -l pakkestr, eksempelvis:

ping xxx.xxx.xxx.xxx -f -l 1500

Da vil du få en beskjed om at "packet needs to be fragmented but DF set" som er -f. reduser pakkestr til du får til å pinge som normalt, feks

ping xxx.xxx.xxx.xxx -f -l 1400

helt til du finner brytningspunktet. (som ofte er enten på 1472 eller 1452 for min del)

når du finner det magiske tallet, kjør drtcp og endre mtu til det. avslutt alt som bruker tcpip (eller evt boot, det husker jeg ikke) og voila, der har du internett. Må gjøres på hver av klientmaskinene.

 

Telenor - denne får dere gratis, men ****, ta dere sammen.

 

mvh

Xstian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...