Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs og Inntrenger !


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579
Har du slått av DHCP?

Vist ikke så står vel boxen og deler ut IPer i hytt og pine..

 

TaZ

Det har ingenting å si, så lenge han har MAC-filtrering.

Lenke til kommentar

Dette er enkelt å finne ut av på en Asus wl-500g:

1) Logg deg på ruteren

2) Velg Status & Log

3) Velg deretter Wireless

 

Her vil du se alle wlan-kortene som kommuniserer med din ruter. Hvis det er mac-adresser der, så gå videre til DHCP Leases. Der vil du finne igjen mac-adressen, og ut fra den igjen IP-adressen som "inntrengeren" har fått. Da kan du f.eks. koble på en pakkesniffer og se på trafikken som går over din ruter, hvor og hva.

 

Håper dette var til litt hjelp

 

PS: WEP-kryptering senker ikke hastigheten, selv med 128-bits, nesten ikke i det hele tatt. Hvis trafikken til og fra din ruter er kun til og fra internett så skal du ha en ganske heftig internettforbindelse før dette gjør seg gjeldende i noen grad.

Lenke til kommentar
Hei

 

Kjører også ASUS og har ikke merket noe at WEP drar ned hastigheten.

 

Dersom du ikke sikrer nettet ditt på noen som helst måte, så ber du jo litt om å få besøk da.

 

Legg inn WEP og du er kvitt problemet.

WEP krypterer bare informasjonen som blir sendt mellom de trådløse enhetene, slik at dersom noen snapper denne opp skal den være uleselig. WEP hindrer ingen i å logge seg på nettverket ditt, men det er selvsagt smart å bruke for å hindre uvedkommende i å snappe opp info som blir sendt over nettet. Jeg har ikke opplevd at WEP gjør nettet tregere. Husk på at internettforbindelsen din alltid vil være tregere enn nettet, med mindre du har 30 Mbit linje da...

 

Jeg har selv ASUS WL500G. Dersom du skal hindre folk i å logge seg på nettet ditt kan du:

 

1. Slå av DHCP server og legge inn statiske ip-adresser. (Selv kjører jeg med DHCP på). Dersom du kjører med dhcp kan du bare legge inn begrensninger på hvor mange ip-adresser routeren får lov til å dele ut.

 

2. Slå av SSID broadcast. Dersom ingen kan se nettverket ditt vil de heller ikke prøve å logge på. Aldri bruk broadcast er mitt råd.

 

3. Mac-filtrering. En enkel og sikker måte å hindre at folk får tilgang til nettet ditt er å bruke mac-filtrering. Da får kun de maskinene du bestemmer tilgang til nettet.

 

Har du gjort disse tingene er du rimelig sikker på at ingen kan komme inn på nettet ditt. Det er ikke selvfølgelig ikke sikkert mot eksperter, disse kommer seg inn uansett, men du hindrer de aller fleste.

 

Det er faktisk større sjans for at du blir hacket via internettoppkoblingen din vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Jeg er _helt_ uenig i påstanden om at bruk av statiske ip-adresser skulle gjøre nettverket sikrere.

 

Tvert imot, det blir enklere å angripe gitte maskiner, og mye enklere å sniffe trafikken.

 

Dersom du er virkelig paranoid, som meg, så sett opp PGP til å kryptere all trafikk i nettverket mellom maskinene, evt. kjøp nettverkskort som støtter kryptering og har on-board chip for det. Men, kryptering av trafikk mellom maskiner forhindrer ikke angrep eller tilgang til nevnte nettverk, men mindre du setter opp autentisering med asynkrone nøkler.

 

Sikker pc? Trekk ut tp-kabelen :)

Lenke til kommentar

Ser her at mange her anbefaler mac filtrering, dette er det null poeng i.

Dette er sniffet opp på få sec hvilke mac adresser som er aktiv, voila

Det er bare å spoofe disse og du har tilgang.

 

Er du paranoid, sett opp eap-tls krever skikkelig utstyr.

eller sett opp wpa, og roter nøkkelen din av og til

Lenke til kommentar
Men jeg ser ikke noe logisk i dette.

Hvis det blinker på Wan-lampe, så det kan betyr at router min har fått forespørsler fra verden, det er helt ok. Men hvorfor den blinker på Air-link lampe da??? Betyr det at naboen har prøvd å logge inn via trådløs eller router som tuller ...

 

" Jeg har slått av alt som har med trådløs utstyr, mikrobølger, mobil i huset

 

Jeg har selv en ASUS500, den lampe blinker også hos meg. Jeg tror det helt normalt det, fordi jeg er helt sikkert ingen naboer rundt meg som har datautstyr, eller peiling på data... har også tatt med barbær utenfor huset til nabogrensen og prøvd men ikke fikk kontakt router.

 

Du må høre kansje fra de andre som eier ASUS har samme symtone

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Ser her at mange her anbefaler mac filtrering, dette er det null poeng i.

Nei, det er det ikke. Det holder fjott-skaller som leter etter åpne nett, men som ikke kan noe særlig mer, unna. Og de er det endel av. Skal man sniffe ut MAC-adresser, så er man _hakket_ mer interessert, og da er det vanskeligere å holde de ute.

Lenke til kommentar

det er ikke snakk om å holde fjottskaller unna eller ikke.

 

det er snakk om hvorvidt man kan sikre sitt eget nett eller ikke. fjottskallene er uinteressange.

 

skal man ha et nett som man kan si er sikkert (som om det går an) er kryptering et must og det eneste som hjelper. 256 bits helst, eller kryptert linje til en VPN server som du kan bruker-autentisere bak aksesspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
det er ikke snakk om å holde fjottskaller unna eller ikke.

Jo, det er akkurat det det er. Enhver som forsøker å få tilgang til et nettverk som han/hun ikke rettmessig har tilgang til er en "fjottskalle" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...