Gå til innhold

2,6GHz --> 3,4GHz Er dette mulig


Anbefalte innlegg

Noen gode tips til overklokking da??? har aldri gjort detta før.

Hvordan det gjøres osv...  Mener å ha hørt at det kan være skadelig for prossesor, stemmer det?

Nå har jeg ikke klokket P4 så mye, men jeg vil tro det greieste er å sette FSB til 250MHz (mot 200MHz slik den kjører nå) og sette FSB:MEM divider forholdet til 5:4 Dermed kjører CPU på 3.25GHz og minne kjører fortsatt på DDR400 hastighet og du slipper problemer med ustabilt minne. Antagelig må du øke spenningen på CPU (Vcore) til ca 1.55V.

 

Etterpå kan du begynne å teste ut hvor lave timinger minne ditt tåler. Øker du spenningen til rundt 2.6-2.8V så kan du klare alt fra 2-2-2-5 (best) og oppover. Kommer an på hva slags minne du har. 3-4-4-8 er den dårligste innstillingen du kan ha. 2.5-2-3-6 regnes for å være en av de bedre innstillingene.

 

Innstillingene heter vel CAS-tRP-tRCD-tRAS i BIOS

 

Er det skummelt? Ikke mer enn at du må påregne å måtte resette CMOS et par ganger. Sannsynligheten for at noe går i stykker er svært liten.

Flott formulert innlegg, og i tillegg har du helt rett! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig ville jeg i alle fall kjøp en 2500+ til 700,- og klokket den til 3200+.. Mye billigere, men ikke fullt like bra. Men funker i masseivs :yes:

 

Til trådstarter: Ikke kjøp ny CPU nå. Det er ingen vits. Spar heller pengene og kjøp deg et 64-bits system når socket 939 og nForce3 250 kommer.. :thumbup:

Må si meg enig, selv sitter jeg med en 2.6 GHz 800 fsb.

Må si denne klokker meget bra..

Denne holder lenge, i alle fall frem til det kommer noe mere spendende og rimelig.

 

når det gjelder overklokking så anbefaler jeg deg å ta en tur på www.overklokking.no eller søke på overklokking her i forumet.

 

da finner du masse.

 

Det stemmer at overklokking kan redusere levetiden på prossesoren, selv har jeg ikke hatt noe problemer.

Og med den farten folk bytter CPU i disse dager så er det ikke noe problem..

 

Lykke til :thumbup:

 

 

vennlig hilsen mrgood

Endret av mrgood
Lenke til kommentar
Noen gode tips til overklokking da??? har aldri gjort detta før.

Hvordan det gjøres osv... Mener å ha hørt at det kan være skadelig for prossesor, stemmer det?

Farlig og farlig ... Det er ikke uten grunn at det er populært. Dvs. Det _kan_ være farlig om man ikke vet hva man driver med og gjør noe riv ruskende galt, men de aller aller fleste klarer dette helt uten problemer så det er nok ikke så veldig vanskelig heller.

 

Når alternativene er enten "gratis" overklokking til ca 3,2-3,4GHz eller et par-tre tusenlapper for kjøp av orginale CPU'er så er det ganske klart at de fleste forsøker den gratise metoden først.

Lenke til kommentar
Noen gode tips til overklokking da??? har aldri gjort detta før.

Hvordan det gjøres osv...  Mener å ha hørt at det kan være skadelig for prossesor, stemmer det?

Farlig og farlig ... Det er ikke uten grunn at det er populært. Dvs. Det _kan_ være farlig om man ikke vet hva man driver med og gjør noe riv ruskende galt, men de aller aller fleste klarer dette helt uten problemer så det er nok ikke så veldig vanskelig heller.

 

Når alternativene er enten "gratis" overklokking til ca 3,2-3,4GHz eller et par-tre tusenlapper for kjøp av orginale CPU'er så er det ganske klart at de fleste forsøker den gratise metoden først.

Jepp.. :yes:

Endret av Purify
Lenke til kommentar

Jeg har meget sped erfaring som overklokker, og gjør antakelig noe feil.

Har en ip4 2,53 (533) som jeg prøver å kjøre @ ca 2.8 i første omgang. 3DMark benching går greit, Prime95 finner ingen feil og tempen overstiger ikke 50 grader.

 

Men i f.eks. far cry så gir overklokkingen seg utslag i diverse rare teksture effekter. Disse oppstår umiddelbart. Tips?

Lenke til kommentar

Hva kjører du FSB:MEM divider forholdet på? 1:1?

Klarer du ikke noe mer enn 2,8? Muligens minnne som er et problem. Evt skjemkortet siden prime95 funker fint.. Overklokket skjermkortet?

Tips: Oppdater drivere til skjermkortet!

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Hei, så på en artikkel der de overklokka 2.6 Ghz 13XMulitply.. og en 3.0 Ghz 15XMultip.. 2.6 fikk de opp i 3.5 eller 3.6 med "conventional air cooling" Standard luft kjøling tror jeg. 3.0 fikk de til 3.8. Så 2.6 skal ha gode overklokings muligheter hvis du har en multiplyer på 13. dette kan du sjekke med CPU-z tror jeg, eller i BIOS.. 2500+ er ikke så bra som alle skal ha det til. Den tåler mindre enn P4 og kjører dårligere på flere av testene.. Jeg har en P4 2.8 HT, ingen som vet hvorfor den flipper(klikker) når jeg når 3.4, for den fungerer som en klokke på 3.2-3.3Ghz.. :D

Lenke til kommentar

Barton2500+ er farlig bra til klokking, min klarer 2187 mhz(13x166mhz) stabilt med 1.85v uten no regurlering på minne eller chipset volten, kan kjøres på 2180mhz med 10x218mhz core 1.9v, minne 2.7 og chipset på 1.7, men det blir javli varm inni i kabinettet så jeg foretrekker det første valget :D

Lenke til kommentar

Noen som kan skrive litt "regler" for å kunne overklokke optimalt på P4 prossesorer. Har tenkt å klokke min 2.8 til 3.4 og kanskje til 3.5 3.5 GHz. eller kan jeg risikere og kræsje CPU'en, har hørt at det nesten er umulig å knekke en P4, og at den kjører seg automatisk ned ved 138 C ca, og fortsatt kunne ""brukes"" Høres litt vilt ut, men kan det stemme.....

Lenke til kommentar

Med tanke på mer ram...

Jeg har 1 x Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-2-6-T1, 400MHz

-

Skal sette inn fler (2 - 3stk.) (litt usikker hvor mange)

På Hovedkorte er det plass til 4, men to av de er farget blå og to er farget svart, har det noe å si?? (altså fargen)

Endret av Dj Charlie
Lenke til kommentar
Med tanke på mer ram...

Jeg har 1 x Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-2-6-T1, 400MHz

-

Skal sette inn fler (2 - 3stk.) (litt usikker hvor mange)

På Hovedkorte er det plass til 4, men to av de er farget blå og to er farget svart, har det noe å si??

Det er for å vise at det er "dual-channel". Du setter like brikker i samme farge, så f.eks: hvis du kjøper deg en til lik brikke, plasserer du den i samme fargespor som du har fra før, enkelt fortalt!

Lenke til kommentar
Med tanke på mer ram...

Jeg har 1 x Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-2-6-T1, 400MHz

-

Skal sette inn fler (2 - 3stk.) (litt usikker hvor mange)

På Hovedkorte er det plass til 4, men to av de er farget blå og to er farget svart, har det noe å si??

Det er for å vise at det er "dual-channel". Du setter like brikker i samme farge, så f.eks: hvis du kjøper deg en til lik brikke, plasserer du den i samme fargespor som du har fra før, enkelt fortalt!

Takk!!

Lenke til kommentar
Med tanke på mer ram...

Jeg har 1 x Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-2-6-T1, 400MHz

-

Skal sette inn fler (2 - 3stk.) (litt usikker hvor mange)

På Hovedkorte er det plass til 4, men to av de er farget blå og to er farget svart, har det noe å si??

Det er for å vise at det er "dual-channel". Du setter like brikker i samme farge, så f.eks: hvis du kjøper deg en til lik brikke, plasserer du den i samme fargespor som du har fra før, enkelt fortalt!

Takk!!

Om dette fortsatt gjelder det Asus P4P800 Hovedkortet så vil du også oppleve en nevneverdig ytelsesforbedring av å sette inn en RAM brikke av samme sort. En bør alltid ha RAM brikkene i par på i865/i875 hovedkort.

Lenke til kommentar
Noen som kan skrive litt "regler" for å kunne overklokke optimalt på P4 prossesorer. Har tenkt å klokke min 2.8 til 3.4 og kanskje til 3.5 3.5 GHz. eller kan jeg risikere og kræsje CPU'en, har hørt at det nesten er umulig å knekke en P4, og at den kjører seg automatisk ned ved 138 C ca, og fortsatt kunne ""brukes"" Høres litt vilt ut, men kan det stemme.....

Jeg har en 2,8 og 3,5 (250x14 / 5:4 = 200mhz på minne som er orginal) Orginal vcore! Maskinen ruller fjellstabilt på 3,5 og jeg ligger nå oppe på 3,8 nok så stabilt! Prime95 over natten igjenstår. Da også med litt økning i volt!

Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 28/04/2004 : 12:41

 

"Jeg har en 2,8 og 3,5 (250x14 / 5:4 = 200mhz på minne som er orginal) Orginal vcore! Maskinen ruller fjellstabilt på 3,5 og jeg ligger nå oppe på 3,8 nok så stabilt! Prime95 over natten igjenstår. Da også med litt økning i volt! "

 

Hei Marzo. Har du en 2.8 HT og får den opp i 3.8 Jeg har en 2.8HT men får den ikke lenger enn til 3.6 fikk "blue screen over fysisk dump" når jeg nådde 3.7. Åssen har du stilt inn Bios da.. Jeg har locka multiplyer tror jeg, men en som har prikk lik CPU kan stille på den????..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...