Gå til innhold

Mangler operativsystem

aka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en lap top(hp omnibook 4150) som jeg skal reinstallere win2000 på. Men da jeg skulle endre boot rekkefølgen i BIOS visste det seg at noen har satt passord på å komme inn i bios, og ingen som husker passordet.

Denne lap topen er utstyrt med en floppydisk og hvis en vil ha cd rom og, må en ta ut floppy disken og sette inn cd rommen.

For å få vekk den tidligere win2000 versjonen brukte jeg en oppstartsdiskett og kjørte fdisk og slettet og opprettet ny partisjon.

Men da jeg tok ut floppy disken og satt i cd rommen med win2000 cd`en får jeg beskjed om at OS mangler.

Så nå har jeg en lap top uten OS og vet ikke helt hvordan jeg skal få til å installere noe, i og med at jeg bare enten kan ha floppy disken koblet til eller cd rommen.

Ringte til HP for å høre om de hadde et passord som "overgikk" alle andre, men de sa at eneste måten å få fjernet passord i BIOS er å ta ut flash batteriet....Men det finner vi ikke.

Håper det er noen vitende sjeler der ute som kan hjelpe en i nød :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

kunne ikke HP fortelle deg sånn ca hvor batteriet lå?

på min pc er det under ett lokk under pcn

fjerne lokket så ser jeg batteriet,

og på den andre pcn må jeg fjerne lokket og ta ut rem brikken ,for å se batteriet

men ingen av de pcne er HP

kanskje ikke samme løsning

passord recovery

går dette?

--------------------------------------------------------------------------------

BIOS passwords are stored in FLASH EEPROM memory and cannot be erased - even by removing CMOS battery power. Speak to HP Service, a receipt from the seller and a declaration is ample proof of purchase and ownership.

Only other way I have heard of is replacing the EEPROM chip (sometimes available on eBay around $50), but your soldering skills had better be excellent (I think its surface mounted). One slip and you will have an expensive paperweight...

Paul K

utklipp fra ett annet forum

her er bilde

Prøv denne også

Endret av 1G FSB
Skrevet

Passordet recovery virket ikke.

Var ikke jeg som snakket med hp, men de som gjorde det sier at de har letet over alt på pc `en men ikke finner det..... Er det noen annen mulighet for å klare å få installert et OS? Skal det gå an å installere f.eks win98 fra en diskett, eller er jeg helt på bærtur?

Skrevet (endret)

Lei knipe. Mulig du kan prøve dette:

Kjøp et Adapter For 2,5" HDD til 3,5"HD slik at du kan sette disken i en vanlig PC.

Partisjoner disken, og lag en FAT32 partisjon på minst 300MB.

Kopier inn I386 folderen fra CD, og Setup.exe

Sett disken inn i laptop og boot en floppy. Kjør setup.exe.

Edit: En annen mulighet: Legg inn DOS og MSCDEX på disken. Du skal da kunne boote fra HD og få tilgang til CD. Kjør setup.exe.

Har aldri prøvd dette selv, så jeg vet ikke om det vil virke.

Endret av hårek
Skrevet

Hvis jeg har fått det riktig, så kan du boote med diskett? Hvis i tillegg maskinen booter på HD hvis det ikke er en diskett i kan du gjøre følgende med en Win98 oppstartdiskett:

Boot med disketten

Gå til kommandolinjemodus

Bruk evt "Fdisk" for å opprette en aktiv partisjon. Formater c: hvis nødvendig.

Skriv "sys c:"

Skriv "copy *.* c:" og bare svar ja for å overskrive for å spare tid

Skifte til cdrom

Boot med dos på hd

Last inn "Smartdrv.exe" fra en katalog på Win98 eller Win2000 cd'en (Ellers går installasjonen ev ihvertfall Win2000 saaakte...

Start installasjonprogrammet for Win98 eller Win2000

Håper dette virker. Lykke til! :dribble:

Ps: Pass på at partisjonen ikke er for stor hvis du installerer Win98. Win98 Second Edition støtter ca 4 GB, Win95 pluss første verjon av Win98 støtter ca 2 GB hvis jeg husker riktig.

Skrevet

takk for masse tips!

Men når jeg prøver å kopiere sys filer til c: eller andre ting, så får jeg opp melding om: "Ugyldig medietype ved lesing fra stasjon c"

Noen som vet hva det betyr?

Skrevet

Selvfølgelig! Trodde kanskje det gikk automatisk i fdisk. :blush:

Takk skal du ha! :D

Jeg får fortsette å prøve etter jeg har formatert.

Skrevet

Tror jeg trenger litt hjelp til :)

Nå har jeg kopiert sys over til c. men får ikke kopiert *.* Det kommer opp at det er ugyldig kommando. Er det andre måter å få kopiert hele oppstartsdisketten til c på?

Jeg kan nå starte maskinen med cd rom og får opp komando linjen med c:

Men hva gjør jeg nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...