Gå til innhold

Lydanlegg i åpen båt?


Anbefalte innlegg

Jeg har en koselig liten Ota Plast 10' Ota Sport med en Suzuki 9,9 hk på hekken.

 

I manualen til båten står det at jeg i alle tilfeller må ha et batteri mellom motor og elektrisk-dings-boms av sikkerhetsmessige grunner, hvorfor?? Finnes det noen små lette batterier som jeg kan sette mellom??

 

Jeg har tenkt å montere et lite anlegg i båten, men jeg vet ikke hvor jeg skal leite, vet dere om noen plasser der de selger (vanntette) anlegg til båter (ikke 100W+)?? Er det noen som har prøvd dette??

 

Et "lite" bilde av båten min

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite motorsykkelbatteri fra Biltema burde gjøre susen. Koster ikke mange kronene.

Stereo er en "smule" dyrere. Jeg vet http://www.seatronic.no/ har vanntette utgaver, også vanntette høytalere.

Monteringen av dette skulle være ganske rett fram. Bruk helst 2.5 kvadrat kabel, og husk for all del en liten sikring på ledningen til stereo rett ved batteriet.

 

Bygg eller kjøp gjerne en liten batterikasse, slik at batteriet står stødig. I denne får du også plass til sikringen, og gjerne en vanntett strømbryter som du kan kutte strømmen med.

Lenke til kommentar

Ta turen til biltema, fordi jeg tror jeg så en vanntett / "sprutsikker" høytaler når jeg bladde i bladet for en del måneder siden.

 

Men jeg hadde gjort det på denne måten:

Tatt turen til Knakki og fått med meg en bilforsterker (med radio og muligens CD-spiller), to høytalere og et bilbatteri. (ev. motorsykkel)

Så hadde jeg gjort alt så vanntett jeg mulig, og det øyeblikket noe går til h* hadde jeg dumpet alt over bord og begynt på nytt. :)

Lenke til kommentar
Er det forrsten noen som vet hvor mye effekt jeg kan ta ut av motoren (uten at det går for mye ytover ytelsen)??

Strøm ut av påhengsen? Det er nytt for meg, er det vanlig?

Inni motoren (innenfor lokket ihvertfall) finner man 4-5 (husker ikke hvor mange) ledinger som men kan bruke for å ta strøm ut av motoren (12V tror jeg), f.eks til lanterner ol, men også lydanlegg (opp til en viss effekt da).

 

Strømmen kommer sannsynligvis fra dynamoen som lager strøm til tennpluggene.

 

Edit: Ledningene blir strukket ut gjennom hullene som er dekket av plastik/gummi til vanlig i "kontrollpanelet" (området rundt bensin inn og stopknapp).

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...