Gå til innhold

Hva er forskjellen på IDE og SATA/ATA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

S-ATA: "Serial ATA" er en utvikling fra paralllell ATA, et grensesnitt for lagringsenheter. S-ATA er en seriell link, én kabel som lager punkt-til-punkt forbindelse mellom enheter. En av de største fordelene med S-ATA er den er tynnere, slik at det er romsligere i kabinettet.

 

UDMA: "Ultra DMA" eller mer konkret "Ultra DMA/33", "Ultra DMA/66", "Ultra DMA/100" og "Ultra DMA/133" er protokoller for informasjonsutveksling mellom IDE enheter (harddisk, CD-ROM osv.) og til datamaskinens RAM. "Ultra DMA" (eller Ultra DMA/33 som er det samme) har en overføringshastighet på 33,3 MB/s (Megabyte per sekund), mens UDMA/133 teoretisk klarer opp til 133 MB/s.

 

IDE: "Integrated Drive Electrnics" er det vanligste grensesnittet på vanlige hjemmePC'er idag. En standard IDE-kontroller har uttak til fire enheter, for eksempel harddisk, CD-ROM, ZIP-drive osv.

 

Forklaringer hentet fra hardware.no's sin "ordforklaringsguide"

Lenke til kommentar
og forresten, jeg har Abit IC7-G hovedkort, takler dette SATA kabler?

Read the fucking manual...

 

Med det pseudonymet der er det det minste du kunne gjøre... :)

 

edit: OT: S-ATA har også høyere overføringshastighet enn ATA. Pr. i dag så er det 150Mb/s

 

edit2t: quotet deg feil... :blush:

 

 

des,OUT!

Endret av Desdichado
Lenke til kommentar

S-ATA og ATA er ikke det samme da..

Du har S-ATA: Serial, og P - ATA, paralell. En IDE kontroller blir noe helt annet, siden dette er en "kontroller", og styrer på en måte hardiskene (er på tynn is her nå ;)) DMA er så vidt jeg vet bare en måte å "øke" ytelsen på, og dette kan aktiveres på nyere hardisker...

 

Altså:

Du kan ikke bruke ata istedenfor ide, og du kan ikke bruke ide utenom ata.

Håper noen kan komme med litt bedre forklaring enn meg her, men jeg prøver..

 

Som sagt er altså IDE en kontroller, og ATA / S-ATA kabler? :dontgetit: eller rettere sagt ett grensesnitt

Lenke til kommentar

IDE: Parallell overføringsmetode fra sørside til HD (litt tynn is nå), beskyttet merkenavn under Compaq og WD, på vei "ut" etter at S-ATA har fått skikkelig fotfeste, bruker en 16 pins kabel (svær :scared: ).

(P-)ATA: Parallell AT Attachment, et annet navn for IDE, men siden "IDE" var beskyttet merkenavn under Compaq ( :mad: ) og WD måtte de finne på noe annet.

 

S-ATA: Serial AT Attachment, seriell utgave utgave av IDE/P-ATA, har en høyere overføringshastighet og tynnere kabler (to ledninger, en inn og en ut), fremtidens HD grensesnitt :thumbup: .

Lenke til kommentar
noen som kan fortelle meg hva SATA/ATA er og hva som er forskjellen på dette og IDE? burde jeg bruke ATA istedenfor IDE?

Forskjellen mellom S-ata og ATA-100 er

 

S-ata, krever ikke master/slaver konfigurasjon og 150 MB overførings hastighet.

 

ATA-100 krever /slave konfigurasjon og opp til 133MB (ata133)oveførings hastighet

 

S-ata krever egne strøm og kontakt kabel til hovedkortet, de fleste hovedkort har 2 eller flere ata kontakte. (De som støtter S-ata)

 

ATA100 bruker IDE kontakter.

 

Søketid for begge type harddisk er nokså det samme (8.9ms), untatt raptor serien fra WD som har en søketid på 4.7ms.

 

 

JAJA det var en skjapp dummy guide :thumbs:

Håper det hjelper

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...