Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorproblemer BMW 318


Anbefalte innlegg

Har et merkelig problem med min BMW, den sto på tomgang i ca. 40-45 min så kokte den. Jeg fyllte på igjen med vann for å sjekke om det var lekasjer noen steder, men det var det ikke. Så ventet jeg til den hadde avkjølt seg for så og prøve å starte den igjen. Men da var det kul umulig å starte den igjen, og når jeg først fikk liv i den igjen (noe som skjedde en gang!) klarte den ikke å holde seg på tomgang, den bare stoppet igjen med en gang.

Har sjekket at det er bensin på den, for de som tenker at det er det som feil.

 

Noen som har opplevd noe lignende, eller har noe tips?

 

yngve

Endret av GreenBeret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor i all verden sto den så lenge på tomgang?

 

Fordi jeg har hatt startvansker de siste dagene, og jeg fikk i råd at ei sku kjøre litt eller la motoren gå en stund, det jeg ikke tenkte var

De fleste biler bruker fartsvinden til å kjøle radiatoren, så de fleste blir litt varmere når de står i ro

 

Gikk viften (-ene) dine?

Det er det jeg ikke vet, jeg selv drev og skiftet dekk på bilen

 

Har 2 mekanikere i familine, men de er ikke enige om hva som er feil. Så jeg tenkte jeg skulle høre med en tredje part.

Endret av GreenBeret
Lenke til kommentar

tok en nærmere kikk på den i går. Fant ut at radiatoren hadde eksplodert, det var et digert hull i den, pluss at fronten på vifta der temperatur føleren sitter var full av dritt.. og starteren er defekt, den bare glepper over når en prøver og starte, og vi fant en morken slange som må byttes.. så det er nok å finne på de nærmeste dagan.

Endret av GreenBeret
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

når jeg kjørte min 518 varm, skjerte den seg. den hadde gått 192000 så kjøpte jeg meg en brukt motor som hadde gått 270000 og den gikk bedre enn den forrige :) nå har jeg masse motor deler til 1,8 literen for bmw e28 modell 1982-1987 vist noen skulle trenge starter, topp til motor som er nyoverhalt, insprøytning og alt det andre som hører en motor til. har også komplett ledningssett til 518, det passer altså ikke på 318.

 

_________________________________

**epost adresse fjernet av moderator**

Endret av Opus
Lenke til kommentar
hvordan 318?

 

316 med 318i M40 motor

 

Fikk startet den på fredag igjen, men den går ikke på tomgang, må konstant holde gassen nede for at den skal holde seg i gang. motorgeniet i familien sa at den ikke fikk nok bensin, så da måtte ei bestille ny bensinpumpe fra tyskland i går :mad:

Må inrømme at førsteintrykket av BMW ikke ble slik ei hadde forventa!

Håper bare den går igjen når ei får inn ny bensinpumpe :yes:

 

Blir ihvertfall i god form no som bilen står stille... :thumbup:

Endret av GreenBeret
Lenke til kommentar

Hadde akkuratt det samme med min BMW 316 Compact (97).

Jeg stod stille å venta på ei vennine som skulle gjøre seg klar (det tar tid...), og etter en stund besteme jeg meg for å skru av motoren (rundt 20 minutter). Da fosset det vann ut. drit nervøs fyldte jeg på vann igjen, og startet motoren. Fikk tilslutt sirkulasjon igjennom slangene og så kjørte jeg videre.

 

Etter det har jeg ikke hatt noen problemer(annet enn med nervene, det kan tross alt skje igjen). Ingen slanger var løs her heller. Merkelig.

 

Men bilen går som en klokke nå, ikke noe mere surr. motoren blir aldri mer varm enn normalt.

Lenke til kommentar

Hei folkens.

 

Husk at motorer med alutopp og støpejernsblokk ikke liker å koke.

 

Har selv sprengt ett topplokk på en Fiat Croma T.I.E. 1987 modell grunnet for lang tomgangstid.

Symptomene var ganske like som dere beskriver, bortsett fra at jeg så vannet flomme utav en diger sprekk på topplokket. Kosta meg ca 9900,- for "nytt" topplokk, porting, polering og planing.

 

Så til dere som har kokt motoren:

Sjekk snarest om pakninger o.l. er i orden.

Lenke til kommentar

For å ta det første, først: Koker kjølevannet, er radiatorvifta gåen, kjølesystemet er tett en eller annen plass eller det er ikke kjølevæske i kjølevannet.

Bensinpumper ryker ikke av den grunn.

 

At motoren ikke vil gå ordentlig etterpå, kan også være det at en eller annen sensor har tatt skade av kokingen.

 

Ryker pakninger, ser du det. Unntaket er toppakningen som nevnt av andre her, den skal du passe deg for.

Se på pluggene om det er noe som indikerer lekkasje inn i sylindrene.

Lenke til kommentar

Det var bensinpumpa som starta det hele, det at bilen gikk varm var som følge av at bilen sto og gikk på tomgang siden ei ikke fikk start på bilen igjen etter ei hadde stoppa den. Kjøleveskenivået var mellom halv og max, så det er ikke problemet. Men sensorområdet på vifta var full av asfaltstøv og anna drit, kan det ha noe med at vifta ikke gikk når den skulle?

 

correct me if i'm wrong: Skal en ikke høre en summing i bensinpumpa når en skrur på tenninga? Og en skal heller ikke være nødt til og unde og banke 3 ganger i bensintanken for i det hele tatt å få start på kjerrra :p

Endret av GreenBeret
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...