Gå til innhold

Nye høytalere eller ny subwoofer?


Anbefalte innlegg

vincent_vega: hvilken forsterker brukte du på 8008? Hvor gammel er du?

Født i 1984, hvordan d?for alt jeg vet så kan dette være et forum fullt av fjortiser....Kæm veit!? :ermm:

 

Jeg brukte NAD T763, med 6 x 100 w (senterkanal framme å bak)...

Jeg synes du bare hørtes ut som en fjortis, men begynte og lure litt når du hadde byttet ut 8008 med CV. Det pleier liksom og skje omvendt..

 

Nad passer i mine ører bedre til CV enn til Dali. Nad har kraften som trengs men har ofte en del egenstøy. Når vi prater stereo vil helt klart CV gi en annen opplevelse. De spiller mere kraftfullt og går litt dypere enn 8008. Men kombineres 8008 med en subwoofer med bra punch så vil det helt klart gi en bedre opplevelse.

 

Selv har jeg 8008 i kombinasjon med en Yamaha yst-sw1500 Men dette blir jo helt klart en langt dyrere løsning.

Endret av cdrom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vincent_vega: hvilken forsterker brukte du på 8008? Hvor gammel er du?

Født i 1984, hvordan d?for alt jeg vet så kan dette være et forum fullt av fjortiser....Kæm veit!? :ermm:

 

Jeg brukte NAD T763, med 6 x 100 w (senterkanal framme å bak)...

Jeg synes du bare hørtes ut som en fjortis, men begynte og lure litt når du hadde byttet ut 8008 med CV. Det pleier liksom og skje omvendt..

 

Nad passer i mine ører bedre til CV enn til Dali. Nad har kraften som trengs men har ofte en del egenstøy. Når vi prater stereo vil helt klart CV gi en annen opplevelse. De spiller mere kraftfullt og går litt dypere enn 8008. Men kombineres 8008 med en subwoofer med bra punch så vil det helt klart gi en bedre opplevelse.

 

Selv har jeg 8008 i kombinasjon med en Yamaha yst-sw1500 Men dette blir jo helt klart en langt dyrere løsning.

Slenger alt i en post, så alt er ikke rettet kun til deg.

 

Tenkte først å ikke si noe mer om dette, men klarer ikke å dy meg.

 

Er ikke mer ekspert en dere, men har selvsagt meninger også.

 

 

En sa at Dali hadde bedre diskant, fordi dem spiller 5 000Hz høyere en CV- V serien.

 

 

Hva har frekvensen med dette å gjøre, ett normalt menneske hører ikke forskjellen på 20 000Hz og 25 000Hz. det er ikke der det ligger. Det ligger i at V serien er ett billig høyttaler som skal spille tøff bass. Derfor klarer ikke diskanten å følge helt med.

I Dali blå så er også dette ett billig høyttaler, men dem skal spille kurrant tøff bass. Og det gjør att diskanten fint føller med, derfor blir helheten bedre.

 

En nevnte at NAD passet bedre til Vega en Dali???????? Dette er tull, for Dali spiller ikke bedre med andre forsterkere til samme pris. Og dette med støy som du nevnte, er lett å løse. Bare stram til kabler bedre, for NAD skal ikke støye noe mer en Yamaha eller Denon, marantz.

 

For alle med noen år på bakken og god stereo/hi-fi inntresse, vet at det optimale forsterker og CD annlegg til SNELL er NAD.

 

Og ikke kom å si at SNELL er drit, og kan bruke støyende forsterkere.

Råeste er NAD 218 og SNELL B minor :yes:

 

Dali 8008 har meget bra punch. Men ikke bedre en Vega V serien er usikker på hvem av V serien som havner i samme pris klasse.

 

Håper jeg gjorde meg forstålig. Men husk at folk noppfatter lyd ulikt, og ingen liker alt som Vega eller Dali lyder. For begge suger sammenlignet mot B&W :thumbs:

 

 

Og dette kino greiene, så er det også brukt en del JBL.

 

Men husk at dette kan ikke sammenlignes med hva dem selger for privat bruk.

 

Horror

Endret av Horror
Lenke til kommentar
En nevnte at NAD passet bedre til Vega en Dali???????? Dette er tull, for Dali spiller ikke bedre med andre forsterkere til samme pris. Og dette med støy som du nevnte, er lett å løse. Bare stram til kabler bedre, for NAD skal ikke støye noe mer en Yamaha eller Denon, marantz.

Du har kanskje ikke fått med deg at Nad de siste årene har hatt skikkelige problemer med komponenter som lager enormt mye egenstøy??

 

Følger vi med i tiden eller? Hallo?!

Lenke til kommentar
En nevnte at NAD passet bedre til Vega en Dali???????? Dette er tull, for Dali spiller ikke bedre med andre forsterkere til samme pris. Og dette med støy som du nevnte, er lett å løse. Bare stram til kabler bedre, for NAD skal ikke støye noe mer en Yamaha eller Denon, marantz.

Du har kanskje ikke fått med deg at Nad de siste årene har hatt skikkelige problemer med komponenter som lager enormt mye egenstøy??

 

Følger vi med i tiden eller? Hallo?!

Følger godt med i tiden jeg, og vet også at det er sendt ut varsel om garantier på dette, noe jeg trur Hi-Fi klubben følger.

Samme som Dali gjorde med noen av sine høyttalere for noen årsiden.

 

Gamle Dali 104 jeg hadde, fikk jeg fiksa delefilter på garant, siden dem lagde støy, som kom som susing i diskant. Alle har mer eller mindre hatt slike feil.

 

 

Men du som følger så godt med, vet jo hvordan alle seriene og modellene til NAD høres ut. Og vet kanskje at det er ikke kun BEE og T dem lager eller.

 

 

Horror

Lenke til kommentar
Men du som følger så godt med, vet jo hvordan alle seriene og modellene til NAD høres ut. Og vet kanskje at det er ikke kun BEE og T dem lager eller.

 

 

Horror

Jeg har for tiden en c270. Har hatt 216thx og c370 og. 216 var faktisk den av disse som lagde minst egenstøy, men den var dårlig oppløst kontra c270. Solgte derfor 216. Hadde biamping med c370/c270 for en stund siden, men trengte penger. Sitter nå igjen med c270 og kan tydelig høre store forskjeller på den og min Sony (str-db1070qs) receiver når det gjelder egenstøy. Derfor vurderer jeg også og bytte ut c270 mot en Vincent som også etter mine ører passer Dali bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt utelukkende NAD halve livet (ca. 11 år), og har derfor sikkert et litt subjektivt syn på disse forsterkerene. Men jeg prøver likevel.

 

Når det gjelder å bruke NAD til å drive Cerwin Vega, så tror jeg du trygt kan bruke din 2200 til ihvertfall det settet med enkle 15". Har selv en 2200, og jeg har ennå ikke opplevd at den har gått tom for kraft. Og jeg har brukt den på mye rart etterhvert. I tilfelle rottefelle så kan du kjøpe en til (ligger på rundt 1-1500 på bruktbørsen, hvis du er så heldig å finne en), eventuelt 2 stk 2700 som er av litt nyere modell. Disse ligger på rundt 1500-1800/stk. Med 2stk 2200 eller 2stk 2700 så trenger du aldri mer tenke på om du har nok kraft.

 

For å si litt generelt om NAD, så er ikke dette de mest musikalske forsterkerene som fins. De er laget for å gi mye for pengene, og det er nettopp det de gjør. Man får kraft og dynamikk i haugevis for en billig penge, og lydkvaliteten er ok så lenge du ikke er typen som tar opp lån for å kjøpe høyttalerkabler.

 

Angående kombinering av diverse forsterkere og høyttalere, så er det bare EN eneste regel som gjelder: prøvelytt først, kjøp etterpå. Prøvelytt deretter i 2 uker til, og hev kjøpet om nødvendig og mulig. Her snakker vi om en reinspikka egotripp, ingen grunn til å inngå kompromisser hvis man ikke må.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...