Gå til innhold

Helsefare ved bruk av dataskjerm


ojb

Anbefalte innlegg

Ikke rart epileptikere får hodepine,, du utsetter tross alt øynene for store påkjenninger ved vedvarende spilling,, du bombes tross alt av f.eks 80 bilder i sekundet.. øynene merker det, men du "ser" ikke flimringa.. du ser den hvis du ser på en pc skjerm som filmes og er på tv.. p.g.a en crt har mye raskere oppdateringsfrekvens enn tv'n som har ca 25 bilder i sekundet?

 

Prøv å spille UT ell CS på 60hz i 5 timer.... skal du se at du griner.. :p

blir spyklein av 60Hz etter 10minutter :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe. Logitech har jo klistrelapper på alle tastaturer med følgende advarsel:

 

"Noen eksperter mener at bruk av hvilket som helst tastatur kan forårsake alvorlige skader i hender, håndledd, armer, nakke og rygg. (...)"

 

Og dette er før vi begynner å snakke om "musesyken". ;)

 

Hvordan kan man få en alvorlig ryggskade ved å bruke et tastatur :hmm:

Klarer ikke helt å se for meg hvordan, eneste mulige måte må jo være å svelge tatsaturet, noe som egentlig burde gå utover magen

Endret av joro
Lenke til kommentar

er ikke Hz bilde oppdatert pr sekkund?

så 60 Hz eller 85 Hz er verst da,for øynene

mere bilder pr sek eller mindre

 

så alle datanerder med briller hadde det før de begynnte med data

 

tenkte de skada øynene jeg forran skjermen

og deretter måtte bruke briller

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha lest advarsler mot at epileptikre spiller dataspill og tv-spill.

Er ikke epileptikere bare ømfintlige for stor lysforandringer da, f.eks sitter og spiller i et mørkt rom med et mørkt spill og plutselig kommer det en og enten flasher deg eller kaster en bombe på deg slik at hele skjermen lyses opp.

 

Min teori :ermm:

 

Kjører forresten 1280x1024 @ 75Hz og merker stor forskjell til 60Hz (ser nesten de tjukke "områdene" som går nedover monitoren, sånn som når de viser en monitor på TV).

Lenke til kommentar

Jeg kjører kun 60hz på bærbaren min, men det merkes ikke for det er lcd så det blir ikke flimmer.

Jeg har også fått dårlige øyner pga. formye bruk av data, og jeg er bare 15år. Det sier litt.

 

Men når man har vendt seg til 85hz så merkes det om man går tilbake til 60hz på en crt skjerm. Bruker jeg en av pcene på skolen blir jeg kvalm etter kort tid. :no:

Lenke til kommentar

Vel, alt jeg vet er at lang tid foran PC skjermen kan gi nærsynthet (øynene venner seg til hva de brukes for. Er blitt nærsynt selv av å sitte 8+ timer foran PC'en hver dag :D). Ellers vet jeg omme om noen permanente skader for øynene. Kan bli irritert og bli røde etter å se på skjermen lenge, men det går over om man tar en pause.

Lenke til kommentar
Jeg kjører 60 Hz på min crt som jeg bruker rundt 6 timer forann hver dag - merker ikke stort.

har selv også alltid kjørt 60hz på skjermen og merker selv aldri noe til hodepine eller vondt i øya ( ekke alltid de liker å lese bøker da de er VELDIG slitne men..)

men har nå skaffet meg lcd og den kan kjøres på 70hz men jeg merker som sagt ikke forskjell på de to og bryr meg ikke ome den har 60 eller 70hz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...