Gå til innhold

AMD 3000+ vs AMD 2600+


Torjus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du synest det er gøy å klokke går du for en amd xp2500 uten låst MP.

Hvis du ikker har ekstreme mengder med penger kan du like gjerne kjøpe xp2600 en xp300 sånn som jeg ser det. Jeg merker INGEN forskjeld fra xp2500 til jeg har klokket den til en xp3000 (Kunn MP klokking).

Hvis du skal klokke, kjøp 2500/2600. Skal du aldri klokke, kjøp 2600. Hvis du har veldig lyst på, kjøp 3000.

Lenke til kommentar

Kr 695,- for en CPU (XP2500+) som yter nesten like mye som en 800 MHz FSB P4 3.0 GHz er ikke dumt.

 

Testet min XP2500+ @3200+ med Sisoft Sandra sin CPU benchmark.

Og en kompis testet sin nye P4 3 GHz.

Hans CPU får 9% mere score enn min.

 

Det synes jeg ikke er ille mht prisforskjellen.

 

Men det er jo klart, han kan jo overklokke sin en del da, men aner ikke hvor mye man kan presse ut av en P4 med vanlig luftkjøling slik som jeg har.

Lenke til kommentar

XP 2500+ er uten tvil den cpu-en som gir mest ytelse pr kr. XP 3000+ er såpass mye dyrere at den ikke gir særlig bedre pris/ytelse ratio enn en P4 2,8.

 

Snole: Du må huske at prisen på XP 2500+ er uten vifte. Jeg regner med at du har kjøpt en skikkelig cpu-kjøler når du klokker såpass hardt. Din sammenligning med P4 3,0 i SiSoftSandra er også ikke særlig god. Rett og slett fordi SiSoftSandra ikke er særlig bra på benchmarking.

 

En grundig gjennomgang jeg har gjort av tester viser at en P4 3,0 yter ca 15 % bedre enn nativ XP 3200+. I tillegg klokker man kurrant P4 3,0 til 3,4 (bra kjøling 3,6). Og da er ytelseforskjellen fort 25 %.

 

Men som sagt, XP 2500+ er glimrende budsjettkjøp - det beste. Personlig ville jeg valgt P4 2,8 og klokka den til 3,2 (3,4). Men det skyldes at jeg bruker en del program som P4 scorer høyt i.

 

Min P4 2,6 er klokka til 2,9. Idle temp 29 - Load 53, laveste viftehastighet. Klarer høyere, faktisk fått til 3,1 med boxed vifte (høy viftehasighet) , men da kunne jeg ikke ha memratio 1:1, men måtte velge 5:4.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Mobile Athlon XP-M 2400+ (35W-utgaven) som de selger på IT-butikken er klart den beste chip'en om det skal overklokkes. Mange får de over 2,6GHz og det synes jeg er svært imponernede. Noe slikt er det vel ingen andre CPU'er til under 4-5000kr som kan stille opp mot. XP2500+ og XP2600+ greier bare ca 2,2GHz, og 3000+ greier vel ca 2,3Ghz.

 

(Dette er veldige circa-tall med en midt på treet luftkjøler)

 

La faren din hjelpe deg med overklokkinga siden han tydeligvis har litt peil på sånnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...