Gå til innhold

Hvilken type raid gir best ytelse?


alos

Anbefalte innlegg

Jeg har klart å få karret til meg 4 scsi disker på rundt 9Gb hver. Har også fått tak i raidkontroller til diskene. det jeg hadde tenkt til å gjøre var å sette dem opp i raid for å kjøre windows på dem. Men hvilken type raid skal jeg velge for å få mest mulig ytelse ut av det hele?

Har ikke tenkt å ha noe sikkerhet i det hele tatt, altså ingen speiling, kun rå ytelse. Har noen noe tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt off topic:

Jeg kjører bla. 4 stk. Seagate Cheetah SCSI 9,1 GB disker (i RAID 5) og jeg skal love deg at det knatrer og suser rimelig mye. Bare så du er klar over det.

 

Ontopic:

Som sagt her tidligere så er RAID 0+1 det raskeste (minimum 4disker), etterfulgt av RAID 0 (minimum 2 disker).

 

Jallakim: Hvis du med "ikke er avhengig av like disker" i RAID 0 tenker på størrelsen så er det liten vits med forskjellig diskstørrelse i RAID 0 fordi dataene deles på to disker og du aldri vil utnytte mer enn den minste disken.

Lenke til kommentar

Uhm hvorfor er RAID 0+1 kjappere enn RAID 0? Det eneste som skjer i RAID 1 er jo at det blir laget et speilbilde av disken,tviler på at det hjelper på ytelsen,snarere tvert imot. RAID 0 er nok raskere enn RAID 0+1,siden det blir mer å gjøre for systemet i RAID 0+1 enn i RAID 0.

Lenke til kommentar
Uhm hvorfor er RAID 0+1 kjappere enn RAID 0? Det eneste som skjer i RAID 1 er jo at det blir laget et speilbilde av disken,tviler på at det hjelper på ytelsen,snarere tvert imot. RAID 0 er nok raskere enn RAID 0+1,siden det blir mer å gjøre for systemet i RAID 0+1 enn i RAID 0.

Les litt før du uttaler deg!! Er dataene på 2 disker blir lese hastigheten fortere, fordi man kan lese fra begge disker samtidig...

 

Er jo ikke noe mere å gjøre, dataene skrives til begge disker samtidig, i motsettning til f.eks raid 5 som må generere paritets bit for reduranse..

 

Sitter forresten nå og settter opp et Raid 5 som består av 4x 146gb SCSI u320 10k disker på en Serverraid 6i kontroller med 128mb cache :)

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Uhm hvorfor er RAID 0+1 kjappere enn RAID 0? Det eneste som skjer i RAID 1 er jo at det blir laget et speilbilde av disken,tviler på at det hjelper på ytelsen,snarere tvert imot. RAID 0 er nok raskere enn RAID 0+1,siden det blir mer å gjøre for systemet i RAID 0+1 enn i RAID 0.

Teoretisk leseytelse :

 

2 disker i RAID 0 = dobbelt

4 disker i RAID 0+1 = 4 dobbel

Lenke til kommentar
Jallakim: Hvis du med "ikke er avhengig av like disker" i RAID 0 tenker på størrelsen så er det liten vits med forskjellig diskstørrelse i RAID 0 fordi dataene deles på to disker og du aldri vil utnytte mer enn den minste disken.

Vel, hvis trådstarter har 4 disker som er rundt 9 GB, lønner det seg - da det neppe er store forskjellene.

Uansett kalles RAID 0+1 for RAID 10.

Lenke til kommentar
Uhm hvorfor er RAID 0+1 kjappere enn RAID 0? Det eneste som skjer i RAID 1 er jo at det blir laget et speilbilde av disken,tviler på at det hjelper på ytelsen,snarere tvert imot. RAID 0 er nok raskere enn RAID 0+1,siden det blir mer å gjøre for systemet i RAID 0+1 enn i RAID 0.

Teoretisk leseytelse :

 

2 disker i RAID 0 = dobbelt

4 disker i RAID 0+1 = 4 dobbel

Er det ikke slik at Raid 0 øker ytelsen, mens raid 1 minker ytelsen ?

 

Raid 0+1 vil gi mindre ytelse enn raid 0, men større sikkerhet.

Lenke til kommentar
Jallakim: Hvis du med "ikke er avhengig av like disker" i RAID 0 tenker på størrelsen så er det liten vits med forskjellig diskstørrelse i RAID 0 fordi dataene deles på to disker og du aldri vil utnytte mer enn den minste disken.

Vel, hvis trådstarter har 4 disker som er rundt 9 GB, lønner det seg - da det neppe er store forskjellene.

Uansett kalles RAID 0+1 for RAID 10.

kjært barn har mange navn. :p 10 er ikke noe mere riktig enn 0+1 fordi det står på dell sin side.

 

Om det lønner seg ? Ja det spørs jo hvor dyrebare data han skal ha på raidet. Går en disk til helvette med striping så går hele raidet til helvette.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Uhm hvorfor er RAID 0+1 kjappere enn RAID 0? Det eneste som skjer i RAID 1 er jo at det blir laget et speilbilde av disken,tviler på at det hjelper på ytelsen,snarere tvert imot. RAID 0 er nok raskere enn RAID 0+1,siden det blir mer å gjøre for systemet i RAID 0+1 enn i RAID 0.

Teoretisk leseytelse :

 

2 disker i RAID 0 = dobbelt

4 disker i RAID 0+1 = 4 dobbel

Er det ikke slik at Raid 0 øker ytelsen, mens raid 1 minker ytelsen ?

 

Raid 0+1 vil gi mindre ytelse enn raid 0, men større sikkerhet.

argh!!! Les hva jeg skrev da!

 

Kan du forklare meg hvorfor 0+1 skulle gitt dårligere ytelse enn 0 ?

Lenke til kommentar
Uansett kalles RAID 0+1 for RAID 10.

Mulig det kalles det, men det er to forskjellige ting:

 

RAID 10 is implemented as a striped array whose segments are RAID 1 arrays.

RAID 0+1 is implemented as a mirrored array whose segments are RAID 0 arrays

 

Her er en fin side som beskriver de forskjellige RAID'ene.

Lenke til kommentar

kjører raid 0 på mine 2 raptor disker her og får ganske så sinnsyk ytelse :)

 

 

BILDE 1

 

 

gi meg gjerne andre testprogrammer dere vil jeg skal teste i også.. da jeg har testa i flere men ikke finner igjen bildene, får knall ytelse over alt :)

Endret av hmm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...