Gå til innhold

Ultra zoom - hvilket skal jeg vælge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er på utkikk etter kamera med zooooom selv :)

Kommer til å kjøpe Panasonic DMC-FZ10, grunnen til at jeg velger dette foran Olympus 750 er at det har mer zoom, lyssterkt objektiv og viktigst av alt bildestabilisator. Har hatt kamera med mye zoom før, men uten bildestabilisator er det vanskelig å ta gode bilder uten stativ.

 

Mvh C

Lenke til kommentar

Jeg har C730 og er bra fornøyd med det. Utendørs klarer jeg meg uten stativ i de fleste situasjoner, særlig hvis jeg tar i bruk annet "fast stoff" som støtte (trær, bil, benk, gjerde o.l.). Optisk bildestabilisator hadde sikkert gjort susen, men jeg klarer meg uten. På bilder om natta (f.eks. av stjernehimmelen) er naturligvis stativ et must.

Mer zoom enn 10x har jeg aldri følt behovet for.

Lenke til kommentar

kjærsten min har et 740 c som hun kjøpte etter mye mas fra meg og som jeg også ofte bruker og det funker veldig bra det...

jeg kommer nok også til å kjøpe meg et ultra zoom kamera i løpet av året eller noe. skulle jeg ha kjøpt et nå hjadde jeg nok gått for Minolta Z2. har ekpermentert litt med Z1 i butikken og fikk et ganske godt intrykk av det. Dessuten er det , såvidt jeg vet det raskeste av de nevnte kameraene. Olympusen er litt treg nemlig...

Lenke til kommentar

Ser at akam.no anbefaler Olympus C-765 Ultra Zoom. Er det noen som vet hva forskjeller det er på dette i forhold til C-750 UZ??

 

Hadde egentlig planer om å kjøpe C-750, men når jeg så en nyere utgave begynte jeg å lure litt.. Noen som kan hjelpe meg????

Lenke til kommentar
Hei
Har lest tester og sett litt på nettet, og kommet til at Dimage Z2 virker som det beste valget for min del.

Grunnen til dette er den klart raskeste autofokusen, kalles "SLR-type" kamera, at det fokuserer nesten så raskt som et digitalt speilrefleks kamera, sammen med 10 x zoom. Videofunksjonen skal også være svært bra, men det regner jeg bare som en "nice to have" ikke noe som egentlig er verdt ¨å betale for.

Ser på nettet at Z1 fikk endel klager på kontrastkant (chromical abb et-eller-annet), men at dette skal være endret nå.

Har ikke fått kameraet enda, bare argumenterer for mitt valg.,. :love:

[url="http://membres.lycos.fr/digitalphotography/actu/konicaminoltaz2.htm"]http://membres.lycos.fr/digitalphotography...caminoltaz2.htm[/url]
dette er en "skryteside" med mye interessant info om Z2, med eksempel-bilder og en film-snutt.

Canon IS har Image Stabilizator, noe som nok er en veldig fordel med så stor zoom som disse kameraene har, lastet ned en video tatt med Canon IS hvor denne stabiliseringen ble slått av og på, det hjalp merkbart.
Problemet som gjør canon IS helt uaktuell er den trege autofokusen, du kan bare ta bilde av ting som står stille!! Hadde det ikke vært for det, hadde jeg gått for denne.

Leste en kar her på forumet som bruker Z2 i jobben, var veldig fornøyd med at han kunne ta bilder av t-banen i fart, osv.
For meg er dette avgjørende, da jeg skal ta bilder av boksekamper, det gamle var HELT ubrukelig til det, et Fuji FinePix 2800 Zoom, som på alle andre måter er et kjempe-kamera.

Sier selvfølgelig ikke at det som er rett for meg er rett for deg, har jo ikke engang fått kameraet enda. Spør meg om en uke, så får vi se om det er så bra som jeg tror.. :thumbup:
Lenke til kommentar

Ja, fortell oss hvordan det går..

 

Søstra mi har ennå ikke fått tilbake sin Minolta Z1 som ble ødelagt på en flyplass i Egypt, antakelig pga gjennomlysningen i tollen (!). Vi får håpe dette var tilfeldig og ikke noe som "alltid" skjer med disse kameraene.

Både minnekort og kamera ble ødelagt, og reparasjonen har hittil tatt 4 uker (databutikken). Jeg kan ikke kjøpsloven så godt; hvilke krav har hun?

Lenke til kommentar
Ser at akam.no anbefaler Olympus C-765 Ultra Zoom. Er det noen som vet hva forskjeller det er på dette i forhold til C-750 UZ??

 

Forskjellene ligger hovedsakelig i at

C-765 har større skjerm, mikrofon, er bedre til å filme med og har USB 2.0.

C-765 har derimot ikke mulighet for ekstern blitz og bruker ikke normale AA batterier.

 

Bortsett fra det er de temmelig like ja.

Mitt argument for C-750 er batteriene. Jeg liker det å ha muligheten til å bruke vanlige AA-batterier, som ikke koster skjorta.

Derimot har man større skjerm på C-765.

 

Thomas

Lenke til kommentar

Forskjellene ligger hovedsakelig i at

C-765 har større skjerm, mikrofon, er bedre til å filme med og har USB 2.0.

C-765 har derimot ikke mulighet for ekstern blitz og bruker ikke normale AA batterier.

 

Bortsett fra det er de temmelig like ja.

Mitt argument for C-750 er batteriene. Jeg liker det å ha muligheten til å bruke vanlige AA-batterier, som ikke koster skjorta.

Derimot har man større skjerm på C-765.

 

Thomas

Nå har C-750 mikrofon og da. Enig i at AA-batterier er en stor fordel.

 

Har aldri vært plaga med at skjermen på mitt C-750 er for liten, men jeg har ikke prøvd så mange andre heller da. Det viktigste er vel hvordan bildene ser ut på en stor PC-skjerm. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...