Gå til innhold

Hvordan unngå at brukere skal kunne lagre bilder


Anbefalte innlegg

Om du vet at målgruppen for websiden din er vanlige PC-brukere, dvs uten spesiell interesse/kompetanse kan du "skjule" bildene dine i Flash. Selv om mange av oss vet at det er kun å ta en screenshot så tror jeg ikke at folk flest hvordan man skal lagre et bilde fra Flash.

 

Det er enkelt å sette opp et script i Flash slik at den henter ut og viser alle bildene i en katalog, vi har en lignende løsning på jobben og det funker bra.

 

Husk, du får ikke "gjemt" bildene men du får hvertfall gjort det mer tungvint...

 

Hm! Jeg kom akkurat på en ting til, om du virkelig vil gjøre det enda mer vanskelig kan du jo prøve å deaktivere Print screen knappen? Altså, om noen trykker på print screen så kan Flash filen automatisk utføre en handlig ... dette vil selvf. ikke påvirke screenshots programmer men det er med på å gjøre det vanskelig, og det er vi vil, right?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Som HalTan sa; Kan man se det, kan man kopiere det.

 

2.

No-right-click scriptet funker ikke i Opera. Funker i internet explorer, fireworks,

FireWorks..? Firefox..?

 

3.

Om du vet at målgruppen for websiden din er vanlige PC-brukere, dvs uten spesiell interesse/kompetanse kan du "skjule" bildene dine i Flash. Selv om mange av oss vet at det er kun å ta en screenshot så tror jeg ikke at folk flest hvordan man skal lagre et bilde fra Flash

Er brukergruppen din vanlige PC-brukere, så holder det med høyre-klikkingsscript.

Lenke til kommentar

man kan jo bruke serverside så url til bildet blir skjult, men som andre sier vil det fortsatt være mulig å kopiere selve bildet... eller legg tekst i bildet som ikke kan fjernes uten å ødelegge bildet (eksperter på området vil nok klare det uansett, men det er kanskje ikke egentlig målgruppen man prøver å beskytte seg mot?)

Lenke til kommentar
^^ snakker om brukere..... Folk liker ikke at det dukker opp popups med 'copyright whahhaaaa!!' hver gang de høyreklikker...

popup eller alert (som vel egentlig er den korrekte termen på de boksene(tror jeg ihvertfall)) er ikke ett must på høyreklikkscript, går an å lage sånne script som gjør at rett og slett ikke skjer noe når man trykker på høyreknappen...

Lenke til kommentar
går an å lage sånne script som gjør at rett og slett ikke skjer noe når man trykker på høyreknappen...

ingen ting er mer irriterende å skru fra hverandre musa og rense, vaske og skru sammen, prøve en ny mus, hente laptopen for å teste den, før man endelig dukker ned i kildekoden og oppdager et uvelkomment js-script... :roll:

Lenke til kommentar
går an å lage sånne script som gjør at rett og slett ikke skjer noe når man trykker på høyreknappen...

ingen ting er mer irriterende å skru fra hverandre musa og rense, vaske og skru sammen, prøve en ny mus, hente laptopen for å teste den, før man endelig dukker ned i kildekoden og oppdager et uvelkomment js-script... :roll:

Uansett så funker ikke de greiene i Opera, og i IE kan man vel som nevnt ta screenshot :)

Lag vannmerke eller glem det ;)

Lenke til kommentar
går an å lage sånne script som gjør at rett og slett ikke skjer noe når man trykker på høyreknappen...

ingen ting er mer irriterende å skru fra hverandre musa og rense, vaske og skru sammen, prøve en ny mus, hente laptopen for å teste den, før man endelig dukker ned i kildekoden og oppdager et uvelkomment js-script... :roll:

Joa. Selv prøver jeg musen i et annet program/vindu, før jeg henter verktøykassa.. Før jeg henter verktøykassa så er musa flat fordi den ikke virker heller, så jeg har ingen verktøykasse.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...