Gå til innhold

Potmeter til 300w


Anbefalte innlegg

Jeg kunen virkelig trengt noen potmeter el. lignende som kunne taklet opp til 300watt effekt. (Skal brukes til å regulere effekt på peltier-elementer)

 

Finnes det potmeter i denne effektklassen? Det jeg har sett hittil har bare vært små potmetre som tåler noen få watt.

 

Om det finnes, hvor kan jeg kjøpe slikt?

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager! Jeg ser at jeg har postet dene i feil forum. Må rett og slett ha trykket feil. Skal se om jeg kan finne en måte å flytte den på. (EDIT: Ser ikke en måte å flytte posten selv. Kan en av dere moderatorer gjøre dette for meg?)

 

Jeg trenger ikke nødvendigvis et potmeter, men jeg kjenner rett og slett ikke til andre former for spenningregulering. Jeg vil kunne regulere volt på noen peltier-elementer. Hvilke alternativ har jeg?

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Lag til et slags brytersystem for å switche mellom 5v, 7v og 12v. Tror det skal gå greit!

Hmm... så jeg trenger bryter til å tåle 300w + resistorer til å nå riktig volt-styrke, sant? Har tenkt på dette før som en mulighet.

 

Hvor får jeg tak i resistorer til dette, som tåler nok amp da?

 

Huff, jeg husker ikke 2FY elektronikken lenger engang :no:

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Lag til et slags brytersystem for å switche mellom 5v, 7v og 12v. Tror det skal gå greit!

Hmm... så jeg trenger bryter til å tåle 300w + resistorer til å nå riktig volt-styrke, sant? Har tenkt på dette før som en mulighet.

 

Hvor får jeg tak i resistorer til dette, som tåler nok amp da?

 

Huff, jeg husker ikke 2FY elektronikken lenger engang :no:

 

-Stigma

helt feil :dontgetit:

 

Du trenger ingen resistorer i det hele tatt..

 

på en molex kontakt (eller hva det heter), har du 12 volt, 5 volt og 2*0 volt

 

For å få 5 på peltier elementet, bruker du 5 volt`en på + og 0 volt`en minus.

For å få 7 Volt, bruker du 12 volt på + og 5 volt på minus.

For å få 12 volt, bruker du 12 volt på + og 0 volt på minus

 

Du trenger da bare en bryter med 3 posisjoner.. let på elfa

Endret av Axentrix
Lenke til kommentar

heh, joda, men med det antall og styrke på peltier som jeg skal ha, så nytter det ikke med en vanlig PC-PSU. Derfor har jeg ikke noe 5V eller 12V eller -5V (ikke at denne hadde klart i nærheten av den ampen som et peltier trekker uansett da)

 

Jeg har skaffet en idustri-styrke PSU i et røverkjøp på ebay (leverer opp til 1000w i 24V). Dette er alt jeg har å jobbe med. Skal kjøre 2 stk peltier, så jeg tenkte å koble disse i serie for å få 12v. Må vel til med resistorer da for å få forandret speningen i kretsen.

 

Ikke sant?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Potensiometer kan du i allfall glemme :yes: Viss du har 24V, så kan du koble det inn på det som blir kalt for en veksel-/ endevender (bryter med 1 inngang, som veksler mellom 2 utganger)... viss du kjenner en elektriker så kan han helt sikkert ordne det for deg :cool: Så setter du inn en resistor på 1 av utgangene... verre er det vel egentlig ikke :thumbs:

Endret av ok2k
Lenke til kommentar

Du kan også åpne dævelskapet og se om du kan leke litt med spenningen... Ikke at jeg anbefaler det uten inngående kunnskap, men :-)

 

Husk også at peltierelementene får halvparten så høy spenning når du seriekobler dem; 12V kan passe fint for de mest vanlige elementene.

Lenke til kommentar

ok, det blir vel til at jeg bruker en resistor på en av kretsene da, for å kunne gå fra 12V og ned.

 

men dere som fremdeles husker basic elktro-lære, hvilke resistorer trenger jeg?

 

Inn-spenning = 24V

Peltier amperage = 24amp (seriekobler 2 stk)

 

så hvilken styrke resistorer må til for å lage en 10 og 7 volt krets for eksempel?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Enklast och billigast bör vara att bygga ett darlingtonsteg för att styra strömmen.

 

En eller två småsignaltransistorer ger bra strömförstärkning av styrströmmen och ett par högeffekttransistorer levererar rätt ström till peltierelementet.

 

Prislappen bör hamna på ca 200kr för komponenter och kylfläns.

 

Observera också att regulatorn inte behöver klara samma effekt som peltierelementet, utan som mest 1/4 (vid halva spänningen). Däremot behöver den kunna släppa igenom hela drivströmmen (med minimalt spänningsfall).

 

/Olle

Lenke til kommentar

Darlingtonsteg er 2 transistorer koblet i "serie". Den ene står på utgangen til den første...

 

Du kan også prøve å bruke en spenningsregulator. De finnes i både regulerbare og faste utgaver. Se på www.ti.com

Der finnes absolutt alt av komponenter med tegninger og koblingsskjema. Se på www.elfa.se/no etterpå om pris og div.

Lenke til kommentar

Jag kan tillägga att Sunbeam Rheobus, som jag nyligen köpte, verkar vara baserad på darlingtonsteg, och jag misstänker att det även gäller de flesta andra sålda fläktstyrningar också.

 

Med ett darlingtonsteg kan man använda billigast tänkbara potentiometer för styrningen, en billig småsignaltransistor för att skapa hög "inresistans", dvs liten basström, och en (alternativt två eller fler parallellkopplade) tålig (men fortfarande ganska billig) effekttransistor för att klara en stor strömmatning.

 

Specifikt för ditt fall skulle jag välja, utgående från ELFA, pris i NOK;

- Potentiometer 4,7kohm, art nr 64-262-90, pris: 13,80.

- Effekttransistor darlington (ett darlingtonsteg i sig självt) som ingångstransistor, art nr 71-044-33, pris: 5,29.

- Effekttransistor på utgången (max 125W, 30A), art nr 71-062-71, pris: 31,10.

- Kylelement, kan eventuellt kräva fläkt, art nr 75-622-67, pris: 111,00.

Totalsumma: 161,19 plus moms, frakt, montering och eventuell kylfläkt.

 

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...