Gå til innhold

Potmeter til 300w


Anbefalte innlegg

Les peltier guiden folkens så slipper dere å basere eksperimenteringen deres på hva andre mennesker anntar.

Jeg burde ha lest guiden før jeg begynte å skrive om trafo, ja. :blush:

 

Men hvis den tåler 10%, kan ikke dette jevnes ut med passende kondensator paralelt med utgangen? Jeg vet ikke hva som blir dyrest etterhvert :)

 

trafo for halogenbelysning+passende dimmer+likeretter. 

 

Husker jeg ikke feil så tåler ikke trafoen i disse mer enn 0.1A på primærsiden. Altså altfor lite for ett Peltier element.

 

Primærsiden kobles mot strømnettet, så du bruker ca 20x mindre støm der (målt i Ampere, ikke Watt) enn du får fra sekundarsiden. Hvis halogentrafo er nok for å mate 5 pærer a 20 watt, betyr det at du får 100W fra den. Ikke nok for alle peltierelementer, nei. Men det finnes vel halogentrafoer på 200-300W?

 

Egentlig ser jeg helt andre problemer med halogentrafo. En ting er at den klarer antageligvis ikke å levere mer enn 12V (en del peltier trenger 15V ifølge guiden). Den andre tingen er at vi kan ikke være sikre på hva slags spenning kommer ut av den - går det an å rette og filtrere den?

 

Det jeg peker mot hele tid er at det er mye lettere (mindre varmetap) å lage ønsket spenning fra vekselstrøm enn fra likestrøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei det er strøm jeg snakker om. Det kraftigste peltierelementet på Microples har Imax= 24A (hadde sjekka selv hadde du funnet ut det ;) )

 

Går du på Elfa og leter etter felteffekt transistorter (innholdsfortegnelse > Dioder/Transistorer/Tyristorer > Transistorer > Effekttransistorer, felteffekt > Effekttransistorer, felteffekt) så finner du mange MOSFET'er som toler mer enn dette. Og det er ingen av dem som er dyrere enn 100. Mulig du synes dette er svindyrt. Vi har jo alle forskjellig perspektiv. Men det er altså strøm jeg snakker om!

Lenke til kommentar
Egentlig ser jeg helt andre problemer med halogentrafo. En ting er at den klarer antageligvis ikke å levere mer enn 12V (en del peltier trenger 15V ifølge guiden). Den andre tingen er at vi kan ikke være sikre på hva slags spenning kommer ut av den - går det an å rette og filtrere den?

Den trenger ikke 15V men er optimalisert for 15V. Samme som at den trekker ikke Imax hele tiden, bare i starten, men derfor må man dimensjonenre poweret etter disse verdiene.

 

En annen ting som kan være et problem med trafoløsningen er at det er nevnt med dimmer. Dimmer til elektro-trafoer er ikke billige. Det funker ofte dårlig med standard glødelampe-dimmer. Da blir plutselig ikke denne løsningen så billig heller. Så sant man ikke har noe greier liggende selvsagt.

Lenke til kommentar

å finne en regulator som tåler 24A er vel ikke så lett heller, men jeg tror de fleste nøyer seg med trafo > likeretterbro > utgjevnings kondis. Hvis du leter litt her på forumet finner du sikker noen fine skjemaer på dette. Men får ikke et optimalt power, men det blir vel en vurderign på "godt nok i forhold til pris". Men har jeg missforstått eller var det ikke snakk om å kunne regulere får å "tune" den inn på noe optimalt?

Lenke til kommentar
nei det er strøm jeg snakker om. Det kraftigste peltierelementet på Microples har Imax= 24A (hadde sjekka selv hadde du funnet ut det ;) )

 

Går du på Elfa og leter etter felteffekt transistorter (innholdsfortegnelse > Dioder/Transistorer/Tyristorer > Transistorer > Effekttransistorer, felteffekt > Effekttransistorer, felteffekt) så finner du mange MOSFET'er som toler mer enn dette. Og det er ingen av dem som er dyrere enn 100. Mulig du synes dette er svindyrt. Vi har jo alle forskjellig perspektiv. Men det er altså strøm jeg snakker om!

Ok, hehe, jeg misforsto feilen din :blush:

 

100 kroner var ikke gale. Husker da jeg bygget forsterker på skolen, da vurderte jeg MOS-FETs. De va desverre svindyre, men så er det sikkert stor forskjell på vanlige MOS-FETs og de som er beregnet på lyd. De må jo være endel raskere.

Lenke til kommentar

Det er lett å få tak I MOSFETer som tåler strømmen det er snakk om, problemet er effekttap i MOSFETen.

 

I og med at peltieren krever glatt spenning er vel pulsbreddemodulering ute.

 

MOSFETen må brukes som en linjær regulator.

 

300W varme. Det blir en svær kjøleribbe. De billigste MOSFETene fra elfa klarer kanskje 100-125W, kanskje 150.

 

Strømmen MOSFETer klarer er vanligvis oppgitt ved 25 grader celsius. Jeg vet ikke om dette også gjelder effekttapet den tåler. Vanskelig å holde en transistor som gjør 300W elektrisk energi om til varme 25 grader varm.

 

IRFP260 kan være fin til dette, litt i minste laget når det gjelder effekt (300W), men brukbar.

 

Personlig ville jeg brukt GA200SA60U IGBT, 200A 600W 500W, men det er bare fordi jeg har noen liggende.

Lenke til kommentar
Den trenger ikke 15V men er optimalisert for 15V. Samme som at den trekker ikke Imax hele tiden, bare i starten, men derfor må man dimensjonenre poweret etter disse verdiene.

15V er bare vippepunktet der mer spenning bare vil resultere i at det utvikles mer varme (selv på den kalde siden) enn det fraktes vekk. Altså vil den begynne å motarbeide seg selv.

 

Peltier element blir faktisk mer og mer effektivt jo minde spenning du bruker på dem, dvs. de genererer mindre varme pr. watt de fjerner fra kald-siden jo lavere spenningen er. men, selvfølgelig pumper de også totalt-sett mindre varme vekk på lav spenning. Du må derfor lage et kompromis mellom effektivitet og rå kraft som trengs.

 

15V er bare optimalt hvis du hadde en heatsink som var perfekt, og fjernet øyeblikkelig all varme som ble utviklet på den varme siden. Altså, umulig i annet en teorien. 12V er regnet som et godt kompromissområde, men enda lavere kan være lurt for folk som har små radiatorer osv.

 

-Stigma

 

PS: Dere må ikke glemme at jeg allerede HAR en industri-styrke PSU på 24V som leverer opp til 1000W nesten perfekt DC. Faktisk er den en mye mye renere strømkilde en de fleste PC PSUer. Det må da være enklere å lage noe utifra denne enn å begynne klaske sammen hjemmesnekrede PSUer vel? Jeg skal montere 2 stk peltier, så disse kan bare seriekobles for 12V.

 

Jeg trenger forsovidt ikke trinnløs justering om dette ender opp med å koste masse, men det hadde asolutt vært bra å kunne justere mellom f.eks 12V-10V-8V-6V. Jeg tror derfor at en sterk 4-valgs bryter + noen resistorer sansynligvis blir enklest og billigst, men jeg kan jo som sagt lite om disse tingene (spesielt i forhold til mange her virker det som), så kom gjerne med flere gode ideer.

Lenke til kommentar

Strømforsyning:

 

For optimal ytelse trenger en TEC å få tilført Imax og Vmax med en helt glatt DC spenning. Rippel bør være under 10 %. Høyere rippel vil medføre at DeltaTmax synker, samtidig som dens varmepumping synker. Levetiden vil også reduseres, siden rippel fører til mekanisk stess på delene.

 

Dette krever som oftest kostbare strømforsyninger, siden strømmen som trengs ofte er relativt stor. De fleste PSUene til pc-bruk er ikke laget for å kunne levere strøm til et stort peltierelement. En annen faktor er at slike PSUer kun leverer 12 volt. Dermed får vi ofte ikke utnyttet en TEC helt ut, da de som blir solgt ofte har en Vmax på rundt 15 volt. Det beste er altså å kjøpe en strømforsyning kun til selve peltierelementet, du oppnår også større driftssikkerhet når du holder strømforsyningen til TEC unna strømforsyningen til komponentene i datamaskinen.

 

Man kan lage en strømforsyning selv, men det krever selvfølgelig en del kunnskap. .Husk at all spenning over Vmax fører til ineffektivitet. PWM (pulse width modulation) kan brukes, men peakspenningen til pulsene må altså aldri overstige Vmax. Frekvensen bør være over 2000Hz, dette hindrer mekanisk stress.

Imax får du bare i innkoblingsøyeblikket til TEC. Når DeltaT øker, synker strømmen. Det lureste er å dimensjonere strømforsyningen etter Imax.

 

 

En PWM krets kan man lage svært enkelt og billig. En mosfet står for hovedstrømmen, styringen til mosfet`en kan man få fra en 555 timer krets.

 

Selv bruker jeg dreietransformatorer på 2.7kVA i mine eksperimenter. Denne mater en trafo med fast viklingsforhold, så blir spenningen likerettet og glattet med kraftige kondensatorer. Alle deler har jeg funnet på dynga. Anbefaler kun folk å rote med dette hvis de vet 100% hva de driver med. 230V fra nettet har drept mange mennesker.

 

Løsningen ellers å kjøpe en ferdig psu, man får en slik inne hos www.permo.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...