Gå til innhold

Oppgradering- holder dette nivå om et år?


Anbefalte innlegg

Skulle gjerne lagt mer i potten, men en 15 åring som meg som lever på barne trygd ( kun 950 imnd. som skal holde til klær og alt annet dill) har vansker for å legge av så mye til data selv om eg brenner for pc og pc bygging.

 

Men takk for tipset :thumbs:

søk litt rundt på bruktmarkedet då, finner sikker noe som passer for deg til den prisen...

 

eller kan du spare til over sommeren, då har det sannsynligvis kommet mye nytt "standarutstyr" og prisen vill være lavere på feks et 64bit oppsett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heizan du har finni en super pce til deg :)

 

 

Komplett.no (har alle varene)

AMD Athlon XP 2500+ (Barton) 710,-

Gainward Geforce FX 5900XT/Ultra 1100XT 128MB 1633,-

MSI 845PE Max2 364,-

Seagate Barracuda 7200.7 120 GB 765,-

TwinMOS 256 MB DDR SDRAM PC3200 468,-

TOTALT 3940 ,- jeg har det minne der på en gamig pce her hjeme funker supert til det mest det :)

 

Her finner du linken til handlekurven- url

 

 

Sterke saker det der :)

 

Kom med sysnpukter om den her da pcen her da folkens?

noen som klarer og slå den prisen der??

 

hadde tatt feil hovedkort i stad nå er det ordna :)

med bedre deler? :thumbup:

Endret av Aadna
Lenke til kommentar

Aadna:

Det hovedkortet der er vel Socket 478 :wow:

 

 

 

 

grønn_på_data:

vent til sommeren da du skal kjøpe PCen... er bare dumt å sette opp et system nå...

 

mulig du får tak i noe helt annet for 4000 kr. til sommeren ;)

 

 

men hvis du skal ha nå, så ville jeg valgt mitt oppsett uten harddisk.. bruk den 30 GB-en du har enn så lenge...

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Aadna:

Det hovedkortet der er vel Socket 478  :wow:

 

 

 

 

grønn_på_data:

vent til sommeren da du skal kjøpe PCen... er bare dumt å sette opp et system nå...

 

mulig du får tak i noe helt annet for 4000 kr. til sommeren  ;)

 

 

men hvis du skal ha nå, så ville jeg valgt mitt oppsett uten harddisk.. bruk den 30 GB-en du har enn så lenge...

trykkte feil det var det her jeg mente https://prisguiden.no/produkt/8622

eller det her https://prisguiden.no/produkt/1766

Endret av Aadna
Lenke til kommentar

heizan du har finni en super pce til deg :)

 

 

Komplett.no (har alle varene)

AMD Athlon XP 2500+ (Barton) 710,-

Gainward Geforce FX 5900XT/Ultra 1100XT 128MB 1633,-

MSI 845PE Max2 364,-

Seagate Barracuda 7200.7 120 GB 765,-

TwinMOS 256 MB DDR SDRAM PC3200 468,-

TOTALT 3940 ,- jeg har det minne der på en gamig pce her hjeme funker supert til det mest det :)

 

Her finner du linken til handlekurven- url

 

 

Sterke saker det der :)

 

Kom med sysnpukter om den her da pcen her da folkens?

noen som klarer og slå den prisen der??

 

hadde tatt feil hovedkort i stad nå er det ordna :)

med bedre deler? :thumbup:

Lenke til kommentar

Aadna: Socket A = AMD Athlon XP ;)

 

Tror nesten folk bør stille et spørsmålstegn til alt det du nevner i slike topics..

 

Ikke nok med at du gjør en feil første gang, men tilogmed etter at du blir rettet på så gjør du (samme) feil... :roll:

 

 

Jeg ser ikke pointet med å kjøpe 256 MB Minne pr. nå.. syns det bare er dumt.. elendig oppgraderingsmulighet da... :thumbdown:

 

 

Så det du kom med der Aadna er langt fra en super PC...

 

Tror de fleste kan hoste opp et bedre alternativ til samme pris ass..

 

budsjettet er på 4000 kr... Da kan man ikke bruke 1600 kr. på skjermkort ass..

ikke noe særlig over 1000 kr. etter min mening..

 

Det oppsettet ditt blir ikke noe annet enn en enorm flaskehals PC :thumbdown:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
heizan du har finni en super pce til deg :)

 

 

Komplett.no (har alle varene)

AMD Athlon XP 2500+ (Barton) 710,-

Gainward Geforce FX 5900XT/Ultra 1100XT 128MB 1633,-

MSI 845PE Max2 364,-

Seagate Barracuda 7200.7 120 GB 765,-

TwinMOS 256 MB DDR SDRAM PC3200 468,-

TOTALT 3940 ,- jeg har det minne der på en gamig pce her hjeme funker supert til det mest det :)

 

Her finner du linken til handlekurven- url

 

 

Sterke saker det der :)

 

Kom med sysnpukter om den her da pcen her da folkens?

noen som klarer og slå den prisen der??

 

hadde tatt feil hovedkort i stad nå er det ordna :)

med bedre deler? :thumbup:

Socket A cpu passer ikke i socket 478 hk, da må du slå den på plass med slegge noe som ikke går særlig bra.

Lenke til kommentar
Skulle gjerne lagt mer i potten, men en 15 åring som meg som lever på barne trygd ( kun 950 imnd. som skal holde til klær og alt annet dill) har vansker for å legge av så mye til data selv om eg brenner for pc og pc bygging.

 

Men takk for tipset :thumbs:

hadde ikkje du Konfirmasjon da?

Lenke til kommentar

9800SE yter, ifølge tester, jevnt 9600XT og ligger omtrent på samme pris...

 

kortet er på tilbud denne uken på komplett.no... så skal man ha et kort i mellomskiktet mellom mid-end og high-end så er 9800SE et meget godt valg denne uken ass..

 

men utenfor denne uken er det vel ganske likegyldig om man velger 9600XT eller 9800SE

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Gjør som noen har nevnt... Vent til minneprisene synker igjen. Holdt på å få bakoversveis etter en rask titt på diverse webshops når det viser seg at 256Mb koster mer enn det 512Mb gjorde for bare 2-3 uker siden.

 

Mye minne (og skjermkort ved spilling) er vel så viktig som en rask CPU, noe ferdig-pc produsenter ikke har skjønt, og sannsynligvis aldri kommer til å forstå. En XP2000+ med ett Radeon 9800 Pro vil f.eks yte veldig mye bedre i spill enn en P4 3.2GHz med ett Radeon 9200SE/GeForce FX5200 som de fleste ferdig-pc produsenter har som spesifikasjoner.

 

Trenger du pc'en nå, kjøp med tanke på fremtidige oppgraderinger. F.eks ett hovedkort med integrert skjermkort som ofte ikke koster mer enn ett uten, gjør at du kan bruke pc'en (om ikke til seriøs spilling) fram til du har råd til ett bedre.

 

Skal du ikke kjøpe før til sommeren må du bare sette deg godt tilbake i stolen og vente på at ihvertfall minneprisene skal synke kraftig.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal oppgradere før til sommeren, er det ikke så mye poeng i å få diverse tips til komponenter som koster 4000,- i dag. Prisene kommer til å endre seg en del på et par måneder, og da spesielt på grafikkortsiden, ettersom de to store produsentene er på tur til å rulle ut neste generasjon.

 

Det du kan ta med deg er valg av komponenter.

 

Hovedkort og cpu:

Her er nok AMD xp2500 med dertil egnet hovedkort et bra valg. Klokking av denne prosessoren (innenfor rimelighetens grenser) er enkelt og helt ufarlig.

 

Minne:

Her må du kjøpe minimum PC2700, men ettersom PC3200 omtrent koster det samme bør du gå for dette i stedet. Du bør absolutt kjøpe 512Mb hvis du har tenkt til å spille noen nyere spill. Minneprisene er ubehagelig høye akkurat for tiden, men med litt flaks er de sunket endel til sommeren.

 

Harddisk:

Om du er restriktiv med hva du putter på harddisken kan 30Gb holde en stund. Så kan du evt. spare et par måneder ekstra og kjøpe harddisk senere. Utpå høsten kommer trolig ikke en 80-120 Gb Sata disk til å koste mye over 500,-. Ulempen med dette er at du trolig bør flytte OS til den nye disken, da denne kommer til å yte en god del bedre enn den du har i dag.

 

Grafikkort:

Her kommer det til å skje mye de nærmeste 2 månedene, så mitt råd er at du følger med og evt. legger inn ett nytt spørsmål her på forumet når tiden for innkjøp nærmer seg. Hvis du skal spille en del , og spesielt hvis du har tenkt å kjøre spill som kommer, bør du nok ha en ytelse som minst tilsvarer Geforce 5900XT. Radeon 9600 pro/xt duger greit på dagens spilll, men jeg har mistanke om at disse kortene kommer til å slite litt om et års tid.

 

Et annet viktig spørsmål er om den strømforsyningen du har i dag er kraftig nok til å drive de nye komponentene. Ett high end grafikkort krever en strømforsyning på 300W (helst 350W) for at systemet ditt skal være stabilt. En fordel med Radeon 9600 er at denne serien med kort er ganske moderate i effektforbruket, så hvis strømforsyninga di er svak, kan dette være det beste alternativet.

 

Phew.

 

Ble noen linjer mer enn jeg hadde tenkt gitt, håper du ikke sovna undervegs. Uansett lykke til med oppgraderingen.

 

R.

Lenke til kommentar

Oppsett (Fra Komplett):

 

AMD Athlon XP2500+ 1,833 GHz barton 695,02

 

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM 8mb Cache 679,02

 

Abit NF7 V2.0 socket A nforce2, lyd, lan, usb2.0 639,99

 

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB 1124,99

 

Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128MB 929,00

 

SUM: 4068,02

 

Får ikke mye bedre for 4000,- i dag. Men vil anbefale deg å vente litt. Kanskje prisene på minne går ned igjen, og som Plukkern sier så vil det skje mye spennende på skjermkort-fronten de neste månedene.

Lenke til kommentar
QUOTE (grønn_på_data @ 12/04/2004 : 15:55)

Skulle gjerne lagt mer i potten, men en 15 åring som meg som lever på barne trygd ( kun 950 imnd. som skal holde til klær og alt annet dill) har vansker for å legge av så mye til data selv om eg brenner for pc og pc bygging.

 

Men takk for tipset

 

 

hadde ikkje du Konfirmasjon da?

 

Nei...

 

Siden eg ikkje har helt snøring på sitering så ble dette litt feil kanskje

 

men uansett tusen takk til alle som har svart og kommet med forslag til :thumbs: oppsett....en spesiell takk til plukkern som lærte meg en del :thumbup:

Endret av grønn_på_data
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...