Gå til innhold

PC'en starter ikke


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å få liv i PC'en igjen. Jeg forandret litt på noen innstillinger i BIOS og da den skulle restarte så virker alt som normalt (alle vifter går, alle lys som skal lyse, lyser) bortsett fra at jeg ikke får noe videosignal (svart skjerm) og det kommer ingen "beep codes".

 

HK: Abit NF7-S V 2.0

CPU: AMD XP-M 2400

Minne: OCZ 1024MB DDR PC3200 Dual PLATINUM

 

De forandringene jeg gjorde i BIOS var:

 

Høynet FSB fra 133 til 200

Satte ned multiplier fra 13 til 9

Forandret minnetimings fra 2-4-4-6 (tror jeg det var) til 2-2-2-5

 

EDIT: Etter jeg hadde gjort dette kom det som vanlig en beskjed på skjermen om at de nye BIOS innstillingene blir nå lagret, ikke skru av PC'n. Deretter skjedde det aldri noe mer(vanligvis skal PC'n restarte seg selv). Tror jeg lot den stå i 5 min før jeg skrudde den av og så på igjen. EDIT:

 

Alt dette er etter min oppfatning innenfor det utstyret mitt skal klare. Jeg har m.a.o. underklokket systemet mitt inntil da (har hatt den i ca 2 uker). Men jeg burde kanskje ikke gjort så mange forandringer på en gang (nå har jeg lært).

 

Jeg fant en internettside som beskrev symptomene mine helt perfekt:

 

http://www.logan.eclipse.co.uk/abit_nf7_(s)_v2_0.htm

 

Avsnitt: Corrupt BIOS, ganske langt ned på siden.

 

Altså skriver de der at noe galt har skjedd når jeg har lagret de nye BIOS innstillingene og jeg må få reprogrammert BIOS chippen min på en eller annen måte.

 

Jeg kjøpte da en BIOS saviour av typen: IOSS RD1-PMC4 fra: www.eksitdata.com (svensk butikk) og installerte den igår. Kort sagt så gjør den at jeg kan velge mellom den den nye og den gamle BIOS chippen via en bryter. Den nye chippen jeg fikk var ferdigprogrammert med den nyeste BIOS versjonen jeg fant på hjemmesiden til Abit. Når jeg starter maskinen min med den nye BIOS'en(bryteren i RD1 posisjon) så går den i ca 1 sekund før den skrur seg av. Hvis jeg setter bryteren i ORG posisjon så er den som før.

 

Sprøsmålet nå er om det er noe galt med min BIOS saviour eller at det er noe helt annet som er galt...

 

Mer info om hva en BIOS saviour er finner du her:

http://www.techspot.com/reviews/hardware/b...our/index.shtml

http://www.sweclockers.com/html/artikel/ar...uide.php?page=1

 

Venter i spenning på om det er noen som har litt peiling og kan hjelpe, de på komplett hadde det ikke...

Endret av kavorka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, har bare dette og de fleste jeg kjenner som har dette er på ferie :(

 

Men etter det jeg har forstått så skal det ved eventuelle problemer med skjermkort/minne allikevell komme "beep codes" fra HK. Normalt så betyr jo ingen beep at HK/CPU er død, men uten BIOS, ingen POST og ingen beeps. Right?

 

Er litt usikker på hva det vil si å "hotflashe" BIOS brikka...

Endret av kavorka
Lenke til kommentar

Hotflashe: Finn en maskin med samme hovedkort. Kjør opp og start backup av bios. mens maskinen står på, dra ut den fungerende bios-brikka og sett inn den defekte. kjør flashprogrammet for å programmere den defekte på nytt. når ferdig, slå av maskin, ta ut den nyflasha bios og sett inn den originale. Da skal den andre bios brikka være programmert riktig.

Lenke til kommentar

Var det jeg tenkte meg, nei jeg kjenner ingen med samme HK som meg desverre. Men jeg har jo som nevnt fått en ny BIOS chip ferdig programmert med den nyeste BIOS versjonen. Men med den går maskinen bare i 1 sek før den slår seg av...merkelige greier

Lenke til kommentar
Trenger litt hjelp til å få liv i PC'en igjen. Jeg forandret litt på noen innstillinger i BIOS og da den skulle restarte så virker alt som normalt (alle vifter går, alle lys som skal lyse, lyser) bortsett fra at jeg ikke får noe videosignal (svart skjerm) og det kommer ingen "beep codes".

 

HK: Abit NF7-S V 2.0

CPU: AMD XP-M 2400

Minne: OCZ 1024MB DDR PC3200 Dual PLATINUM

 

De forandringene jeg gjorde i BIOS var:

 

Høynet FSB fra 133 til 200

Satte ned multiplier fra 13 til 9

Forandret minnetimings fra 2-4-4-6 (tror jeg det var) til 2-2-2-5

 

Alt dette er etter min oppfatning innenfor det utstyret mitt skal klare. Jeg har m.a.o. underklokket systemet mitt inntil da (har hatt den i ca 2 uker). Men jeg burde kanskje ikke gjort så mange forandringer på en gang (nå har jeg lært).

 

Jeg fant en internettside som beskrev symptomene mine helt perfekt:

 

http://www.logan.eclipse.co.uk/abit_nf7_(s)_v2_0.htm

 

Avsnitt: Corrupt BIOS, ganske langt ned på siden.

 

Altså skriver de der at noe galt har skjedd når jeg har lagret de nye BIOS innstillingene og jeg må få reprogrammert BIOS chippen min på en eller annen måte.

 

Jeg kjøpte da en BIOS saviour av typen: IOSS RD1-PMC4 fra: www.eksitdata.com (svensk butikk) og installerte den igår. Kort sagt så gjør den at jeg kan velge mellom den den nye og den gamle BIOS chippen via en bryter. Den nye chippen jeg fikk var ferdigprogrammert med den nyeste BIOS versjonen jeg fant på hjemmesiden til Abit. Når jeg starter maskinen min med den nye BIOS'en(bryteren i RD1 posisjon) så går den i ca 1 sekund før den skrur seg av. Hvis jeg setter bryteren i ORG posisjon så er den som før.

 

Sprøsmålet nå er om det er noe galt med min BIOS saviour eller at det er noe helt annet som er galt...

 

Mer info om hva en BIOS saviour er finner du her:

http://www.techspot.com/reviews/hardware/b...our/index.shtml

http://www.sweclockers.com/html/artikel/ar...uide.php?page=1

 

Venter i spenning på om det er noen som har litt peiling og kan hjelpe, de på komplett hadde det ikke...

Ta ut bios battri, vent i 5min. sett det inn igjen - Bios er satt aoutomatisk satt på "defult" å klar for overklokking... Ikke drep den da... :cry:

 

 

mvh Stian_A

Lenke til kommentar

det er HOVEDKORTE det er noe feil med skjedde det samme med meg oxo. jeg gjor nok det samme som han overklokka får mye og hovedkorte røk eller biosn tålte det ikke så jeg sende den in til komplett.no og de tok bios ut og flash det til et bios som funker bra til min pce og hovedkort funker likke bra nå.

det som skjedde hvar at viften gikk på fult som vanlig når jeg slår på pcen bare at det ikke skjedde noe.

 

SÅ hvilken butikk kjøpte du hovedkorte på???????

Lenke til kommentar

Jeg har også et ABIT kort, jeg stilte feil, og maskinen sendte ut en jævlig lyd på høytaleren. da startet jeg opp til den var helt ferdig, slo av. og dette repeterte jeg tre ganger. Da stiller Bios seg tilbake til vanlige instillinger. Men siden du har tatt ut CMOS batteri vil nok ikke dette hjelpe, men det er ikke dumt å prøve.. ;)

Lenke til kommentar

Prøvde for moro skyld å ta ut BIOS batteriet enda en gang og nå oppfører den nye BIOS brikken seg som den gamle (desverre). Tyder på at CPU har tatt kvelden :( Skal prøve med ny CPU (enten en gammel Duron eller en XP1800) i morgen så får vi se hva som skjer.

 

Kjøpte hovedkortet på komplett...

 

Hva betyr forresten det grønne lyset på hovedkortet? Står ingenting om det i manualen.

Lenke til kommentar

Prøvde å bytte CPU igår og fant ut hvorfor den nye BIOS chippen begynte å oppføre seg akkurat som den gamle: Hadde plassert CMOS jumperen bare på den ene pinnen (var litt trøtt), så nå som jeg fikk satt den på riktig plass er alle forhold som før.

 

Effekten av å bytte CPU var INGENTING. Prøvde deretter å starte PC'n uten CPU i sokkelen og fortsatt INGEN FORANDRING....arg. Altså kan ikke maskinen ha foretatt noen POST fordi da burde den ha lagd en pipekonsert uten like når den fant ut at det ikke var noen CPU der....eller? Prøvde for moro skyld også å ta ut RAM brikkene og det hadde heller ingen effekt.

 

Tror derfor at jeg vært så uheldig at det må være noe galt med den nye BIOS chippen (enten selve chippen eller mest trolig den BIOS versjonen som den er programmert med). Må prøve å få den programmert på nytt.

 

Når jeg tenker over det så husker jeg nå at når jeg forandra på FSB osv i BIOS så kom det som vanlig en beskjed på skjermen om at de nye BIOS innstillingene blir nå lagret, ikke skru av PC'n. Deretter skjedde det aldri noe mer(vanligvis skal PC'n restarte seg selv). Tror jeg lot den stå i 5 min før jeg skrudde den av og så på igjen. Må derfor ha skjedd noe galt når den skulle lagre de nye BIOS innstillingene. Altså kan det ikke være noe galt md CPU fordi den ble aldri kjørt med de nye innstillingene....

Lenke til kommentar

Høres ut som en korrupt BIOS chip, send kortet tilbake til komplett, det der skal jo være en garanti sak? Jeg hadde engang ett EPoX kort som feilet når det skulle lagre, akkuratt som du beskriver, jeg tok kontakt med EPoX og fikk tilsendt ny original bios chip i posten. da funket kortet igjen, så jeg vil anbefalle deg og sende det i retur til komplett :yes:

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg tror også, men så leste jeg at dette er et hyppig problem med nForce2 hovedkort og da spesielt med NF7-S og fant ut at jeg det blir håpløst å sende HK mitt til komplett hver gang dette skjer så jeg har kjøpt en bios saviour istedenfor. Dette er jo rett og slett bare en ny BIOS brikke med plass til den gamle brikken oppå samt en bryter for å veksle mellom de to. Den nye BIOS brikken fikk jeg ferdig programmert med den nyeste BIOS versjonen jeg fant på hjemmesiden til Abit. Men når jeg startet PC'n med den nye BIOS brikken så går den i 1 sekund før den skrur seg selv av (uten noe pip). Jeg kan jo ha vært så uheldig at de som har programmert den nye brikken har gjort det på feil måte (skulle tro det bare var en måte å gjøre det på men...).

Lenke til kommentar

vel eg har p4 2.6 og asus p4p800 deluxe.. etter som du har sagt 100% like feil som eg har... nå.. eg testa cpu,ram og skjermkort + skjerm og alt funka.. så eg sendte hk inn til psdata. de sendte meg et nytt.. og jeg satt opp maskina i dag! samme fuckings feilen.. ser ut som du hadde litt peiling noen tips?

Lykke til me maskina di

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...