Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

wardriving


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror ordlyden på dette i lovverket heter "...urettmessig tilgang til nettverk eller resursser" eller noe i den duren.

Men hvorfor er det urettmessig da? Hvis jeg befinner meg på offentlig område, og et nettverk står åpent, hva er så urettmessig med å gå inn på det? Jeg fatter det virkelig ikke...

Du har tilgang til nettverket deres. Det er vi enige om, ikke sant?

 

Så sant du ikke eksplisitt har fått tillatelse til dette er det ikke lov. Det at de har beskyttet seg er ikke grunn. Det er som å si at det er lovlig å begå innbrudd fordi det ikke var alarm der.

 

Ditt eksempel er dårlig da du ikke benytter deg av resurssene til bilen, men uansett hadde du satt deg inn i bilen og lyttet på radioen hadde det vært ulovlig (om radioen var på eller ikke) og det er isåfall et bedre eksempel. Uansett gjelder loven selv om du er dum. Det er ikke noe personangrep, bare poengterer at det nytter ikke å si at "Næææ, jeg visste ikke at det var ulovlig" i retten. Det nytter kun om loven er tvetydig eller diffus, som riktignok kan være tilfelle her, men antagelig er det ikke det. Det kan dog virke formidlende i uklare saker og du ender opp med en bot bare for å klargjøre at det ikke er lov.

Lenke til kommentar
Ditt eksempel er dårlig da du ikke benytter deg av resurssene til bilen, men uansett hadde du satt deg inn i bilen og lyttet på radioen hadde det vært ulovlig (om radioen var på eller ikke) og det er isåfall et bedre eksempel. Uansett gjelder loven selv om du er dum. Det er ikke noe personangrep, bare poengterer at det nytter ikke å si at "Næææ, jeg visste ikke at det var ulovlig" i retten.

Du benytter deg av batteriet i bilen, men ingen dommer i verden ville likevel dømme deg for å sitte utenfor bilen og høre på radioen.

Og hvorfor snakker du om å sette seg inn i bilen? Det er ikke snakk om å gå inn i et hus og koble seg opp til nettverket.

Lenke til kommentar
Det er ikke det samme! Står det en bil på en offentlig parkeringsplass, med alle dører åpne og radioen på, er det ingenting i veien for at du kan sette deg ned ved bilen og høre på musikken! DET er en mye bedre sammenligning!

Om du bruker andres nettverk, bruker du deres ressurser. Enten ved å se på data som ikke er dine, og du ikke skulle ha tilgang til, eller ved å bruke nettlinjen deres, slik at det om ikke annet blir mindre båndbredde tilgjengelig for dem.

 

Sammenlikninger blir aldri helt bra, men med din kommer det ikke fram at den egentlige eieren faktisk taper på at noen snylter, og det er hele poenget her.

Lenke til kommentar

Det er lite relevant for hvorvidt det er lovlig med wardriving hvordan man ser på de etiske/moralske/"folkeskikk" sidene. Vi har alle forskjellige synspunkter på de områdene men det har ingenting å si for spørsmålet rent juridisk.

 

 

Ettersom det såvidt jeg er bekjent med aldri har vært noen saker i det norske rettsvesenet med wardriving/tilgang til trådlåst nettverk så er det vanskelig å synse i hva som ville ha skjedd dersom noen hadde blitt tilltalt.

 

Tror rettsvesenet vill ha forsøkt å sette et skille mellom "urettsmessig tilgang" og "ikke urettsmessig tilgang". Hva som ligger i ordet urettsmessig rent teknisk er det man ville ha kranglet om.

F.eks. tenk dere følgende situasjon: Ola Wardriver står tiltalt for å ha benyttet seg av Norskbedrift sitt trådløse nettverk i Oslo. Nettverket var fullstendig åpent og delte ut til alle. Ingen krav til SSID, MAC eller kryptering. Hvordan kunne Ola W. da vite om A. Han hadde lov til å bruke nettverket; dvs. Norskbedrift ønsket/ikke hadde noe imot at folk brukte nettverket

eller

B. De ønsket ikke at andre skulle bruke nettverket?

 

 

Så i praksis tror jeg ikke at han ville ha blitt dømt. Så lenge man ikke benytter seg av diverse metoder/programmer for å omgå de restriksjoner som er i nettverket så er wardriving og bruk av åpne nettverk så vidt jeg kan se det ikke straffbart.

 

Men det vil være forskjeller fra sak til sak I noen tilfeller kunne man blitt dømt:

1. Hvor nettverket ligger rent geografisk. (by? land? privat? offentlig? bosted? jobb?)

2. Hvem sitt nettverk det er. (offentlig? privat? privat person?)

3. Hva man brukte nettverket til. (surfing?, portscanning?, åndsverksloven?, hacking?, cracking?)

Lenke til kommentar

Tenk deg òg en uskyldig person som kjører forbi Norskbedrift sitt bygg med laptoppen på. Da han kjørte hjemmefra hadde han satt igang en nedlasting som ble avbrutt idet han forlot hjemmenettverket. Idet han passerer Norskbedrifts bygg, skaffer maskinen seg en IP og tar imot gateway-info fra Norskbedrift, og nedlastingen fortsetter.

Når man på denne måten kan "snuble" inn i et nettverk, er det noe alvorlig gale med loven hvis det ikke er lov å gjøre det med vilje.

Lenke til kommentar

Å gjøre ting med forsett endrer ofte situasjonen dramatisk:

 

La oss tenke oss at du er en gammel gris som står og tisser i veikanten. Plutselig kommer det et par småjenter som er på vei til skolen, og de får et glimt av utstyret ditt. Et tilfeldig (snublende) "uhell".

 

La oss så tenke oss at du er en gammel gris som ligger på lur i buskene på jentenes skolevei, og som plutselig hopper frem fra buskene med buksa på knærne idet de kommer forbi. I prinsippet samme resultat men definitivt betraktet ulikt av rettsvesenet.

 

Så å gjøre noe med vilje endrer ofte sakens karakter dramatisk.

Lenke til kommentar
La oss tenke oss at du er en gammel gris som står og tisser i veikanten. Plutselig kommer det et par småjenter som er på vei til skolen, og de får et glimt av utstyret ditt. Et tilfeldig (snublende) "uhell".

Nå er urinering på offentlig sted heller ikke tillatt :)

Lenke til kommentar
Tenk deg òg en uskyldig person som kjører forbi Norskbedrift sitt bygg med laptoppen på. Da han kjørte hjemmefra hadde han satt igang en nedlasting som ble avbrutt idet han forlot hjemmenettverket. Idet han passerer Norskbedrifts bygg, skaffer maskinen seg en IP og tar imot gateway-info fra Norskbedrift, og nedlastingen fortsetter.

Når man på denne måten kan "snuble" inn i et nettverk, er det noe alvorlig gale med loven hvis det ikke er lov å gjøre det med vilje.

Nå har jeg ikke sååå god peiling på åssn wardriving funker i praksis, men må du ha et program gående som aktivt leter etter åpne "nett"?

 

Da vil det vel være vanskelif å si at du bare "snublet" inn i et nettverk. For å følge noen av de sammenligningene som har kommet tidligere, ville dette fort kunne sees på som å gå oppover en gate å kjenne på alle ytterdørene for å finne en som var ulåst. Du ville nok ringt til snuten selv om det var noen som gjorde dette i din gate.

 

Synes det er litt rart at du ikke ser den moralske siden ved det å tjuvlåne nett-tilgang fra intetanende. Man regner ikke med at en ulåst sykkel er til fri bruk, bare fordi den er ulåst? Hadde det stått et skilt på den med "Værsegod" derimot.... :p

Lenke til kommentar

vembi: Ikke hundre prosent sikker på hvem det er som initierer kontakten mellom base og klient med wlan, men så lenge eieren av nettet ikke har deaktivert DHCP broadkast så står basestasjonen og roper "Her er jeg!"

 

Du trenger ikke noe annen programvare enn windows faktisk, og da er spørsmålet om du aktivt har gjort noe for å søke opp nett når dette er en default innstilling i wlan klientprogramvaren intergrert i windows (xp i dette tilfellet) Kan du straffes for å uvitende koble deg opp til et nettverk du ikke vet at eksisterer?

 

For å ta enda en sammenligning:

Da jeg først skaffet med laptop og wlan fant jeg fort ut at naboen har mac. Jeg koblet meg nemlig ikke på mitt eget nett, men på hans usikrede airport. Hadde det ikke vært for at jeg gjerne skal fikle med alle innstillinger så hadde jeg sikkert vært happy med at det virket så fort, og fortsatt surfet på hans nett den dag idag. Bør jeg straffes da?

Lenke til kommentar
Å gjøre ting med forsett endrer ofte situasjonen dramatisk:

 

La oss tenke oss at du er en gammel gris som står og tisser i veikanten. Plutselig kommer det et par småjenter som er på vei til skolen, og de får et glimt av utstyret ditt. Et tilfeldig (snublende) "uhell".

 

La oss så tenke oss at du er en gammel gris som ligger på lur i buskene på jentenes skolevei, og som plutselig hopper frem fra buskene med buksa på knærne idet de kommer forbi. I prinsippet samme resultat men definitivt betraktet ulikt av rettsvesenet.

 

Så å gjøre noe med vilje endrer ofte sakens karakter dramatisk.

Den gamle grisen har ikke lov å gå rundt med buksen nede UANSETT om det er andre der eller ei!

Det ville vært som om det eksisterte en lov mot å ha laptoppen påskrudd utendørs - så her faller nok argumentet ditt ganske pladask.

Lenke til kommentar
Hvis en bil står på en offentlig parkeringsplass, og eieren har glemt å låse den, er det da greit å "låne" den en tur? Jeg kan ikke forstå at dette mitt og ditt-opplegget skal være så vanskelig å skjønne.

Det er ikke det samme! Står det en bil på en offentlig parkeringsplass, med alle dører åpne og radioen på, er det ingenting i veien for at du kan sette deg ned ved bilen og høre på musikken! DET er en mye bedre sammenligning!

Vil vel heller si at det er bedre sammenligning om dørene står åpen, men du skrur på radioen. Tenk deg at feks brukeren betaler for forbruket over linjen, noe større bedrifter og organisasjoner faktisk ofte gjør. Du bruker faktisk noe som vedkommende har betalt for, der jeg kommer fra kaller vi sånne for snyltere :D

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke "wardriving" det som det står i ordet (at det er krig). Det betyr jo egentlig å finne aksesspunkter som en kan benytte til oppkobling.

 

Wardriving benyttes også på plasser der det er oppkobling for alle, og flere oppkoblings-punkt. Med enkelte program finner du det punktet i rommet/på plassen du er som gir deg best oppkobling.

 

Hvis noen er litt interessert i dette, kan dere jo gå på sidene til http://www.norwaywireless.net . Det er faktisk noen som er interessert i å dele internet med andre. Og det gratis :)

Lenke til kommentar

Jeg mente selvfølgelig ikke at dette gjaldt i disse tilfellene der folk åpenlyst sier ifra at her er det bare å forsyne seg.

 

gspr: Tenk deg feks hvor kjiipt det er for en Telenor ADSL kunde som må bestille 5 gb påfylling hvert 10 min fordi alle naboene snylter på linjen hans uten at han vet det ;)

Lenke til kommentar

Som alltid når det er snakk om oppkobling, så er det nedlasting, nedlasting nedl...

 

Vi er noen her ute som surfer på internet for å inhente infomasjon. Ikke brenne båndbredde med å laste ned 10 Gb om dagen. Laste ned en masse copyrighted software, musikk, filmer osv. Det er disse som ødelegger for andre.

 

Det finnes program som ser at noen prøver å bryte seg inn i nett-verket ditt. Har du trådløst, så beskytt dine sensitive filer, krypter dem.

Lenke til kommentar

Den gamle grisen har ikke lov å gå rundt med buksen nede UANSETT om det er andre der eller ei!

Det ville vært som om det eksisterte en lov mot å ha laptoppen påskrudd utendørs - så her faller nok argumentet ditt ganske pladask.

Poenget var at det er forskjell på hendelig uhell (i betydningen uaktsomhet***) og forsett.

 

Kobler du deg på andres nett med overlegg er det noe ganske annet enn om du tilfeldigvis blir assosiert med et AP.

 

Saken er at det etter det jeg vet ikke foreligger rettskraftig dom hverken i Norge eller resten av verden hvor dette er prøvd for retten. Det er selvsagt opp til den enkelte å vurdere om de tar risken på å være prøvekanin for dette i en rettsak. Graden av alvorlighet vil selvsagt avhenge av om tyveriet av linje er forbundet til lovbrudd (hacking, deling av opphavsbeskyttet materiale osv.) Men jeg er sikker på at retten vil komme til at det i prinsippet er ulovlig.

 

 

*** ikke glem at vi har fått en dom og en definisjon på uaktsom voldtekt i Norge. Gubben burde ha forstått at damen ikke ville selv om hun ikke protesterte.

 

 

Prøver på enda en sammenligning:

Du bor på den siden av en stor blokk som har morgensol. En ettermiddag det er nydelig vær kommer du forbi naboens dør som står vidåpen. Naboen bor på den andre siden av huset og har derfor ettermiddags-sol. Du rusler gjennom hans leilighet og setter deg på hans balkong og nyter solen. Ingen skade skjedd selvfølgelig, men det er ikke mange naboer som ville være så begeistret om du hadde tatt deg til rette på denne måten. Døren hadde jo bare blåst opp på grunn av gjennomtrekken, og det var selvsagt ingen lapp på døren med "Bare stig på hvem du enn er."

Lenke til kommentar

Litt i gråsonen dette, og jeg tror det for Norges del ikke foreligger noen sedvane på dette. Selv vil jeg si at det heller ligger i området "frekt" enn ulovlig. Samtidig bør man kunne forlange at folk beskytter seg litt hvis de ikke vil ha folk inn på nettverket sitt.

 

Appropos sammenligninger... Jeg ville nok heller sammenligne det med at noen kobler seg til strømnettet ditt fordi det tilfeldigvis er en strømkontakt ved garasjen e.l. som er åpen. Dette har jeg selv opplevd. En tulling av en nabo som koblet til motorvarmeren til bilen sin fra min strømkontakt. Frekt! Ulovlig, tja... Jeg kunne jo satt på hengelås eller noe i den duren. Poenget er ihvertfall at noen bruker av dine ressurser uten at du er klar over det, og at det går utover kvaliteten på en tjeneste du betaler for.

 

Man kan jo også snu dette på hodet. Man bør være litt forsiktig med hvilke wlan man kobler seg opp mot. Man aner ikke noe om folka i andre enden. Kan jo godt være en eller annen balkansk mafia som liker å titte...

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

For å ta enda en sammenligning:

Da jeg først skaffet med laptop og wlan fant jeg fort ut at naboen har mac. Jeg koblet meg nemlig ikke på mitt eget nett, men på hans usikrede airport. Hadde det ikke vært for at jeg gjerne skal fikle med alle innstillinger så hadde jeg sikkert vært happy med at det virket så fort, og fortsatt surfet på hans nett den dag idag. Bør jeg straffes da?

Dette er et godt eksempel på forskjellen mellom uhell og forsett. Du kobler deg til naboens nett av uvitenhet (har faktisk gjort det selv den dagen jeg fikk mitt første wlan kort, kom plutselig på at jeg ikke hadde slått på AP-et mitt og der var msn-klienten i full gang med å koble seg på :hmm: )

Men i det øyeblikket man kobler seg til naboens nett med overlegg er det noe ganske annet.

 

Jeg gjentar at wardriving kan være en morsom hobby, men det er god skikk å slå av TCP/IP protokollen for å hindre seg selv i å koble til dersom et AP skulle dele ut ip til alle. Netstumbler trenger ikke TCP/IP for å kartlegge AP-er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...