Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

wardriving


Anbefalte innlegg

hvordan er regelverket med tanke på wardriving? er dette lovlig?

I USA er jo dette blitt veldig stort.

Og finnes det noen programvare for windows som støtter Intel Wireless PRO 2100 kort? Har sett på kismetwireless programvaren, men denne klarer jeg ikke å få til å fungere. finnes det andre verktøy som er enklere og installere og sette opp.

Noe som evt. har prøvd kismetwireless (www.kismetwireless.net)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke lovlig da du urettsmessig skaffer deg tilgang. Det at det er lett, er ingen unskyldning. Du går jo ikke inn til naboen selvom døren ulåst. (Jeg vet denne argumentasjonen er dårlig da det er forskjellig lovverk, men tankegangen er lik.)

Endret av Rim
Lenke til kommentar
ja.. har hørt at dette skulle være ok. men den fungerer ikke med intel Wireless kort.. kismet støtter flere korttyper, men jeg sjønner ikke helt dette med Cygwin for å kunne bruke det.

Jeg har Intel sitt Wireless 2100 kort og det fungerer bra det sammen med nett stumbler. Det som er litt dumt med dette kortet er at det ikke har så god rekkevidde. Låner for tiden et Cisco kort og finner nå nye nett hver dag. Oppe i 112 nett nå :) ganske stort for å være en så liten by liksom.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke lovlig da du urettsmessig skaffer deg tilgang. Det at det er lett, er ingen unskyldning. Du går jo ikke inn til naboen selvom døren ulåst. (Jeg vet denne argumentasjonen er dårlig da det er forskjellig lovverk, men tankegangen er lik.)

Hva mener du med urettmessig tilgang? Hvis jeg har et ubeskyttet WLAN-nettverk stående, er det ingenting som indikerer at tilgang folk skaffer seg til dette er urettmessig.

Lenke til kommentar

Vil ikke si at det er riktig å sammen ligne gå inn døra til naboen er riktig, mange punkter rundt om kring er confa til å gi bort iper til alle som connecter seg, så lenge du ikke bryter wep crypteringa så vil jeg si at denne gir bort login til hvem som helst.

 

Så det blir vel mer korrekt å sammen ligne det med å gå inn døra til naboen, som du fikk nøklene til

Lenke til kommentar

uten å erklære meg som ekspert på norsk lov (nok av folk som gjør det...), vil jeg si meg enig i at det vil være som å gå inn til naboen du fikk nøkler av.

I USA er det visstnok lovlig så lenge du ikke bryter deg forbi kryptering eller.no

 

http://www.warchalking.org/story/2002/9/22/223831/236 gir noen synspunkter fra utøvernes side. Forøvrig en meget interessant side om du tenker å åpne nettet ditt for andre og vil markere dette

Egentlig har jeg selv ikke noe problem med å åpne nettverket mitt for andre, men jeg er usikker på lovverket rundt dette; jeg kan vel så vidt jeg vet bli stilt til ansvar for det andre gjør fra min basestasjon.

 

så derfor har jeg begrenset tilgang til mitt nett (ikke at noen gidder å dra til et boligfelt i Os for å finne nett) :)

Lenke til kommentar

Det er bare synsing men det er jo ikke naturlig å tilby tilgang til folk som sitter parkert i en bil utenfor bygget til netteier. Så lenge det ikke kommer eksplisitt frem at det trådløs nettverk er tilgjengelig for alle så tviler jeg på at det er lovlig. Du skal vite at du får lov til å benytte nettet, før du gjør det. Det at de ikke har beskyttet seg er ikke grunnlag til å ta den antagelsen. Videre vil alle som tilbyr fri tilgang til nettet sitt, gjerne gjøre dette klart iform av en pop-up eller den første websiden du går inn på vil være selskapet sitt med reklame o.l. Men det er jo godt mulig at vi ikke har noe lovverk som dekker dette (ennå). Det lovverket vi har per idag er visstnok ganske generellt og diffust.

 

For å ta deres eksempel da. Naboen gir deg reserve-nøklene itilfelle han/hun skulle miste sitt par. Trasker du da inn når du vil? Selv om du har fått nøklene har du urettmessig skaffet deg tilgang til bopelen. Nå er det ikke meningen at vi skal diskutere eksemplet i filler da, og det er som sagt forskjellig lovverk her.

Lenke til kommentar

S elv har jeg ikke for vane å gå inn i hus jeg går forbi selv om døren står på vidt gap, selv om det bare var for å stå på balkongen og kikke på trafikken nede på riksveien............... :no:

 

 

Edit:

Skal du drive etisk forsvarlig wardriving er det god skikk å slå av tcp/ip protokollen på wlan-kortet, på den måten kobler du deg ikke til nettet i det hele tatt. Har selv gått tur i Oslo med laptop i sekken og gps i beltet. Spennende å koble loggen fra Netstumbler til et kartprogram ;)

Endret av Tanguero
Lenke til kommentar
Det er nok ikke lovlig da du urettsmessig skaffer deg tilgang. Det at det er lett, er ingen unskyldning. Du går jo ikke inn til naboen selvom døren ulåst. (Jeg vet denne argumentasjonen er dårlig da det er forskjellig lovverk, men tankegangen er lik.)

Hva mener du med urettmessig tilgang? Hvis jeg har et ubeskyttet WLAN-nettverk stående, er det ingenting som indikerer at tilgang folk skaffer seg til dette er urettmessig.

Synes å lese stadig mer om sviktende moral/etiske normer i samfunnet. Hensikten med et åpent wlan er jo ikke at du eller andre skal bruke det nødvendigvis...

Lenke til kommentar
uten å erklære meg som ekspert på norsk lov (nok av folk som gjør det...), vil jeg si meg enig i at det vil være som å gå inn til naboen du fikk nøkler av.

Med mindre du faktisk har snakket med naboen (personen, ikke datamaskinen hans), og fått ett passord, blir det jo en helt feil sammenlikning. Det du gjør er jo å gå inn hos naboen og ta deg til rette fordi han har glemt å låse døren.

 

Private ressurser er ikke automatisk frie for offentlig bruk bare fordi eieren ikke har beskyttet dem godt nok. Forskjellen på mitt og ditt burde egentlig foreldrene deres lært dere før dere var 5.

Lenke til kommentar

nå finnes det vel også miljøer som frivillig deler ut linja si. bl. annet i USA

er det mange byer med såkalte Wardriving miljøer. Så her er det vel lovlig så lenge eieren av linja samtykker. Å bruke linja til noen uten samtykke, bare fordi eieren ikke har sikkrett den godt nok er jeg med på er på kanten av lovverket, men på en annen side trenger du ikke fysisk bevege deg inn på annenmanns "eiendom", så loverket er nokså uklart her. Dette er vel også såpass nytt at loverket burde kansje bli endret.

Å bruke en annens internett akksess uten samtykke med eieren, er jo satt på spissen som å låne tvstua til naboen i påsken (uten lov) fordi han ha glemt å låse døra. Men som sagt med wardriving er du ikke fysisk inne på noen annens "eiendom"

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det så er det to markante sider her. Den ene handler om folkeskikk og den andre om lovverk.

 

Folkeskikk:

Man tar seg ikke til rette og snylter på andre bare fordi de er godtroende, og ikke har innsikt nok til å beskytte seg selv. Eksemplet med at man ikke bare vandrer inn hos naboen som ikke har låst dør var godt synes jeg

 

Lovverk: (synsing om hvordan det burde være)

En basestasjon som villig deler ut IP og tilgang uten å bruke noen form for kryptering eller annen beskyttelse åpner faktisk for at hvem som helst skal få komme inn.

 

Hvis vi bruker det samme eksempelet - naboen din gir deg nøkler for sikkerhetsskyld: Tar du deg en tur inn der og tømmer leiligheten så skal jeg garantere deg at du blir dømt for tyveri selv om du hadde nøkler.

 

 

Andre særavtaler mellom tilbyder og bruker forekommer selvfølgelig, men disse er irrelevante i denne sammenhengen da det snakke om å dra rundt og oppsøke trådløse nettverk man kan snylte på

Endret av enden
Lenke til kommentar

Ok, bare for å presisere. Selv scanningen er nok ikke ulovlig, men med engang du assosciater med det trådløse accesspunktet er det (IMO) ulovlig.

 

Jeg tror ordlyden på dette i lovverket heter "...urettmessig tilgang til nettverk eller resursser" eller noe i den duren.

 

Et annet dårlig eksempel: TV-signaler. Selv om du har TV og tar inn signalene har du ikke lov før du har betalt lisens, men der er jo ikke straffen det samme og det er sikkert et eget lovverk på det og.

Lenke til kommentar
Jeg tror ordlyden på dette i lovverket heter "...urettmessig tilgang til nettverk eller resursser" eller noe i den duren.

Men hvorfor er det urettmessig da? Hvis jeg befinner meg på offentlig område, og et nettverk står åpent, hva er så urettmessig med å gå inn på det? Jeg fatter det virkelig ikke...

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det urettmessig da? Hvis jeg befinner meg på offentlig område, og et nettverk står åpent, hva er så urettmessig med å gå inn på det? Jeg fatter det virkelig ikke...

Er du 100% sikker på at eieren av nettverket ville si ja om du spurte om å få koble deg opp og bruke nettverket til det du måtte ønske? Hvis svaret er nei, vet du egentlig at du ikke har noe på det nettverket å gjøre.

 

Hvis en bil står på en offentlig parkeringsplass, og eieren har glemt å låse den, er det da greit å "låne" den en tur? Jeg kan ikke forstå at dette mitt og ditt-opplegget skal være så vanskelig å skjønne.

Endret av tvangsgreie
Lenke til kommentar
Hvis en bil står på en offentlig parkeringsplass, og eieren har glemt å låse den, er det da greit å "låne" den en tur? Jeg kan ikke forstå at dette mitt og ditt-opplegget skal være så vanskelig å skjønne.

Det er ikke det samme! Står det en bil på en offentlig parkeringsplass, med alle dører åpne og radioen på, er det ingenting i veien for at du kan sette deg ned ved bilen og høre på musikken! DET er en mye bedre sammenligning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...