Gå til innhold

Sette inn forskjellig ram merke?


Woodoo

Anbefalte innlegg

Jeg har en AMD AthlonXP 2700 med 256 MB minne. Jeg merker at det er litt lite, så derfor har jeg tenkt å gå til innkjøp av mer minne.

 

Men her om dagen så jeg at jeg hadde en 256 MB DDR minnebrikke til overs av samme hastighet som jeg har (PC2700), men det var ikke samme merke, og den hadde en CAS latency på 2.5, mens den jeg har fra før(Corsair XMS2700), har en latency på 2.0.

Spørsmålet mitt er; Går det bra å sette inn den minnebrikken, og vil jeg eventuelt få bedre ytelse? Jeg skal bare ha den inne i maskinen til jeg får meg ny minnebrikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når du setter to forskjellige brikker inn i maskinen og de har to forskjellige CL og Mhz rating så vil maskinen automatisk velge den tregeste CL ratingen som er definert av den tregeste minnebrikken.

 

på en AMD prosessor hvor timinger er alt så vil der vere en viss forskjell på ytelse når maskinen kjører 2.5 isteden for 2.0.

prøv den 2.5 brikken alene, og prøv og juster ned timingene og sjekk om brikken klarer CL2 på samme ddr hastighet som den andre brikken du har. med litt flaks så tåler den det

Lenke til kommentar

Du taper ikke ytelse, det bare virker ikke :p . MSI 746F Ultra skal ikke ha lavere CL enn 2,5. Kortet støtter opp til PC3200 minne, 400mhz. Skal du kjøpe nytt så sats på ei 512 brikke med 2.5-3-3-7-1. 434mhz Hyper-X brikka til Kingston (eller tilsvarende timing) burde funke. Link her:

http://www.pcstyling.no/prodtype.asp?PT_ID...PageHistory=cat

 

Du kan også kjøpe ei CL3 brikke med timings 3-4-4-8-1. Med litt volting kan du knipe inn en klokkepuls. På ei slik brikke har du også litt rom for å overklokke.

 

Altså: IKKE kjøp CL2 til hovedkortet ditt, og ikke gamble på at det går ant å blande brikker!

Lenke til kommentar
Du taper ikke ytelse, det bare virker ikke :p . MSI 746F Ultra skal ikke ha lavere CL enn 2,5. Kortet støtter opp til PC3200 minne, 400mhz. Skal du kjøpe nytt så sats på ei 512 brikke med 2.5-3-3-7-1. 434mhz Hyper-X brikka til Kingston (eller tilsvarende timing) burde funke. Link her:

http://www.pcstyling.no/prodtype.asp?PT_ID...PageHistory=cat

 

Du kan også kjøpe ei CL3 brikke med timings 3-4-4-8-1. Med litt volting kan du knipe inn en klokkepuls. På ei slik brikke har du også litt rom for å overklokke.

 

Altså: IKKE kjøp CL2 til hovedkortet ditt, og ikke gamble på at det går ant å blande brikker!

Jeg har satt inn den andre minnebrikken, og satt den ned til cas2. Det funker fint.

 

Hva mener du med at hovedkortet mitt ikke skal ha lavere CL enn 2.5?

Lenke til kommentar

det lurer jeg og på.. forstår ikke helt poenget med ett sånt dumt forslag. og hva mener du med at det vil ikke fungere med to forskjellige minnebrikker?

 

i de tidligere dager med EDO og 72 pinns simm brikker så var det vanlig at minnebrikkene _måtte_ brukes i identiske par, dette forandret seg med SDRam og nå DDRam som kan brukes både enkelvis og parvis, og det har lite/ingeting å si hva slags fabrikat de forskjellige brikkene kommer ifra. ved doble minnekanaler (dual ddr) så bør brikkene vere like men ellers så har det fint lite å si.

 

som det aller fleste vet så liker Pentium maskiner høyere DDR frekvenser og drar stor nytte på å kjøre minnet så raskt som mulig, mens AMD XP prosessorer liker seg best med synkront minne hvor FSB og ram har samme hastighet og timingene på minnet blir presset så langt ned som det er mulig. å oppnå timinger på 1.5-2-2-5 og 333mhz ddr er ikke umulig å oppnå på ett amd system, riktignok det er avhengig av ett skikkelig hovedkort og kvalitets minnebrikker men det er fortsatt mulig.. så hvordan kan du si at hovedkortet ikke skal ha raskere enn 2.5-3-3-7 timinger på minnet?

 

så mitt store spørsmål Ossy, hvordan kan du som jobber hos PCStyling.no gå ut med såpass harde og feilaktige påstander som du har prestert å levert, samtidig som du prøver å prakke på dyrere og forsåvidt dårligere brikker enn woodoo trenger?

Lenke til kommentar
Sannsyneligheten for at begge brikkene kjører på 2,5 er stor, har forøvrig testet mitt nForce 3 med forskjellig ram og det gikk fint , satte inn TwinMos 3200 og OCZ 3700 sammtidig uten problem.

jeg har to ram brikker, av to fabrikanter, men ellers er de like i tekniske spesifikasjoner..

 

PC2700

2 x 512 MB

 

disse kjører innmari bra sammen..

 

ja ja.. :dontgetit:

Lenke til kommentar
( Woodo05/04/2004 : 18:09) Jeg har satt inn den andre minnebrikken, og satt den ned til cas2. Det funker fint.

 

Hva mener du med at hovedkortet mitt ikke skal ha lavere CL enn 2.5

 

På www.kingston.com kan du søke opp hovedkortet ditt og finne anbefalte brikker og ikke minst riktige timings for chipsetet. MSI 746 Ultra står oppgitt til å bruke CL2.5. Da er du bankers. Det at du faktisk greier å presse ned i 2 uten stopp eller heng er jo bra.

Lenke til kommentar
(prelude, 05/04/2004 : 21:09) som det aller fleste vet så liker Pentium maskiner høyere DDR frekvenser og drar stor nytte på å kjøre minnet så raskt som mulig, mens AMD XP prosessorer liker seg best med synkront minne hvor FSB og ram har samme hastighet og timingene på minnet blir presset så langt ned som det er mulig. å oppnå timinger på 1.5-2-2-5 og 333mhz ddr er ikke umulig å oppnå på ett amd system, riktignok det er avhengig av ett skikkelig hovedkort og kvalitets minnebrikker men det er fortsatt mulig.. så hvordan kan du si at hovedkortet ikke skal ha raskere enn 2.5-3-3-7 timinger på minnet?

 

så mitt store spørsmål Ossy, hvordan kan du som jobber hos PCStyling.no gå ut med såpass harde og feilaktige påstander som du har prestert å levert, samtidig som du prøver å prakke på dyrere og forsåvidt dårligere brikker enn woodoo trenger?

 

Hvis vår venn Woodoo har tengt å kjøpe ny ram (som han sier han vurderer) er det et godt råd å anbefale ham å kjøpe ram med 400mhz fronside siden kortet hans støtter dette. Da må han minimum ha ram som støtter 400mhz og ram-timings og 2.5-3-3-7-1. Han kan jo selvsagt kjøre denne på 333mhz og prøve å teste seg fram til lavere timings, eksempelvis 2-2-2-5-1 (hvis han er så heldig med brikka).

 

Jeg synes du blander sammen min rolle som data-tekniker og samtidig ansatt i PCStyling her. Seriøsiteten får andre vurdere, jeg er her for å bidra i forumet. Ram og chipset er en av mine store interesser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...