Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

skjøte cat 5 nettverkskabel


Anbefalte innlegg

hei holder på å flytte pcene mine inn på ett annet rom.

og siden eg og huseieren min deler internettlinjen (adsl), så måtte kabelen has og så flyttes men nå viser det seg at den kabelen eg har er ca 10 meter for kort.

eg har en 15 meters kabel liggenede her, så eg lurer på om eg kan skjøte de kablene sammen på samme måte som en strøm ledning.

ja eg vet det er mange flere ledninger i en tp kabel men er det muligt

eg skulle liksom får dette i orden i kveld?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fiksa det, fant frem min venn tapet kniven og eletriker tapen og klarte å skjøte ledningen tok litt tid men det virka

tror jeg vil anbefalle å teste hastigheten noen ganger over nettverket før du sier deg helt fornøyd med den løsningen, hender det blir litt tap ved sånne mekkinger...

Lenke til kommentar

Saken er enkel, skjøter du en cat 5 kabel så har du ikke en cat 5 kabelføring lengre. d.v.s du har ikke den kapasiteten og skjermingen som en cat 5 kabel har (kan føre til pakke tap)

 

Vist du nå skulle få problemer så er det jo ikke noe og tenke på: få noen til og lage en kabel med rett lengde, koster jo ikke så mye da. (jeg har ikke tenkt på å skjøte en slik kabel ALDRIG)

 

skjøter en UTP-cat.5.-kabel, blir det ikke noe mer pakketap så lenge han skjøter skikkelig (helst lodder).

 

Hørt på maken da, skjøter du en cat 5 så har du IKKE kvaliteten til en cat 5 (dermed ingen cat5 forbindelse)

Sant nok kan man med en bra skjøt få det til og funke greit, men ikke noe mere.

 

Sitter til daglig og har ansvaret for et nettvek på 20 stasjoner i forskjelige bygg, så jeg mener at jeg har beleg for det jeg sier.

Endret av Rantrave
Lenke til kommentar
Saken er enkel, skjøter du en cat 5 kabel så har du ikke en cat 5 kabelføring lengre. d.v.s du har ikke den kapasiteten og skjermingen som en cat 5 kabel har (kan føre til pakke tap)

Beror helt på om kabelen er UTP (uskjermet) eller STP (skjermet). Om han skjøter en UTP-cat.5.-kabel, blir det ikke noe mer pakketap så lenge han skjøter skikkelig (helst lodder).

Lenke til kommentar
...om kabelen er UTP (uskjermet) eller STP (skjermet).... så lenge han skjøter skikkelig (helst lodder).

Så lenge man skjøter skikkelig så spiller det ikke noen rolle om det er Cat5, 6, 7 eller fiber.

 

Men! Det er vrient å skjøte en cat5-kabel riktig ettersom man ikke kan "forstyrre" tvinningene. Altså at lederne må ligge på helt nøyaktig samme måte for å unngå NEXT/FEXT.

Lenke til kommentar

Det har da ingenting å si om kablene ikke ligger tvunnet inntil hverandre for hver eneste millimeter. En skikkelig skjøt skal fungere like bra som to nettverksplugger som er koblet sammen via en skjøte boks.

Jeg har ikke skjøtet cat5 kabler selv på den måten men jeg har gjort diverse andre improvisasjoner som å koble 2 nettverks plugger i hver ende av én kabel og bruke den som både telfonlinje og nettverkslinje eller som to separate 100Mbps linjer. Funker 100% og har null pakketap.

Lenke til kommentar
Det har da ingenting å si om kablene ikke ligger tvunnet inntil hverandre for hver eneste millimeter. En skikkelig skjøt skal fungere like bra som to nettverksplugger som er koblet sammen via en skjøte boks.

Jeg har ikke skjøtet cat5 kabler selv på den måten men jeg har gjort diverse andre improvisasjoner som å koble 2 nettverks plugger i hver ende av én kabel og bruke den som både telfonlinje og nettverkslinje eller som to separate 100Mbps linjer. Funker 100% og har null pakketap.

At det fungerer gjør det nok...

 

men skal du følge CAT5 så er dett viktig med riktig tvinning pga støy mellom parrene... egentlig så var cat5 dumt og trekke inn i denne diskusjonen.... for i hjemmene rundt om kring fungerer stort sett en tp kabel skjøtt eller ikke, til alt en bruker trenger...

 

ER helst over LANGE avstander og Høyhastighetsnettverk som kabel kategorier har en del å si... med tanke på ytre påvirkninger etc. osv....

Lenke til kommentar
Det har da ingenting å si om kablene ikke ligger tvunnet inntil hverandre for hver eneste millimeter. En skikkelig skjøt skal fungere like bra som to nettverksplugger som er koblet sammen via en skjøte boks.

Jeg har ikke skjøtet cat5 kabler selv på den måten men jeg har gjort diverse andre improvisasjoner som å koble 2 nettverks plugger i hver ende av én kabel og bruke den som både telfonlinje og nettverkslinje eller som to separate 100Mbps linjer. Funker 100% og har null pakketap.

At det fungerer gjør det nok...

 

men skal du følge CAT5 så er dett viktig med riktig tvinning pga støy mellom parrene... egentlig så var cat5 dumt og trekke inn i denne diskusjonen.... for i hjemmene rundt om kring fungerer stort sett en tp kabel skjøtt eller ikke, til alt en bruker trenger...

 

ER helst over LANGE avstander og Høyhastighetsnettverk som kabel kategorier har en del å si... med tanke på ytre påvirkninger etc. osv....

Lenke til kommentar
Man får kjøpt sånne skjøteduppeditter for nettverkskabler hos bl.a. Biltema og Elkjøp. Hvis du har en gammal HUB liggende kan du bruke den også.

Vil ikke en gammal HUB gjøre det tregere ?

ikke hvis denne linja kun går til adsl og du ikke har raskere enn 10mbit internett.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...