Gå til innhold

click of death - redde data


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem. For et par timer siden begynte den ene HDDen min å klikke. En relativt høy klikkelyd etterfulgt av en lyd som høres ut som én eller alle platene i disken stopper og deretter spinner igang igjen. Såvidt jeg forstår er dette den berømte "click of death".

 

Spørsmålet er: Hvordan går jeg frem for å redde data? Jeg har koblet ut disken og lar den kjøle seg til imorgen. Er det noen særlige forholdsregler man bør ta ved oppstarten? Jeg har vitale data på disken jeg helst vil redde før jeg sender disken i retur.

 

Hvis noen lurte, er det en WD 200GB.

 

/Nagel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
veit du noe om mitt problem om at hardisken ikke kommer opp i min datamaskin også eller?  :dontgetit:

Tja, hvis disken lager de nevnte "clicks of death" så er den nok konk...

Men hvis ikke; gå inn på Datamaskinbehandling -> Diskbehandling. Se om disken har en feilmelding der.

 

EDITH: Dette gjelder bare hvis du har Windows 2000/XP da... Datamaskinbehandling var ikke oppfunnet i Windows 98

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
Har lest at man kan legge disken i fryseren en stund (varierer fra noen timer til mange dager), og på den måten få noe mer kjøretid på disken for å få reddet data. Dette har jeg fra Tech Republic, men jeg har aldri prøvd dette selv...

Bare husk å bruke en lufttett pose/gladpack rundt den...

Lenke til kommentar
Har lest at man kan legge disken i fryseren en stund (varierer fra noen timer til mange dager), og på den måten få noe mer kjøretid på disken for å få reddet data. Dette har jeg fra Tech Republic, men jeg har aldri prøvd dette selv...

Bare husk å bruke en lufttett pose/gladpack rundt den...

Takker norrick, glemte å nevne det :thumbup:

Lenke til kommentar
Litt ot. kanskje, men er det i det hele tatt noen som aner HVORFOR "click of death" oppstår? Er det bare pga varme?.. :s Eller er det slag eller "uønskede partikler" som forårsaker det?

Kan være en feilproduksjon også, men ellers det du nevner der ja. Kan jo skje under frakt fra produsent til forhandler også, slik at forhandler uvitende selger en defekt disk.

Lenke til kommentar
Litt ot. kanskje, men er det i det hele tatt noen som aner HVORFOR "click of death" oppstår? Er det bare pga varme?.. :scared: Eller er det slag eller "uønskede partikler" som forårsaker det?

Ofte er det slitasje i lager og/eller blitt mekanisk slitasje på selve lese/skrivearmen som forårsaker slerk slik at plate og lesehode kommer borte i hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...