Gå til innhold

Vannkj. / Kabbis Resurreksjon?


Anbefalte innlegg

Fikk en dunge inspirasjon fra Diablito2ks 31-siders worklog, og bestemte meg for å lage en selv! Først vil jeg beklage de små og dårlige bildene... Har bare tilgang på et morkent webkamera..

Så fikk Clas besøk av meg, og jeg kjøpte 12mm oljebestandig pvc-slange, nipler (Egentlig kobberskjøter.), 8mm plexi-glass, 1mm kobberplate og diverse småting, skruer, muttere etc.. Skisserte meg så noen flotte modeller av diverse løsninger på cpu-blokken, men når det kom til stykket lagde jeg en annkelt Mist-aktig, med inn i midten, og ut ytterst.

Har tilgang på borremaskin og fikk lånt meg en Dremel.

Dremel = must = helt vanvittig praktisk!

 

6.JPG

 

 

Fant meg óg en flaske som jeg fikk for meg kunne bli vanntank.. Vet ikke hvordan det skal gå, men... Noen tips til hvordan feste toppen til bunnen? (Måtte kappe den, ble for høy..)

 

7.JPG

 

 

Morfar hadde en 13mm kobberblokk liggende, der jeg akkurat fikk skåret ut 65x65mm. Flaks..:

 

2.JPG

 

 

CPU-Blokken etter første runde med borremaskinen:

 

3.JPG

 

 

Andre runde med borremaskinen: Legg merke til at jeg har boret helt igjennom. Tenkte det ville bli enklere å lodde/støpe med tinn, fast en 1mm kobberplate i bunnen istedet for å bry med og dybden jeg borrer. Uten faststående borremaskin, er det dritvanskli..

 

8.JPG

 

 

Ytterlig pussing/filing inni kanalen med dremel, og 1mm kobberplaten:

 

11.JPG12.JPG

 

 

Plexien. Skal festes til blokken, og fungere som festemekanisme til hk. Er 8mm plexi tykt nok til å feste denne blokken?

 

5.JPG

 

Har btw Abit IC7 hk. Bestilt MaxiJet MJ1000.

 

Noen invendinger? Kommentarer? Kast alt dere kommer på mot meg!!

Ang. Lodde 1mm plata til selve kobberblokken: hvordan? Noen tips... Lest litt om hvordan, men erfaringer etc etc...?

 

Forbehold om skriveleif og rot...

 

Edit: Sku stå det ja, stemmer det...

 

------------------------------

 

 

Liten update: Tror loddingen gikk noenlunde fint. Hvordan sjekke? Han på ZeroFanZone brukte luft (altså kompressor og tett ting). Litt vanskli for meg. Har ikke tilgang på det, og blokken min er åpen... Kan jeg ha vann oppi den og se om noe renner ut? Evt noe mer flytende enn vann? Bensin?

 

14.JPG

 

13.JPG

 

Jeg beklager igjen elendige bilder. Blir mer vesentlig nå, da finishen kommer senere... Bah.

 

-------------------------------

 

 

UPDATE:

 

Fikk omsider til å lodde. I think. Skal la greiene stå over natten, og så se (takk for tipsene dere!). Deretter pusset litt vekk overflødig lodd-ing og pusset litttt finish. Spiller ingen rolle, for det kan en ikke se fra bildene alliks. Borret hull i plexien til sokkel-feste:

 

16.JPG

 

 

Loddet og limte (ikke spør) fast gjengede M3-skrue-stykker i blokken til plexi.

 

15.JPG

 

 

Fant en ny flaske til tank. Er denne så dum? Mye mindre enn Farris-flasken.. Dessuten mangler den ikke bunn, som en viss annen.. 8 cm høy. (Det svarte på sidene er lim med rusk, forsvinner i varmt vann over natten..).

 

17.JPG

 

Skal prøve å få til et skikkelig kamera senere, for å gi skikkelig utseende av blokken.

Btw, kanskje jeg skal ta det videre til agp- og chipsetkjøler senere...

 

Folk litt lei av worklogger angående vannkjøling à hjemmebygget nå?

 

------------------------------

 

 

En rask smakebit på oppdateringen som kommer etterpå, i kveld:

 

18.JPG

 

Hvordan kan jeg polere overflaten(/underflaten) av blokken? Hva bruke?

 

------------------------------

 

 

Jepp, men det er svinaktig vanskelig... Er bare toppen 1cm bred i kanalen. Noen som forresten har noen innnvendinger på designet mitt med 1mm bunnplate etc? Vet det er litt sent, men... Skal jo lage noen blokker til.

 

UPDATE:

 

Se hva jeg fant på en heldig tur på skraphaugen! :D :D :D Og nei, den er ikke 80mm, den er 120. Jess, 4free, i tillegg fant jeg en 300w strømforsyning (dog gammel, ikke akkurat atx) som funker.

 

27.JPG

 

Så til selve blokken igjen: Fikset litt bedre/penere silikonering som pakning, og har testkjørt den i 'like' tre døgn i strekk.

 

26.JPG

 

Dessuten fikset høla til niplene/slangefestene i plexien:

 

25.JPG

 

Og her er to bilder av hvordan blokken ser ut til nå, og slik den nok kommer til å se ut...

 

24.JPG23.JPG

 

Blir enda mer oppdateringer når jeg først får tak i radiator, som jeg veldig forhåpentligvis får tak i i løpet av dagen. Noen forslag til hvordan feste den i kabinettet? Tenkt i toppen med vfter som blåser ut i toppen. Dog har jeg ikke så stor plass der oppe.

 

Så en fyr (dyktig) som laget seg greier selv også, han hadde en tøff en med raddisen: SlaterSpeeds 'Liquified'

 

Alle bildene mine ligger klynget til på her hvis noen vil glo på alle...

 

Edit: tss...

 

------------------------------

 

 

UPDATE:

 

Endelig ferdig. Så lite ferdig som jeg kan, men har herved vannkjøling. Kjempegøy! Resultatene kan diskuteres hvorvidt bra den er, og jeg har begynt å designe ny blokk.

 

Men her er loggen så langt jeg kom til updatene fra før:

 

Radiatorene jeg fikk tak i fra en Toyota og en Ford Sierra:

Ford:

29.JPG

 

Toyota (noen som vet hvordan få vekk eiringen på aluminium?):

31.JPG

 

Her har jeg loddet løs den ene nippelen på kobberradiatoren, som jeg brukte i systemet. Hvor mye rekker en slik radiator til før en trenger mer kjøling? (Den er 15x15x5cm).

30.JPG

 

Her er bilder av systemet ferdig, puttet i boksen og testet i flere døgn:

Jeg valgte å bruke en hel halvliters Farrisflaske allikevel, da jeg ikke fikk luft i vannet skikkelig ut med den lille (stygge) hvite flasken. Tenker gjøre noe mer i en pumpe og tank i ett-konstruksjon slik at jeg slipper den enorme MacGyveren på pumpa.

34.JPG

 

Puttet sammen en trakt til 120mm'en og raddisen. Dekket den med aluteip. Gjett hva den ellers er laget i? Grandiosa-papp!!! Genialt eller hva... Dog lagde jeg den 4x for høy... Hadde bare trengt å være en brøkdel så høy. Så DET blir revisjon 2 av viftetrakten..

33.JPG

32.JPG

 

Blokken min nydelig plassert på mitt nydelige Abit IC7 hk.

35.JPG

 

Jeg LOVER at jeg skal få lagt ut skikkelige bilder, må få lånt med et skikkelig kamera de nærmeste dagene. Webcam er forferdelig å ta bilder med...

 

Se her for alle bildene.

 

------------------------------

 

 

Hei igjen.

Jeg må si jeg gadd ikke så mye mer oppdateringer pga lav oppslutning ;) ... Men det forståes jo da det er kjørt 10 (?) worklogs bare ang vannkjøling for tida. Dessuten flere mye mer interessante og ambisiøse prosjekter enn mitt. :roll:

 

Men jeg har altså drevet på allikevel. Svinaktig gøy som dette er så kan jeg jo ikke stoppe så lenge jeg har materialer og bedre resultater kan oppnåes!

 

Har gjort:

1: Jeg er ferdig med rev. 2 av cpu-blokken min.

2: Jeg er ferdig med rev. 2 av chipset-blokken min.

3: Har laget 4 tanker til systemet mitt.

4: Nye opphang til pumpen. Som er så stilleående at det er helt vilt..

5: Laget hdd-kjøler.

6: Laget gpu-kjøler.

 

Skal gjøre?:

Tenker på ram-kjølere til skjermkort. Og så må jeg ha en skikkelig 120mm på radiatoren.

 

Resultater:

39 grader på cpu med ny kjøler (samme resultat som med den første, bare med chipset, hdd og gpu i tillegg).

Par-og-førti grader på hdd ned til par-og-tredve.

 

Vanntempen er 24-25 grader. Noen som er enig i en liten pussighet i 25 vanntemp og 39 på cpu? 25 er målt i tanken etter hele omløpet... :thumbdown:

 

Da kan det legges til at til sommeren blir det ny(e) blokker. Skal jobbe litt hos besteforeldrene mine og slikt. = Utstyr = Masse muligheter!

 

Skal få lagt noen bilder av dette snart...

 

:roll:

Endret av Kauder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8mm plexi er mer enn nok. hadde holdt med 5mm med de størrelsene det er snakk om :)

 

edit. det er ikke vanskelig å borre passende dybde med en hånd drill. bare sett på maskerings teip på borret og mål dybden for vært hull, for hver gang du borrer :)

 

lykke til videre :)

Endret av Diablito2k
Lenke til kommentar

Jeg merket at iom kobberet er så mykt, så drev borret og grafset/grep fast og vridde seg; det jeg mener, det er vanskli å borre... Merket ihvertfall jeg.. Uanz for sent å borre dybde nå.. Så hvordan lodde greiene sammen? ;)

 

+ Hvor stor er høyden fra hk til toppen av cpu (mao avstanden fra hk til kjøleren) på Pentium 4?

Endret av Kauder
Lenke til kommentar

Heme fra skolen, så på tide å komme seg videre. Leste gjennom loddeguiden, og er overbevist om at det er en ypperlig måte å gjøre det hele på! Så nå er jeg saftig hypp på å komme igang. Borre hull i blokken til å feste plexien, borre hull i plexien, for å lodde greiene sammen.

 

Har kommet filthy lite innvendinger her... Jeg sa kast dem, ikke forkast dem... :p

 

Ellers så er dette rett og slett dritfett. Knas å holde på med !

Lenke til kommentar

Høhø, ikke lett å se med den gjennomsiktige toppen og greier... Drevet på ute litt nå. Boret i blokken til festene for plexi og pusset der loddingen skal være. Noen tips til loddingen? Jeg tror ikke jeg har flussmiddel. Tinnet TROR jeg er 50/50 bly/tinn. Hm?

Lenke til kommentar

Liten update: Tror loddingen gikk noenlunde fint. Hvordan sjekke? Han på ZeroFanZone brukte luft (altså kompressor og tett ting). Litt vanskli for meg. Har ikke tilgang på det, og blokken min er åpen... Kan jeg ha vann oppi den og se om noe renner ut? Evt noe mer flytende enn vann? Bensin?

 

14.JPG

 

13.JPG

 

Jeg beklager igjen elendige bilder. Blir mer vesentlig nå, da finishen kommer senere... Bah.

Endret av Kauder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...