Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motor problem.


Anbefalte innlegg

jeg har en nissan primera 2.0 LX 1991 modell.

 

motoren har doble forgassere, den har gått ca. 235K.

 

jeg skiftet sist motor olje når den var gått 220K, så byttet jeg igjen nå på 235K.

nå rett før jeg byttet merket jeg at motoren bremset veldig, i 5. gir bremser den ned til 60kmt i nedover bakke. og det kan umulig være normalt.

 

jeg tenkte at det var pga at motor oljen var gammel og trengtes å byttes.

jeg dro på mekonomen og kjøpte castrol lightec. syntetisk olje.

motoren virket fin rett etterpå, men så begynnte det å bli akkurat likt som før, motoren bremset noe sinnsykt.

da tenkte jeg at det kanskje er luftfilteret eller tennpluggene. så jeg skiftet dem også, kjøpte 4-punkts tennplugger og orginalt luftfilter.

 

hjalp ikke det heller, motoren bremset og virket "seig" når jeg akselererer.

 

noen som har en idè hva dette kan skyldes?

 

ps! har skiftet bensinfilter og oljefilter også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

clutchen er ikke blitt skiftet før på bilen. så regner med den er slitt og burde skiftet snart.

 

kan den være grunnen til at det føles ut som om motoren bremser såpass?

 

jeg får forsåvidt en rar hylelyd når jeg "overgirer". med overgire mener jeg hvis jeg har for lavt turtall på et for høyt gir. eller noe. vanskelig å forklare.

 

blir å skifte clutchen og utløserlageret og slikt etterhvert.

men det jeg bare lurte egnetlig på om det kan være noe seriøst galt med motoren?

 

"håper" det bare er clutchen :)

Endret av sony606
Lenke til kommentar

Veldig slitt clutch vil si at bilen nesten står i fri, altså:

Hvis clutchen er slitt vil du nok heller merke slurig i oppoverbakker når du drar litt på og motsatt, at clutchen slipper når motoren bremser i nedoverbakker.

Tro meg, jeg har prøvd. :yes:

 

:hmm:

Årsak nr1: Med de ulydene du nevner, tenker jeg med en gang på slitte/knuste hovedlager eller lagrene mellom drevene og "main shaften" i girkassa.

Noe som også vil forklare tregheten du nevner, slitt clutch gjør det ikke.

 

Årsak nr.2: slitte hjullager (uling når du svinger relativt krappt i litt fart).

 

Årsak nr.3: Knuste/slitte drivknuter(romling, spesiellt i svinger).

 

Årsak nr.4: Lite luft i dekka (tipper du har sjekka.) :p

 

Årsak nr.5: Håndbrekket "binder".

 

Tipper på nr.1, jeg. :(

Lenke til kommentar

vel..

 

nr 2. har byttet alle jullagrene rett før jul. bilen triller som bare det når den står i fri.

 

nr 3. som sagt, bilen triller fint når den står i fri eller med clutchen innkoblet. byttet den ene drivakselen for etpar mnder siden.

 

nr 4. hehe. sjekker slikt ganske ofte jeg :)

 

nr 5. se nr 1 og 2 :)

 

og nr 1. vel, om det er det, må jeg da skifte girkassen og clutchen eller bare lagrene da?

og ja, bilen slurer når jeg gir på i oppover bakker, la merke til at bilen får ikke like god fart på like høyt turtall som før, og det lukter litt svidd....

og bilen "hakker" mye også, f.eks. når jeg slipper gassen, så hakker den lixom litt.

virker som det er slakk i overføringen fra motoren til julene, mao girkassen.

 

menne, skal bytte clutchen så snart som mulig, og håper at det hjelper på. men

bare tenker på om det kan være noe med motoren..

Lenke til kommentar

Har du sjekket tenninga? Det er første bud hvis du har problemer med motoren og har utelukket åpenbare ting som filtre og plugger.

Med andre ord, tenninga har skylda til det motsatte er bevist.

 

Men jeg er redd for at det kan være kassa, ja.

Som jeg sa, så bremser ikke clutchen i nedoverbakke hvis den slurer, tvert i mot.

Lenke til kommentar

motoren har en jevn og fin gange når bilen står i ro.

eneste den bråker endel, ventil klikking som en kompis kalte det.

 

vel, da ser det ut til at jeg må ned med girkassen og clutchen da.

 

oioioi, det blir jo artig med tanke på at jeg aldri har vært borti girkasse eller clutch og dette er forhjulstrekk.

 

men kom til å tenke på en ting. så jeg gikk ut i garasjen og sjekket.

 

luftfilteret må byttes på nytt, det er fullt av støv og dritt.

 

kan dette være grunnen til at motoren bremser slik?

at den ikke får nok luft?

 

byttet luftfilteret for etpar mnder siden, men er så sinnsykt mye veistøv nå for tiden siden de fleste kjører med piggdekk og det er bar asfalt stort sett overalt.

Endret av sony606
Lenke til kommentar

hmmz.

på nissan her i tromsø hadde dem ingen anelse når jeg fortalte symptomene.

 

men en mekaniker jeg pratet med sa at det mest sansynlig var clutchen siden bilen "hakket" mye.

 

 

idag kjørte jeg gjennom slik "renseveske" gjennom radiatorn og kjølesystemet.

 

det gikk fint, men så oppdaget jeg at det lekker kjøleveske, ser bare under bilen at det drypper rimelig mye.

 

og virker som om det lekker attme viftereimen.

 

noen ideer hva dette skyldes? om det bare er en pakning som er slitt, eller om det kan være andre ting?

 

blah, drittbil :(

Lenke til kommentar

mmh. har faktisk ingen anelse om vannpumpa lekker.

 

rådelager og veivlager???

ventil tikkingen er ikke spez høy sånn egentlig..

 

og jah, er nok tromsøværing ja :)

 

hvordan det?

 

hmmz, opus, er jo noe slags universitets/fylkes ting her i tromsø som heter det?

Lenke til kommentar

Noen ting tyder på en slitt clutch, andre ting tyder på slitasje i girkasse eller vitale deler i motoren.

 

Kan hende du har en kombinasjon av slitt clutch og slitte veiv/rådelager.

hvilken farge var det på den gamle olja du skiftet?

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...