erikstein Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 (endret) Jeg har hatt noen småproblemer med at maskina mi har tatt en uventet reboot i spill/surfing etc helt uten grunn.. Følgende oppsett: Abit AI7 (nyeste bios) alt av nyeste drivere, fresh winxp 3,2Ghz p4 (Ikke temp problemer) 2x256mb Twinmos Twister cas2 PC3200 (2-3-3-7 by spd) Enermax 460w Jeg kjørte Prime95 i ca 20t uten at den påviste noen feil...men så tok jeg en runde memtest86 (v3.0a). Hittil så har jeg fått over 1900 errors på forskjellige områder på ram'en! Den er langt fra ferdig å feilene bare renner på... Burde jeg bare få sendt inn ram'en eller burde jeg prøve andre testprogrammer først? Den er meget stabil, det har kanskje vært 5-6 spontan reboots på 2mnd. 3dmark kjører den uten å henge seg, spill går generelt meget bra. Noen ideer om hva som kan være galt? Prøvde nå også 2,5-4-4-8 samme feil da...tok jeg 3-4-4-8 så nekta den å boote. Burde jeg prøve ram'en i en annen maskin, eller er det påvist feil nok? Endret 26. mars 2004 av iceraven
Knick Knack Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Om du får feil på begge brikkene så ligger nok feilen i HK, PSU eller montering (dårlig kontakt mellom komponenter som minne, hk og PSU). Får du feil på bare en minnebrikke så er det antagelig feil på den eller så sitter den ikke ordentlig nedi.
erikstein Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Skrevet 26. mars 2004 Så jeg burde prøve 1 og 1 brikke? Det kan jeg alltids få gjort fort
Knick Knack Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Om det ikke er mulig å se hvilken brikke det er problemer med så er vel det eneste mulighet. Jeg har aldri hatt behov for å fyre opp memtest86 så jeg vet ikke hvor mye info programmet gir.
erikstein Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Skrevet 26. mars 2004 Joda, nå har jeg testet...den ene brikka oppfører seg ganske rart. Brikke 1: Kjører default 204 (default er 200). Masse feil ved memtest ved forskjellig timings Brikke 2: Kjører default 200. Ingen feil i memtest selv ved aggresive timings. Ergo, jeg må sende inn 1 fattig brikke!
Knick Knack Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Joda, nå har jeg testet...den ene brikka oppfører seg ganske rart. Brikke 1: Kjører default 204 (default er 200). Masse feil ved memtest ved forskjellig timings Brikke 2: Kjører default 200. Ingen feil i memtest selv ved aggresive timings. Ergo, jeg må sende inn 1 fattig brikke! om du vil være helt bombesikker så setter du den brikka som ikke fungerte i en annen slot og prøver igjen.
erikstein Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Skrevet 26. mars 2004 Først vil jeg se om den som "virker" ikke påviser feil over tid...er det mye vits i å teste den i annen slot? Begge to er jo nå testet i samme slot, der den ene påviste feil...den andre ikke..men jeg kan jo prøve
Knick Knack Skrevet 26. mars 2004 Skrevet 26. mars 2004 Siden du testet i samme slot så er det lite vits i å teste i en annen. Det er vel rimelig trygt å konkludere med at den ene minnebrikken er kaput.
erikstein Skrevet 26. mars 2004 Forfatter Skrevet 26. mars 2004 Fortsatt ingen feil på den ene brikka (test 18 tror jeg den var på). Da sender jeg brikka inn til komplett. Får vel en ny en i posten ville jeg tro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå