Gå til innhold

32bit vs 16bit - Ytelsesforskjell ?


maestr0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

16 og 32 bit skaper ikke så stor ytelse tapp som høyere oppløsning eller AA slått på. Hvis du får feks. 50 bilder i et spill i 1024x768 me 16 bit så får du ca 5 bilder mindre med 32bit.

Se etter tester som ble kjørt både me 16 og 32bit.

Husker at før i tiden da Riva TNT var kongen så da hjalp det mye ved å gå ned til 16bit. Idag tapper du marginalt.

Lenke til kommentar

32 bit fargedybde er en selvfølge med alt nyere enn TNT2 eller GF2 MX200.

 

For å gi litt perspektiv: ATI 9500 og oppover bruker 96 bit internt (24 bit flyttall per komponent). Med den kommende NV40 vil en kunne få 64 bit fargedybde, og ja, med de rette scenene vil det bli synlig forskjell.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
32 bit fargedybde er en selvfølge med alt nyere enn TNT2 eller GF2 MX200.

 

For å gi litt perspektiv: ATI 9500 og oppover bruker 96 bit internt (24 bit flyttall per komponent). Med den kommende NV40 vil en kunne få 64 bit fargedybde, og ja, med de rette scenene vil det bli synlig forskjell.

Hva du snakker om ? 32bit brukte jeg siden min Riva 128

Noe som var for ca. 7år siden heheheheeee

Lenke til kommentar
32 bit fargedybde er en selvfølge med alt nyere enn TNT2 eller GF2 MX200.

 

For å gi litt perspektiv: ATI 9500 og oppover bruker 96 bit internt (24 bit flyttall per komponent). Med den kommende NV40 vil en kunne få 64 bit fargedybde, og ja, med de rette scenene vil det bli synlig forskjell.

Hvordan får du disse dine 64bit farger på skjermen ? Hvis de viser 16,7 milioner som er 32bit ...

Lenke til kommentar

Jeg har sett 16 bit per fargekanal (som gir totalt 64 bit med alpha) i et eller annet program. (Photoshop?)

 

Men det ble kanskje litt feil å si 64 bit fargedybde, da en sannsynligvis ikke vil få mer enn 32 bit ut på skjermen. Skjermkortet vil rendre i 64 bit, og så konvertere til 32 bit like før det sendes ut på skjermen. John Carmack (id software) har etterlyst dette en stund.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...