Gå til innhold

Kjøp av prosessor


greyez

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt å kjøpe meg ny prosessor til en gammel pc. Denne har en FSB på 133MHz. Den prosessoren som jeg har nå, er på 100MHz FSB og 800MHz klokke frekvens. Hva blir det best ytelse av en pentium celeron 1.3GHz 100MHz FSB og en VIA C3 1GHz og 133MHz FSB. Minne brikkene jeg har er på 133MHz FSB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et gammelt hovedkort fra en Compaq pc. Dette er hva som kom ut av Sisoftware Sandra:

 

Mainboard

Manufacturer : Compaq

MP Support : No

Model : 0640h

Version : None

Serial Number : None

 

Chipset 1

Model : VIA Technologies Inc VT82C691/693A/694X Apollo Pro/133/133A System

Front Side Bus Speed : 1x 133MHz (133MHz data rate)

Maximum FSB Speed / Max Memory Speed : 1x 133MHz / 1x 133MHz

IO Queue Depth : 4 request(s)

Lenke til kommentar
Celeron 1.3Ghz vil være veldig mye raskere enn Via C3 1Ghz.

Men du må ha et hovedkort som støtter FCPGA2 for å bruke den.

er du sikker på det? det vil jo overføre data raskere til minnet og tilbake til prosessoren ved en FSB på 133MHz. Det vil jo bli en oppgradering på 200MHz + 33MHz på FSB. På Celeron vil det bli en oppgradering på 500MHz, kun på klokke hastigheten.

 

Jeg har et hovedkort som støtter FCPGA2

Lenke til kommentar

Desverre så bruker compaq sjelden standard ATX design, så skal du bytte hovedkort, må du også bytte kabinett.

 

Jeg anbefaler at du ikke oppgraderer denne maskinen, og heller starter sparingen til en helt ny maskin.

 

Og den Via C3 cpu'en er dessuten vesentlig svakere enn cpu'en du har i dag.

Lenke til kommentar
er det noen som vet hvor man får tak i CPU socket 370?

bruktmarkedet eller qxl.

 

Er ikke sikket det blir noe dyrere å kjøpe en brukt P3 boks fra alternativdata eller in/out. Disse selger brukt datautstyr.

 

Mest sansynelig kan du heller ikke bruke standard minne og pc133 er vel ikke spesielt smart med tanke på pris/ytelse.

Lenke til kommentar

Selv om det skulle vise seg at hovedkortet og biosen din takler FCPGA2 (Dvs. PIII/Celeron med Tualatin-kjernen) så kan det vise seg å koste mer enn det smaker. Slike CPU'er koster faktisk en god del til tross for at de er gamle. Det er ikke utenkelig at man får en langt raskere CPU (AthlonXP) OG nytt hovedkort OG litt ram til under prisen for bare PentiumIII'en.

Lenke til kommentar
Grr. jeg tok opp Sandra igjen.. Det er visst Socket 370 jeg har. :(

Hvilken CPU bør jeg satse på da? (har ikke tenkt til å bruke så mye på dette, bare jeg får oppgradert CPU'en. Har allerede oppgradert Skjermkort og minne.)

Du får en Duron 1,6 (som e bedre enn Celeron 2,4Ghz!!! ) til 350kr + HK til dette kommer på 250-300kr (Demo vare).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...