Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette en Rj45 plugg rett på tlf ledningen utenifra


Anbefalte innlegg

heisann

 

Jeg har bestillt gjør det selv pakken fra ngt, når jeg fikk pakken og skulle montere den oppstod det er problem, når jeg ser på den isdn boksen som jeg har i dag ser jeg at telefonledningen som kommer utenifra går rett inn i ISDN-Boksen og der er den festet på en merkelig måte, ikke noe RJ kontaker eller lignende.

 

Jeg ringer til ngt og forklarer situvasjonen, de sier at de kan sende en montør men det vil koste med 800kr, denne montøren skulle da sette opp en isdn kontakt til sånn at jeg kan få koblet en ledning via den og inn i splitteret fra ngt..

 

Så har jeg forhørt med litt rundt på nettet og noen sier at man bare kan montere en RJ-45 kontakt rett på ledningen som kommer fra veggen, og deretter putte denne ledningen inn i "line" åpningen på ngt sin splitter....

 

Så da lurte jeg på om det virkelig kunne gjøres så enkelt ? i så fall hadde det vert yppelig, kan noen si meg om dette fungerer??

 

håper på svar

 

mvh

Joakim T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så da lurte jeg på om det virkelig kunne gjøres så enkelt ? i så fall hadde det vert yppelig, kan noen si meg om dette fungerer??

Selvsagt, det er pinne 4 og 5 som skal benyttes.

Selv foretrekker jeg og sette opp en veggboks da dette blir mer driftssikert og pent.

Lenke til kommentar

jeg har bestemt meg for og sette en RJ45 kontakt direkte på tlf ledningen som kommer utenifra...

 

Men fattern er usikker, han er enig at det er en god idè og spare penge som montøren koster, men han er skeptisk fordi vi har alarm..

For og få det på det rene, om jeg skifter kontaktstype skal da ikke ha noe å si for alarmen, det har da ikke noe og si om en ledning er rundt eller firkantet?

 

har jeg rett i dette? noen som vet _HELT_ sikkert ?

 

mvh

Joakim T

Lenke til kommentar
Er ingen problemer med dette, det som er viktig er at splitteren ligger først på linja, så blir det jo delt til adsl og phone.

 

har ingen innvirkning på alarmen i det hele tatt (bare >plitter ligger først)

 

Hilsen Alarm montør

 

For min del så lukter dette et lite problem av, siden en riktig koblet telefonlinje til alarm går rett til alarmsentralen også derfra til første kontakt (fordi alarmsentralen skal kunne bryte linja hvis den må ringe vaktsentral). ISDN blir en helt annen historie, med masse ræl ang. analogadaptere etc. som skal kobles til pluss mates med spenning fra alarmsentralen.

 

Hilsen en som gjør ting (uten å gå dypere i det).

 

 

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar

Ojsan.. Aner ikke. Tror ikke det er noen standard på disse fargekodene. Hvis det er det, kunne jeg godt tenke meg å vite det..

I den ISDN- boksen du har er det koblet til kun to av ledningene. Det er disse to du skal bruke. Det er helt vanlig at det er lagt mange flere kabler enn det man har behov for. I ISDN- boksen er de festet med fjærbelastede tilkoblinger. Vipp av lokket som sitter over tilkoblingen, så ser du hvilke som er i bruk. Hvis jeg husker riktig, skal lokket dras rett ned. Har du et mulitimeter, kan du også måle hvilke to det er spenning på. Den er ganske høy, husker ikke hvor mye, men mange volt.. rundt 40 eller noe sånt? Det er hvertfall nok til at det napper skikkelig hvis du setter tunga bortpå... ;)

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Ojsan.. Aner ikke. Tror ikke det er noen standard på disse fargekodene. Hvis det er det, kunne jeg godt tenke meg å vite det..

I den ISDN- boksen du har er det koblet til kun to av ledningene. Det er disse to du skal bruke. Det er helt vanlig at det er lagt mange flere kabler enn det man har behov for. I ISDN- boksen er de festet med fjærbelastede tilkoblinger. Vipp av lokket som sitter over tilkoblingen, så ser du hvilke som er i bruk. Hvis jeg husker riktig, skal lokket dras rett ned. Har du et mulitimeter, kan du også måle hvilke to det er spenning på. Den er ganske høy, husker ikke hvor mye, men mange volt.. rundt 40 eller noe sånt? Det er hvertfall nok til at det napper skikkelig hvis du setter tunga bortpå...  ;)

Spenninga ligger på 96/110V avhengig av hvilken sentraltype han er tilknyttet. To avisolerte ledere mellom tommelfinger og pekefinger gjør vondt, tro meg, det er nok til å gi deg en aldri så liten blemme og litt hvit hud... ;)

Men når du måler så må du holde multimeteret ditt på en stund siden linja jevnlig går ned når den ikke ser noen NT1 på enden (så mye som et minutts intervall er ikke uvanlig lang tid).

 

Og den fargekoden han gjengir har jeg en følelse er en liten feil på (fargeblind?).

Standard fargekode som teletubbiene bruker er;

 

blå-rød

hvit-rød

gul-rød

grå-rød

orange-rød

 

 

Det spennende for vedkommende er jo at han har bunta sammen fire b-ledere da, men han finner vel sikkert ut av det!

 

 

--

Jørn O.Nilsen

Lenke til kommentar

Var derfor det lugget litt i tunga, da.. hehe

Nå har jeg koblet en del slik kabel jeg også, og tror det er flere typer ute og går, hvertfall inne i hus.. Der er det ofte forskjellig farge, ensfargede ledere, alt litt etter produsent? Det er hvertfall min erfaring.

 

Ellers tror jeg vi er helt enige!. I dette tilfellet tror jeg det er lettest å kikke litt på hva som faktisk er koblet til inne i ISDN- boksen. Takker for info over standard. Notert!

 

Edit- synes det var litt rart at jeg overlevde 90 volt på tunga uten store smerter. Målte min egen tlf med et Fluke- meter, og klokket inn 20,93 Volt.. Høres mer riktig ut, spør du meg.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...