Gå til innhold

Stillegående harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan anbefale noen raske og stillegående IDE disker? Har nå er 120gb Hitachi Dekstar, men syns den bråker litt. Hadde IBM Dekstar en gang i tiden, men synes å huske den var ganske stille, så trodde de skulle følge de samme fotsporene... eller er det kanskje kabinettet mitt som er dårlig isolert? Har et Chieftec Dragon midi-tower... Dessuten syns jeg den orginale viften til P4 båker!  :angry:

Last ned IBM featuretool og jeg lover deg at disken din blir stille som en mus.

All knatringen blir vekke..

 

Det er alt for mange som ikke vet om slike tweaks og kaller disker bråkete. Seagate har feks Quiet seek på. Dette gjør at de er stilt inn på en mer stille søkemetode orginalt.

Endret av CFD
Lenke til kommentar
En ting jeg egentlig har lurt på ang. ytelse. I hvilke programmer/situasjoner er det egentlig man får noe igjen for en raskere harddisk?

Du vet at det er fint lite du merker om en disk er litt raskere enn en annen. Om du må vente på at et program starter etter 1,5 sekunder, kontra 1,2 sekunder - så vil det ikke være merkbart engang. Mennesker er ikke så fininnstilte som mange her liker å tro.

Det er igrunn det jeg har tenkt også. Hva skal man egentlig med raske disker? (Bortsett fra i servere, da)

Lenke til kommentar

Mine erfaringer med disker er som følger.

Har for tiden :

1 x wd 60gb som bråker sinnsykt

2 x wd 180JB som er de mest støyenede.

1 x maxtor diamondmax 9 litt bråkete.

1 x seagate 200gb 7200.7 som er stille.

1 x seagate 120 gb som er stille som en mus. (for tiden i eksternt usb/fw kabinett)

 

Har vannkjøling på både cpu og gfx med en 120mm pabst på radiatoren, og fortron psu, så maskinen er generelt stille. Det er diskene jeg hører mest på min maskin.

 

Samsung har jeg ikke hørt eller testet, men hører og leser en del bra ting om dem.

Av diskene jeg har er seagate klart førstevalg.

 

Lykke til.

:)

Lenke til kommentar

Sålenge du IKKE kjøper Western Digital så blir det sikkert bra, jeg har 4stk 120GB IDE ATA 100 og de hyler sykt mye. Skal kaste dem når jeg finner bra SATA disker til høvelig pris. Dessuten blir de svinvarme, brant meg på en i går da jeg monterte en ekstra kjølevifte i kassen.

Lenke til kommentar
Neida - kjøpet ditt er ikke helt på trynet. Jeg er sikker på at du kommer til å bli fornøyd. Skulle du derimort ikke bli det, så skal jeg ta å kjøpe den av deg.......:)

 

hehe, en ting til: er seagate 120mb IDE 8mb cache et MYE bedre kjøpe enn den maxtoren her??

 

EDIT: Fant ut at busjettet holder til en sånn 120gb Seagate :dribble:

Endret av Kasp
Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale noen raske og stillegående IDE disker? Har nå er 120gb Hitachi Dekstar, men syns den bråker litt. Hadde IBM Dekstar en gang i tiden, men synes å huske den var ganske stille, så trodde de skulle følge de samme fotsporene... eller er det kanskje kabinettet mitt som er dårlig isolert? Har et Chieftec Dragon midi-tower... Dessuten syns jeg den orginale viften til P4 båker!  :angry:

Last ned IBM featuretool og jeg lover deg at disken din blir stille som en mus.

All knatringen blir vekke..

 

Det er alt for mange som ikke vet om slike tweaks og kaller disker bråkete. Seagate har feks Quiet seek på. Dette gjør at de er stilt inn på en mer stille søkemetode orginalt.

CFD: Finnes det slike programmer til Maxtor også?? :dontgetit:

 

Kasp: Har den disken (bare 2MB her da) og den gir en sinnsyk gjennlyd i hele kabinettet (Q-Tec Midi Tower L-MD Silver Blue) :angry:

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har nettopp kjøpt en Seagate 200Gb, fra 7200.7 serien hvis jeg ikke husker feil.

Jeg får en lavfrekvent lyd (ca 120Hz) med en amplitude (volum) som oscillerer sakte

opp og ned med en periode på ca 7-8 sek. Den er såpass lav at om jeg ikke tenker på

det merker jeg ikke at den er der, men som med andre slike lyder blir det plagsomt

når jeg først kommer på at den er der :) Har prøvd å skru til skruene litt, de satt litt

løst etter første gangen, men uten hell.

 

Har noen vært borti noe lignende? Kan dette være skadelig for disken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...