Gå til innhold

bittorent

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg driver å laster ned en fil med bittorent men je får bare en hastighet på 0,07-4kb/sec, mens jeg ser at det er noen som har en download hastighet på over 100kb/sec på den samme filen.

hvorfor får jeg så ekstremt dårlig og han så ekstremt bra.

hva kan jeg gjøre for å få bedre hastighet.

jeg har en 700/128 linje.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo flere seedere, jo bedre hastighet. Din linje der dårlig egnet til å seede med, og du vil derfor ikke oppnå samme hastighet som brukere med bedre utlinje, sålenge det er et fåtall av seeds.

Skrevet
Jo flere seedere, jo bedre hastighet. Din linje der dårlig egnet til å seede med, og du vil derfor ikke oppnå samme hastighet som brukere med bedre utlinje, sålenge det er et fåtall av seeds.

ja men 4 kb/sec er fortsatt ekstremt lite.

og det er faktisk over 20 seedere.

hvilke innstilinger burde jeg bruke?

Skrevet

Hadde selv samme problemet, men etter at jeg anskaffet meg et program som heter Netlimiter så fungerer det ganske så bra. Der kan jeg styre hvor mye jeg vil ha i uploadhastighet på maskinen og når jeg har begrenset det til ca 50kBit så¨vil downloadhastigheten også gå opp. Merkelig, men sånn er det!

Skrevet
Du bør passe på at portene 6881-6999 er åpne for å få best mulig hastighet.

hvordan gjør jeg det???

Hvis du har NGT som ISP så kan du sjekke ut denne siden. Der står det hvordan du fikser problemet med lukkede porter.

Hvis du derimot har router så må du sjekke i manualen til den. Det skal uansett ikke være så vanskelig, på min SMC router gjør jeg følgende: Går inn på routerens config-side. På menyen Virtual Server skriver jeg inn 6881-6999 i tekstboksen Service Ports og min lokale IP i Server IP. Deretter huker jeg Enable, og alt er klart :)

Skrevet

Uthastigheten din har faktisk lite å si for Inhastigheten. Nå har ikke jeg sett gjennom BitTorrent protokollen, men vet kan få svært gode hastighet med laber uthastighet.

En seeder er en person som har _HELE_ fila. Du kan selv velge å seede en fil du har med de fleste klienter, men det er ikke det det er snakk om her. Han skal laste ned filer fra andre så hastigheten kommer ut i fra hastigheten til de andre seeds-ene.

torrent.png

Låner et bilde fra den offisielle siden til bittorrent.

Den sentrale enheten i midten er trackeren. Denne trackeren router trafikken mellom de forskjellige seedsene(se piler ut fra tracker). Seedsene legger hele sin data fil ut og de leafsene laster ned fra disse seeds-ene, men laster også ned filbiter seg i mellom. *.torrent fila inneholder bare litt metadata om trackeren og hvordan den router akkuratt den bestemte fila

Correct me if i'm wrong, men jeg mener det er slik BitTorrent protokollen nokså enkelt forklart virker.

Skrevet (endret)

Download-hastigheten din påvirkes av uploaden din. Nå har jo trådstarter mildt sagt elendig upload, men den burde allikevel gi en fart på godt over 4kB/sek ;)

EDIT: Du har vel ikke begrenset upload til sånn 2 byte/sek? :p

Endret av Loomy
Skrevet
Download-hastigheten din påvirkes av uploaden din. Nå har jo trådstarter mildt sagt elendig upload, men den burde allikevel gi en fart på godt over 4kB/sek ;)

og av hvilken årsak gjør den det?

har som sagt ikke sett igjennom protokollen, men har av egne erfaringer sett at man kan nå topp hastighet med ingen upload.

Skrevet

har som sagt ikke sett igjennom protokollen, men har av egne erfaringer sett at man kan nå topp hastighet med ingen upload.

Kjenner ikke spesielt til protokollen jeg heller, men i flere av klientene jeg har vært borti står det "advarsel" om at hvis man begrenser uploaden, vil det påvirke ned-hastigheten. Vet som sagt ikke om dette bare er en "funksjon" i de aktuelle klientene, eller om det er innbygget i protokollen..

Skrevet

Kjenner ikke spesielt til protokollen jeg heller, men i flere av klientene jeg har vært borti står det "advarsel" om at hvis man begrenser uploaden, vil det påvirke ned-hastigheten. Vet som sagt ikke om dette bare er en "funksjon" i de aktuelle klientene, eller om det er innbygget i protokollen..

Inntrykket jeg har fått fra BT er at nedlastingshastigheten ikke avhenger av hvor mye du er villig til å laste opp dersom det er et overtall seedere. Hvis det er færre seedere så er nedlastingshastigheten din nesten akkurat den samme opplastingshastigheten.

Skrevet

Den advarselen er nok helst propaganda. Hvis alle skulle ha satt download limit til 10KB hville det gått rett til ****** sånn som det har gått med FastTrack hvor 5 prosent deler 95 prosent av innholdet på nettverket. Selv fraråder folk på det sterkeste å sette uploadgrenser å prøve å tenke på hvilke hastigheter du ville fått hvis alle gjorde slik.

Må prøve å sette opp en liten test hvor jeg prøver med flere og færre seed's med et par ulike klienter :hmm: <------- sjef smiley.

Skrevet

Samme her; har 1024/256 og har opplevd at det har ligget jevnt på 100-120 ned og 22-25 ut. Det skulle vel tilsi at u/l hastighet ikke har noen innvirkning på d/l.

Har desverre ikke noe forslag til trådstarter :blush:

Skrevet

Har vel egentlig ikke noe med dette å gjøre, men er det flere som har merket at selve data'en går tregere når man bruker bittorent?

Jeg har lastet ned ifra suprnova noen ganger, og med en gang jeg har startet bittorent, så går alt liksom så tregt på selve maskinen. TIl og med lasting ifra andre program også går tregere.....noen som har merket dette?

Skrevet

Tror ikke det er tilfellet akkurat her, men hvem vet... Upload hastighen har faktisk noe å si for download hastigheten. Hvis uploaden ligger på sitt maksimum så vil ikke maskinen din klare å sende ut bekreftelser på mottate pakker raskt nok, downloaden blir da choka. Derfor kan det lønne seg å skru ned ut hastigheten på BT til 90% .

Skrevet

Har testa litt rundt dette, hvis man begrense ut hastigheten med 10% så vil det funke optimalt (ihvertfall her) :)

Har 2000/640 linje og laster ned på full guffe, når det er bra seeds selvsagt...

Skrevet
Har vel egentlig ikke noe med dette å gjøre, men er det flere som har merket at selve data'en går tregere når man bruker bittorent?

Jeg har lastet ned ifra suprnova noen ganger, og med en gang jeg har startet bittorent, så går alt liksom så tregt på selve maskinen. TIl og med lasting ifra andre program også går tregere.....noen som har merket dette?

Ja, BT stjeler som regel endel CPU-kraft desverre.

Skrevet

Ja, BT stjeler som regel endel CPU-kraft desverre.

Det spørs hvilken klient man bruker !?

Har dårlig erfaring med java-baserte klienter som f.eks Azereus eller hva den nå heter.

Den gjorde PC'en min seig.

Bytta litt fram og tilbake med forskjellige og endte opp med shadows experimental, bruker så og si ingen maskinkraft og er enkelt og grei med de funksjonene jeg trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...