Gå til innhold

Hvor lenge lever P-ATA


gotark

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg bare lurer litt på det.

 

Hvor lenge tror dere det er til vi ser hovedkort uten P-ATA? (Bare S-ATA)

Forhåpentligvis ikke så lenge til, men hvis vi skal se realistisk på det, så blir den vel kanskje aldri borte :/ - Se bare på ps/2, seriell og paralellporter, som alle godt kunne vært byttet ut med ps/2..

 

Selv kunne jeg _veldig_ gjerne tenkt meg at den neste pc'en min var fullstendig fri for legacy-saker som AGP, P-ATA, PS/2, seriell og paralell-porter osv. (og den ekle, ******* floppy-kontrolleren - har ikke hatt floppy-stasjon siden det ble vanlig med hovedkort som kan boote fra cd..), men ettersom det ikke engang er s/ata cd/dvd-spillere på markedet(?), så er vel det litt mye å håpe på (selv om det blir et par år til..)

 

På den annen side er ikke harddisker noe folk helt uten peiling går ut og kjøper, så det er vel kanskje lettere å få fjernet p-ata enn ps/2-portene?

Lenke til kommentar

Riktig.

 

For jeg har tenkt slik at S-ATA skal jo liksom være enklere å bruke.

Men (det kan hende jeg tar feil her) sammen med P-ATA så blir det like mye styr, hvis ikke mer.

Hadde vært kjekt å vært helt fri fra Master/slave opplegget.

og for den saks skyld, alle portene du nevnte, og agp og pci.

Må da være enklere å lage HK uten å måtte ha med mange gamle og nye standarer om hverandre.

 

Men det er vel bare å vente et par år.. :p

Lenke til kommentar
Jeg bare lurer litt på det.

 

Hvor lenge tror dere det er til vi ser hovedkort uten P-ATA? (Bare S-ATA)

Forhåpentligvis ikke så lenge til, men hvis vi skal se realistisk på det, så blir den vel kanskje aldri borte :/ - Se bare på ps/2, seriell og paralellporter, som alle godt kunne vært byttet ut med ps/2..

 

Selv kunne jeg _veldig_ gjerne tenkt meg at den neste pc'en min var fullstendig fri for legacy-saker som AGP, P-ATA, PS/2, seriell og paralell-porter osv. (og den ekle, ******* floppy-kontrolleren - har ikke hatt floppy-stasjon siden det ble vanlig med hovedkort som kan boote fra cd..), men ettersom det ikke engang er s/ata cd/dvd-spillere på markedet(?), så er vel det litt mye å håpe på (selv om det blir et par år til..)

 

På den annen side er ikke harddisker noe folk helt uten peiling går ut og kjøper, så det er vel kanskje lettere å få fjernet p-ata enn ps/2-portene?

P-ATA porten er enklere i bruk i den forstand at det ikke må installeres noe.

Parallell-porten kan brukes til MASSE (u)nyttig.

PS/2 er en stor fordel hvis du bare har et billig tastatur uten USB.

Floppykontakten er et MUST hvis du skal ha S-ATA idag.

 

Liker å ha mange muligheter som du kanskje har skjønt :D

Lenke til kommentar

det kan ta lang tid før alle produsendter slutter med legacy stuff, men det har jo allerede kommet hovedkort der det meste er dumpet .. ikke p-ata da. men ps2 og com og slikt.. Abit AT7-max er jo et god eksempel på dette.. plass til lassevis med disker istedet :)

 

Skal ikke se vekk fra at Abit , som ofte ligger litt i forkant, kommer med ett p-ata fritt mobo i løpet av året... og Jippi , sier vi til det.. Det viser at utviklingen stadig går framover ., Og at det faktisk er tullball og støtte gamle teknologier i alle tider framover... Bakoverkompabilitet er sterkt overdrevet......

Lenke til kommentar
det kan ta lang tid før alle produsendter slutter med legacy stuff, men det har jo allerede kommet hovedkort der det meste er dumpet .. ikke p-ata da. men ps2 og com og slikt.. Abit AT7-max er jo et god eksempel på dette.. plass til lassevis med disker istedet :)

 

Skal ikke se vekk fra at Abit , som ofte ligger litt i forkant, kommer med ett p-ata fritt mobo i løpet av året... og Jippi , sier vi til det.. Det viser at utviklingen stadig går framover ., Og at det faktisk er tullball og støtte gamle teknologier i alle tider framover... Bakoverkompabilitet er sterkt overdrevet......

Jeg føler det er lite realistisk å tro at det kommer noen hovedkort dette året som ikke har IDE-komtroller (P-ATA).

 

Og hvilket hovedkort er det som ikke blir levert med PS/2?

Lenke til kommentar
P-ATA porten er enklere i bruk i den forstand at det ikke må installeres noe.

Parallell-porten kan brukes til MASSE (u)nyttig.

PS/2 er en stor fordel hvis du bare har et billig tastatur uten USB.

Floppykontakten er et MUST hvis du skal ha S-ATA idag.

Hvis jeg ikke er helt på jordet så skal sata være bakoverkompatibel med gammel IDE.

Med bare sata på hovedkortet hadde du altså ikke trengt å rote med ekle floppy-ting, ettersom sata-stuffet er lagt på sin egen kontroller kun for å unngå konflikter med legacy-skiten.

 

Og hvor mye billigere tror du det er å lage et ps/2-tastatur enn et med usb? Alle maskiner i bruk i dag har usb-porter, og hvis de ikke har det er det vel (nesten...) like sannsynlig at det er en gammeldags AT-tilkobling som ps/2?

 

_Noe_ legacy er vel kanskje greit i en overgangsperiode, 3-4 pci-slots på hovedkortet er vel noe jeg kan leve med, selv om det sikkert hadde vært bedre å tvinge alle over på pci-x når det først kommer en ny standard.

 

Liker å ha mange muligheter som du kanskje har skjønt :D

Hihi.. Du har sikkert moddet kabinettet ditt også?

 

I stedet for en pen og nøytral liten boks, så har du et 40-kilos neon-reklame-skilt, som du trenger gaffeltruck for å flytte rundt på, eller en modell av Tjernobyl hvor du faktisk _bruker_ kjøletårnene til vannkjøling, og har masse små selvlysende russere som løper rundt (må jo ha _litt_ neon uansett? :dribble:).

Lenke til kommentar
Floppykontakten er et MUST hvis du skal ha S-ATA idag.

Ikke nødvendigvis, på enkelte hovedkort (bl.a. 865-chipset) som har innebygget støtte for S-ATA, gjør at du slipper driver. Vel og merke må du forandre noen instillinger selv.

 

Kjører selv et rent S-ATA harddisk-miljø uten driversaken som du henviser til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...