Gå til innhold

Stillegående CPU-kjøler/vifte


LaFleur

Anbefalte innlegg

Har lest de fleste trådene på forumet ang. dette emnet, men så meg alikevel nødt til å starte en ny tråd da jeg ikke har funnet konkret det jeg leter etter. Har også lest alle testene her på forumet.

 

Jeg har en noe overklokket xp 2400+ prosessor, og forholdsvis høy varmeutvikling pga støydempet kabinett. Slik det er i dag har jeg en Zalman cnps 5000 kjøler med funnel og 80 mm 19 db papst-vifte. Dette er jo forsåvidt en veldig støysvak løsning, men problemet er at det blir altfor varmt. (cpu-load temp på ca 70 grader!) Grunnen til dette er nok fordi vifta kommer for nærme kabinett døren. Har derfor bestemt meg for å kjøpe ny kjøler med vifte, nye modifikasjoner av det nåværende systemet er lite aktuelt.

 

Den kraftigste støykilden i pc'en er MIST 350w PSU (kan vel egentlig ikke kalles en støykilde :) ). Er derfor på jakt etter ny CPU kjøler som ikke overgår denne.

 

Jeg må derfor ha en som er støysvak, samt at den klarer å få load-temp ned mot 60 grader eller mindre i silent-mode. Er jeg for kravstor?

 

Dette skal jo selvfølgelig ikke være altfor dyrt, hadde håpet at det ville holde med ca. 300 kr.

 

Følgende kjøler har jeg sett på og vurdert:

- Thermaltake Volcano 11+ Xaser Edition. (Denne virker jo bra, men vil den kjøle nok i silent mode på 17db?)

- Zalman cnps 7000 al-cu (Denne har et støynivå på 20db, kan den justeres enda lavere? Kjøling?)

- Mist FrostBite C (Den går jeg ut fra er meget stillegående, men vet ikke om den vil kjøle mitt "hete" system godt nok?)

- Eventuelt andre gode?

 

Slik det er nå er Volcano 11+ den som virker mest interessant for meg. Håper derfor der kan gi meg erfaringer om hvordan denne er.

 

Beklager hvis dere er lei av disse trådene men som sagt så har jeg ikke funnet akkurat det jeg leter etter. Takker så mye for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en 12DB 80mm Papst-vifte i kabinettet. Den flytter jo ikke mye luft, men dette var ikke problem når jeg kjørte med den opprinnelige viften som fulgte med Zalman CNPS 5000. Da var load temp på ca 62 grader i Silent-mode. Problemet var bare at denne var ikke "silent" nok. :)

 

Takk for et godt forslag, men kabinett-vifter skaper mye støy og ressonnans i kabinettet mitt, og tror derfor fortsatt at nye CPU-kjøler/vifte er en god løsning.

Endret av rensmoen
Lenke til kommentar

Hei, prøv å legg et termometer inni kabinettet ditt og mål hvor høy tempereatur det er i kabinettet i forhold til rom temp. Hvis den er høy, kan det godt hende at en ny kabinett vifte/en ekstra kan være løsningen. Du kan kjøpe en 120mm vifte, f.eks den som brukes i vannkjøling settet Mist på microplex, den har støynivå på 14dB@7volt. Bare et forslag =)

Lenke til kommentar
- Zalman cnps 7000 al-cu (Denne har et støynivå på 20db, kan den justeres enda lavere? Kjøling?)

20dB er det stilleste (dvs. Silent Mode). På Normal Mode ligger den på 25/26 dB. Får med sånn liten ting-greie viftestyring :)

 

EDIT: God kjøling

Endret av Dingot0m
Lenke til kommentar

Hybrid_g3kk: Godt forslag, men tror alt i alt ikke at kabinett tempen min er så ille. Har temp måler på HK og den sier 33 grader load (Asus Probe). Rom temp på ca 25

 

Hadde jo vært kjempefint om det ikke hadde vært nødvendig med en ny CPU kjøler, men tempen var jo fin med den gamle.

 

Dingot0m: Ok, men 20 db oppgitt kan jo ofte være litt unøyaktig og ukonsist. Oppleves Cnps 7000 som meget stillegående? Hvordan er lydnivå på den i forhold til f.eks harddiskene dine? Hvor mange grader load temp har du og hvordan CPU har du?

 

Svært takknemmelig for all tilbakemeldig, keep it comin'!

Endret av rensmoen
Lenke til kommentar

Da bør du prøve Volcano 11 eller 12. Har 12 sjøl og er svært fornøyd. Men tror ikke dette vil gi deg en kjempe reduksjon i cpu temp. Skal du kjøle bra så må du nok over på kabinettvifter som sørger for en jevn luftstrøm gjennom kabinettet. Det trenger ikke å bråk nevneverdig hvis du kjøper et par papst vifter og viftestyring.

 

Prøv i allefall å ta av døra på kabinettet for å så sjekke cpu temp. Gir en god pekepinn på om kabinettvifter er tingen.

Lenke til kommentar
Hvis du har god plass i kabinettet, kan du kjøpe en heatsink for 80mm vifte, en 80-->120mm vifte adapter og en slik 120mm vifte som jeg tidligere nevnte. Du vil da får høyre "airflow" uten mer støy :yes:

Eller heatsink for 60mm vifte og en "funnel" for 60-80mm.

Anbefaler deg sterkt å lage hull i kabinettet ditt for å dra lufta rett inn på prosessoren,- har gjort det jeg. (litt vanskelig å oppgradere, men dog)

 

Eller lag et hull til 120mm vifte i sida på kabinettet,- med filter og grill,- kan ikke bli feil da ;)

 

bruk ei variabel enermaxvifte (ca 20-40 dB)

Endret av Rudolph
Lenke til kommentar

En 60mm heatsink er liten, og en stillegående 80mm vifte flytter lite luft, derfor vil dette være en dårlig løsning. Men hvis du ikke har god plass, vil det absolutt være en god ide å feste en 120mm vifte i siden av kabinettet, med en slags luftslange til heatsinken...har selv vurdert det. Da vil du får mye luft ved et lavt støynivå, samtidig som du får "frist luft" til cpu. Hvis du velger å bruke en 120mm vifte vil jeg heller anbefale den viften eller lignende som jeg nevnte tidligere, da en slik, sammen med en fanmate (eller SpeedFan hvis hk ditt støtter det), vil kunne justeres ned enda mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...