Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sprette opp gammel ISDN-boks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har startet montering av ADSL Gjør-det-selv-pakken og "oppdaget" at jeg har en gammel ISDN-boks NT1 fra 1997. Her går det to ledninger (blå og rød) fra inntaket i huset og rett inn i ISDN-boksen, altså ikke med plugg. Disse må derfor kuttes, plugg skal settes på, og begge endene skal inn i splitteren. Nå er problemet at disse ledningene er for korte og det er heller ikke mer å hente i veggen. Derfor må jeg åpne ISDN-boksen og få hentet ut mer her, eller på en eller annen måte skjøte.

Er det noen som vet hvordan denne boksen åpnes?? Det er ingen skruer noe sted, og jeg har en sperre mot å bli for brutal mot den lille boksen... (Har riktignok prøvd å "brekke" den opp på siden...) :cry:

Er takknemlig for alle behjelpelige svar, evt forslag til alternativer! :thumbs:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke sånn at den boksen er Telenor sin? Ganske sikker på det..... Da kan det bli dyrt hvis du en gang skal flytte og den nye personen som flytter inn og vil ha en "sikkelig" boks.

Skrevet
Er det ikke sånn at den boksen er Telenor sin? Ganske sikker på det..... Da kan det bli dyrt hvis du en gang skal flytte og den nye personen som flytter inn og vil ha en "sikkelig" boks.

Neppe, de gidder ikke engang og hente disse boksene.

har en del av dem liggende etter at folk har byttet til analog og fått beskjed om at boksen kan de kaste.

Skrevet
Er det noen som vet hvordan denne boksen åpnes?? Det er ingen skruer noe sted, og jeg har en sperre mot å bli for brutal mot den lille boksen... (Har riktignok prøvd å "brekke" den opp på siden...) :cry:

Det er vanligvis et deksel over selve tilkoblingen på boksen, på noen vippes det opp, på noen skyves det ned. Har den ikke et slikt lite lokk?

Skrevet

@Sjeferen

Og kva skal du gjøre når du får ein isdn gjør-det-sjølv pakke i posten?

Det er ikkje problem å koble ifrå boksen, sette linja inn på ein splitter, for så å koble boksen til splittaren.

@wessie

Er det ei lita luke over der som kabelen kjeme inn på boksen? Isåfall skall den bare skyvast nedover.

Press forsiktig med eit lite skrujern e.l. på dei orange tappane på plinten, og dra ledarane forsiktig ut.

Skrevet

Til Mr.Elendig og agvg:

Boksen er grå med "buet front", slik at boksen er tykkere øverst enn nederst.

I utgangspunktet skulle det ikke være noe problem å koble splitteren mellom inntaket i veggen, der linja kommer inn i huset, og ISDN-boksen. Problemet er at denne linja (med den røde og blå ledningen) er for kort til at jeg får kuttet, satt på plugger (RJ-45) og sette disse inn i splitteren igjen. Derfor må det mekkes til en annen løsning.

Joda, det er en liten luke over stedet på boksen der linja kommer inn, men jeg har prøvd å presse inn et skrujern for å skyve denne luka nedover, uten å lykkes. Er ikke helt sikker på hva du mente med "dei orange tappane på plinten", men det skjønner jeg kanskje hvis jeg får opp denne luka.

Takk for at dere engasjerer dere en sen fredagskveld! :thumbup:

Skrevet
Joda, det er en liten luke over stedet på boksen der linja kommer inn, men jeg har prøvd å presse inn et skrujern for å skyve denne luka nedover, uten å lykkes.

På noen sitter det en liten låsetapp som må skyves inn før du kan skyve luka nedover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...