Gå til innhold

70- talls rock.


PC^2020

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jefferson airplane - after bathing at baxters (temmelig syra album)

Rare earth (funkrock)

Jimi Hendrix (må jo alltid nevnes)

13th floor elevators (garageheltene)

Yardbirds (hvor mange legender var medlemmer ?)

The mojo men (60-talls)

The electric prunes (60-talls)

Velvet underground (et must!)

 

En god start, lytt til alle. Og hvis du klarer å få tak i dem : Brush (japansk hippieband)

Lenke til kommentar

Kan jo starte med litt norsk prog.

 

Saft:

De gamle vinylskivene er forferdelig dyre å få tak i, men det ble gitt ut en samle-CD i -96.

Høst:

Begge LP'ene finnes på CD.

"På sterke vinger" er en godsak.

Popol Vuh:

(Hvorfor kunne ikke Jahn Teigen ha fortsatt med dette istedenfor å "synge pent" ?)

"Queens of all Queens" og "Milk-white satin-dressed departure" fra skiva "Quiché Maya" er to høydepunkter.

Aunt Mary:

To godskiver som er lette å få tak i på CD er "Janus" og "Loaded" .

"Jimi, Janis & Brian" er en knallvise fra før Jan Groth tok seg en pause. Er nok lettere å finne i ymse formater på nettet enn i butikk skulle jeg tro (7" ).

 

Og om jeg ikke husker helt feil kom "Are you experienced?" med Hendrix ut i -67 (Purple Haze feks) og "Paranoid" med BlackSabbath ut i -70. Er vel ingen av oss i relaterbar alder som greier å begripe hvor drøyt dette egentlig var...

 

Ellers finnes det hauger av samlegreier fra Woodstock og IsleOfWhite. Hva gjelder musikalsk "nytteverdi" er nok sistnevnte festivalsted best.

Lenke til kommentar

Popol Vuh:

(Hvorfor kunne ikke Jahn Teigen ha fortsatt med dette istedenfor å "synge pent" ?)

"Queens of all Queens" og "Milk-white satin-dressed departure" fra skiva "Quiché Maya" er to høydepunkter.

:dontgetit: Er du sikker på at disse låtene er fra "Quiché Maya" ? Jeg har dem på den selvtitulerte Popol Ace skiva fra 1973 (polydor tyskland(?), 2480270). Er det kanskje snakk om nasjonal og internasjonal utgivelse av det samme materialet ? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Nokre av mine favorittar, frå 1969 til 1974:

  • The Who: "Who's Next" (høgdepunkt: "Behind Blue Eyes")
  • Queen: "Queen II" (høgdepunkt: "March of the Black Queen")
  • Queen: "At the Beeb/BBC" (høgdepunkt: "Son and Daughter" med ein gitarsolo som du ikkje finn på albumversjonen)
  • Led Zeppelin: "Led Zeppelin II" (høgdepunkt: "Whole Lotta Love")
  • David Bowie: "Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars" (høgdepunkt: "Starman")

Lenke til kommentar

hmm ja, får se i LP-plate skapet til pappa, trur det kan ligge en del der , men trur den ene platespillern min er litt fucka :D, ellers så har jeg en del pink floyd cder, men er ikke alle sangene jeg liker der..

 

EDIT: Er det flere enn meg som har sansen for litt sånn musikk, kanskje litt bee gees, santana og sånnt også? Jeg liker ikke ny rock, sånn som metallica osvm det er bare slitsomt!!!

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
hmm ja, får se i LP-plate skapet til pappa, trur det kan ligge en del der , men trur den ene platespillern min er litt fucka :D, ellers så har jeg en del pink floyd cder, men er ikke alle sangene jeg liker der..

 

EDIT: Er det flere enn meg som har sansen for litt sånn musikk, kanskje litt bee gees, santana og sånnt også? Jeg liker ikke ny rock, sånn som metallica osvm det er bare slitsomt!!!

BeachBoys lagde etterhvert mye bra.

Men hold BeeGees uttafor. ;)

Lenke til kommentar
BeachBoys lagde etterhvert mye bra.

Men hold BeeGees uttafor.  ;)

Tidleg Bee Gees går godt an, og Beach Boys òg. Og så er Knutsen og Ludvigsens "Arm i arm med det store dyret" ein heilt herleg Bee Gees-parodi ;)

 

The Kinks er heller ikkje heilt dumt, med både lettbeint 60-talspop ("Waterloo Sunset") og tyngre 60-talsrock ("You Really Got Me").

Lenke til kommentar
Av de som ikke er nevnt.

 

Ten Years After

Scott McKenzie - San Fransisco, er vel kanskje ikke rock men den sangen får meg til å tenke på hippier.

The Doors, kanskje

Ten Years After - Live, er helt knall. Synd den ikke har kommet i fullstendig versjon på CD enda.

 

Andre bra:

 

Canned Heat

The Strawbs

Janis Joplin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...