Gå til innhold

For en PC !


Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg kan legge dette inn her på forumet, men..

Skal du ha deg en meget pen( ja.. du kan speile deg i den), noenlunde stillegående og utrolig kraftig maskin, så kjøp denne:

http://www.shuttle.com/hq/product/barebone...ult.asp?B_id=25

Fikk den hjem igår, satt inn AMD 64 Athlon processoren, 1gb med ram, en Seagate 80GB Barracuda, en DVD brenner, og skrudde sammen. Kobla den til, og boota opp og installerte Windows XP 64 bit edition. Alt gjort på cirka en time :)

Når maskinen ikke bruker mye ressurser ( kopierer filer osv) så er det ikke mye støy å snakke om. Det som var morsomt med Xp 64 var at ingen 32bits drivere fungerte. Skuffelsen var stor da ingenting fungerte som normalt der..

bortsett fra at alt gikk "grisefort". (surfe på nett, kopiere filer, osv..)

 

Linux derimot.. hallo... "there is no spoon..." :D Å rekompilere kjernen gikk på cirka 1 minutt!!

Etter at alt var kompilert for 64 bits prosessoren og jeg tok en reboot, så bruker Linux cirka 8 sekunder på komme ned til commandolinja. 3 sekunder etterpå er du inne i desktop environment. (gnome, kde)

Bare et lite tips hvis du er på utkikk etter noe nytt og spennende. Stiligere PC skal du lete lenge etter. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux har lenge vært grøss og gru for personer som er vant med Microsoft's produkter. Idag synes iallefall jeg at Linux er mye mye bedre enn Windows.

Jeg tror Microsoft har fått / kommer til å få en veldig tøff motstander når det gjelder operativsystem.

 

Du har så utrolig mange flere valgmuligheter, og det meste av programvare er helt gratis. Å spille dataspill kan bli et problem. Det er ikke alle spill som fungerer i Windows, som fungerer i Linux desverre. Så hvis jeg skal spille et spill, så starter jeg bare opp Windows som jeg har på samme PC(via en bootloader hvor jeg kan velge mellom Windows og Linux)

 

Personlig foretrekker jeg Linux distribusjonen som heter Debian. Der må du fixe det meste av maskinvaren din selv, så det er jo litt mikkmakk, men i gjengjeld, så har du stålkontroll på maskinen din. Debian = sikkerhet..

Ta en liten titt på Debian via distribusjonene: www.mepis.org eventuelt, www.knoppix.org (last ned ISO fra websidene deres, brenn på CD, og så boot fra CD)

Disse kan vise hva Linux-Debian er god for. Og krever nesten null forkunnskaper angående din egen PC, eller om Linux. Men det lønner seg vel sikkert å lese FAQ'en på deres websider ;)

De andre versjonene (Red Hat, Slackware osv, kjenner jeg ikke til desverre)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Slackware, og denne linux-distroen er utrolig rask og stabil. Og det er faktisk ikke så ille å begynne med. Dessuten er denne linux-distroen mest lik Unix. Man kan lett gå fra Slackware til f.eks. FreeBSD. Slackware og BSD bruker samme pakkesystem. Her må man også gjøre det meste selv, men mår man først har gjort det, er systemet utrolig raskt.

Lenke til kommentar
Hater Windows, men bruker det bare fordi det er bedre/lettere å spille på det, + at jeg har mange ting som det bare finnes windows drivere til...

 

At du ikke finner drivere til dingsen på produsentens hjemmeside er langtifra det samme som at det ikke finnes en driver. En god del av distroene har drivere til så utrolig mye rart. Var heldig og fant driver til en litt noname-aktig IDE-kontroller jeg har i Mandrake9.1-distroen. Da var fil-server'n min oppe og kjøre, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...