Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hey ya'll!

 

Som sterk motstander av nynorsk har det plutselig gått opp for meg at jeg skal levere nynorsk stil på tirsdag... :scared:

 

Heldigvis har Raggi hjulpet meg godt på vei! :thumbs:

 

 

Men noen ord og uttrykk lurer jeg fortsatt på:

 

Hva skal jeg oversette "det brant på peisen" med? Det brønte? Det brant? det brente?

 

og: hva heter "imidlertid" ¨på nynorsk? Noen som vet om fine omskrivninger av det?

 

til slutt, ihvertfall foreløpig: Ellers står ikke i ordlisten, heter det "elles" uten R på nynorsk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nok ikke hjelpe deg så mye der. Er selv motstander av nynorsk, og kan ikke fordra det. Eneste jeg vet er at ellers er elles, ja.

 

Mulig du kan få litt hjelp her: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

 

Lykke til ihvertfall =)

 

Edit:

Og det heiter "ellers".

 

I følge ordboken som jeg linket til heter det ihvertfall elles. Nynorsk ordboken min ligger igjen på skolen.

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
Det heiter ellers.

 

"Då vi kom opp på hytta, brann det i peisen.

Det heter vitterlig elles, uten r. Dette har vært terpet på utallige ganger. Det er mulig ellers er en klammeform, men elles er bedre nynorsk.

 

Ordet 'ellers' er ikkje eit oppslagsord i Nynorskordboka.

 

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRÅ NYNORSKORDBOKA

elles elles adv (av eller) 

  1 i motsett fall, i anna fall ver snill, e- sladrar eg / Mona sjølvsagt, kven e-? / vi må gå, e- kjem vi for seint 

  2 ved andre høve, vanlegvis gjere som e- / han som e- er så snill / nei, e- takk 

  3 på andre måtar; utanom det nemnde, dessutan e- går det bra / er det e- noko? / Noreg og verda e- 

  4 forresten dette er e- ein ny metode .

 

Er vi enige?

 

bfisk

Lenke til kommentar
TILSLAGSORD ARTIKKEL FRÅ NYNORSKORDBOKA

elles elles adv (av eller) 

  1 i motsett fall, i anna fall ver snill, e- sladrar eg / Mona sjølvsagt, kven e-? / vi må gå, e- kjem vi for seint 

  2 ved andre høve, vanlegvis gjere som e- / han som e- er så snill / nei, e- takk 

  3 på andre måtar; utanom det nemnde, dessutan e- går det bra / er det e- noko? / Noreg og verda e- 

  4 forresten dette er e- ein ny metode .

 

Er vi enige?

 

bfisk

..en ganske god quote av det jeg linket til :roll:

 

 

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...