Gå til innhold

PC-en bråker mye mer enn før...?


Anbefalte innlegg

I det siste har PC-en begynt å lage skikkeligge ulyder, og de forsvinner ikke...

Det høres ut som en slags skingrende slure-lyd fra vifte eller noe. Har ikke helt klart å lokalisere lyden. Men, det høres ut som om det kommer fra viften som ligger over CPU-en. (P4 2,8 GHz) Har koblet den ut, og da ble det litt bedre. Men det er akkurat som om det er en lyd til fra samme sted... Skjønner ikke helt hva det kan være. Synes også den lille viften på hovedkortet (Abit IC7-G) har begynt å slure/bråke... Begynner å bli litt oppgitt...

Noen som vet hva det kan være??

Er det risikabelt å koble ut disse viftene (CPU og hovedkort)??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det risikabelt å koble ut disse viftene (CPU og hovedkort)??

Du bør for all del ikke prøve å starte maskinen uten disse viftene. Spesielt cpu-vifte, den er viktig. Nb-vifta (den på hovedkortet) bør du også være forsiktig med å fjerne, men det kan gå så lenge det sitter en kjøleribbe der.

Lenke til kommentar

Du må ikke koble ut de viftene, Cpu vil nok gå varm, vifta på hovekortet går jeg utifra er for chipsetkjøling.Til Chipset burde en noe større kjøleribbe holde, men til Cpu bør du nok skaffe deg ny vifte. Først kan du rengjøre dem, bruk ikke støvsuger til det, en liten tannbørste er fin til det, hjelper ofte med en liten oljedråpe på den siden som du akselen (ofte skjult under klistremerket for viftenavnet), men min erfaring er at det kun hjelper en stund. Er nok lagret som er gådd.

Endret av Buddy
Lenke til kommentar

Synes det er litt dårlig at viftene skal svikte etter bare et halvt år... Riktignok så har maskinen gått i ett nesten døgnet rundt, men likevel...

Jaja, jeg får sjekke skikkelig opp tingene og prøve med litt rengjøring.

Takk for tipsene i alle fall!! :)

Lenke til kommentar

Det er ikke farlig å koble ut disse viftene i noen titalls sekunder mens man leter etter "synderen". Det enkleste trikset er å stoppe viftene med fingeren, sett bare fingeren på midten av viften. Da kan du ta en og en vifte for å eliminere dem. Viften i strømforsyningen (PSU) er det værre med. Du kan jo skru ut PSU og legge den så langt det går utenfor kabinette og høre om feilen ligger der.

Lenke til kommentar

Ja et 1/2 var lite :dontgetit: , men det varier sterkt fra vifte til vifte, 40x40 mm vifta på min gamel PII300 holdt i 4 år før den begynte å lage ulyder, men nå har jeg hadd ei kabinettvifte også 40x40 mm, 2 usle uker så begynner den å lage ulyd.

 

Som han over så tynflytende olje, UV40 (verktøykasse på boks) og så teip over etterpå, burde funke enda ei stund på såpass nye vifter.

Lenke til kommentar
Det er ikke farlig å koble ut disse viftene i noen titalls sekunder mens man leter etter "synderen". Det enkleste trikset er å stoppe viftene med fingeren, sett bare fingeren på midten av viften.

Å "bruke finger'n" på viftene er absolutt ikke å anbefale, da lageret i vifta fort kan ta kvelden når du stopper den i fart. Dette medfører ihvertfall MER bråk.

Lenke til kommentar
Det er ikke farlig å koble ut disse viftene i noen titalls sekunder mens man leter etter "synderen". Det enkleste trikset er å stoppe viftene med fingeren, sett bare fingeren på midten av viften.

Å "bruke finger'n" på viftene er absolutt ikke å anbefale, da lageret i vifta fort kan ta kvelden når du stopper den i fart. Dette medfører ihvertfall MER bråk.

Det var nytt for meg, men man lærer noe hver dag. Har du personlig erfaring av dette, eller er det noe du har lest andre steder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...