Gå til innhold

Lydkort med DIGITAL utgang...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"pcm 48kHz" er stereo som tyter ut av ac97.... :thumbdown:

Vel... pcm 48kHz kan vel også tyte ut av ethvert annet lydkort som spiller wav-filer i 48 kHz. ;)

Følg med i diskusjonen a...

 

Mitt poeng er at hvis man overfører signalet dekodet i DD så får man surroundlyd. Ikke den vanlige 48kHz lyden som man får ved enten analog eller vanlig digital overføring til anlegg...

Lenke til kommentar

Tull og tøys!

 

I Soundstorm blir ikke DD dekoda av en simpel DA krets. Her lages DD signalet i den dedikerte mcp-t brikken og sendes kun ut gjennom spdif. Ved bruk av de analoge utgangene ligger mcp-t inaktiv.

Så det innebærer altså at recieverens decoder blir bypasset??

Skjønner deg ikke helt her..

 

DD signalet kommer rett til DA konverteren i forsterkeren og så ut som lyd i høyttalerne :dontgetit:

Lenke til kommentar
Mitt poeng er at hvis man overfører signalet dekodet i DD så får man surroundlyd. Ikke den vanlige 48kHz lyden som man får ved enten analog eller vanlig digital overføring til anlegg...

Ikke nødvendigvis.

 

Er en Mp3 dekodet (eller enkodet egentlig) i DD av bedre kvalitet enn om den blir overført i PCM ?

 

Det eneste jeg kan se at den featuren gjør er å lage et "fake" DD 5.1 signal ut av et stereo signal. (Det samme som PL gjør)

Igjen så ser jeg ikke fordelen med dette.

 

Skal man ha surround må man bruke feks DD eller dts om man overfører digitalt!

Hvorfor ikke la forsterkerens DSP ta seg av dekodingen?

Hvorfor skal DD i HW være et salgspunkt når det egentlig ikke trengs?

Lenke til kommentar

Det er vist litt forviring her ang lydstandarer.

 

Hvis trådstarter skal ha et kort med optisk utgang så har det ingenting og si hvilken DA-konverter som står på lyd kortet.

 

"DA konverter" - Ligger i ordet!, digital til analog konverter.

Alle lydkort med Dolby digital 5.1 lyd har Analoge utganger for 6 kanaler,

Center , L+R front, L+R back og sub. (Eller kun optisk eller coax)

 

 

Hvis du bruker optisk ut så vil det bli sendt ett digitalt signal som

MÅ dekodes av en tilsvarende DA-konverter i den EKSTERNE forsterkeren.

Lenke til kommentar

Jeg kan ihvertfall anbefale Creative Mp3+ USB. Den er kjempe kjekk å ha, enkelt å bytte mellom flere maskiner hvis du trenger det. Har super lyd ut på både analog(RCA kontakter) og optisk lyd inn/ut. Billig er den også, rundt 500kr. Eneste minus er at den ikke har coaxial.

Lenke til kommentar

Sinnsykt mange posts, men nær sagt *ingen* som treffer spikeren på hodet. Ta deg en tur på Clas Ohlson du og kjøp et av de lydkorta der med skikkelig RCA coax SPDIF-utgang. Fungerer glimrende i både windows og linux, og problemer med lipsync er nær sagt fraværende. Billige er de også. Man kan jo sagtens lure på hva man i svarte granskauen skal med et lydkort til mange tusen kroner, slik som flere her inne foreslo, når man kun vil ha coax eller optisk SPDIF ut...

Lenke til kommentar
Mitt poeng er at hvis man overfører signalet dekodet i DD så får man surroundlyd. Ikke den vanlige 48kHz lyden som man får ved enten analog eller vanlig digital overføring til anlegg...

Ikke nødvendigvis.

 

Er en Mp3 dekodet (eller enkodet egentlig) i DD av bedre kvalitet enn om den blir overført i PCM ?

 

Det eneste jeg kan se at den featuren gjør er å lage et "fake" DD 5.1 signal ut av et stereo signal. (Det samme som PL gjør)

Igjen så ser jeg ikke fordelen med dette.

 

Skal man ha surround må man bruke feks DD eller dts om man overfører digitalt!

Hvorfor ikke la forsterkerens DSP ta seg av dekodingen?

Hvorfor skal DD i HW være et salgspunkt når det egentlig ikke trengs?

Det er mange muligheter om man bruker DD fra pc. Jeg synes Dsp'en i receiveren gjør en dårligere jobb enn soundstormen, særlig når det spilles av musikk i stereo. I soundstorm har man også en egen lfe-kanal som ruler gata. Mange muligheter en receiver ikke klarer!

Lenke til kommentar

Å spille musikk i "fake" 5.1 er noe jeg er sterkt imot, men det jeg egentlig lurer på er hvorfor "DD i HW" skal være et salgsargument ? Om du spiller av en DD/DTS lydkilde så vil jo "dekoderen" i forsterkeren ta seg av all dekodingen så der er det ingen fordeler.

 

Det eneste den gjør er å lage et "fake" 5.1 signal av et stereo signal (som er det samme som "%#& PL)

Jeg liker ikke PL btw.

Lenke til kommentar
Ok, jeg liker DD lyden, du er tydeligvis sterkt imot den. Lyd er objektivt, så jeg skal ikke starte en stor diskusjon.

[Personlig mening]Jeg liker ikke at du kaller det DD faktisk. Jeg ville heller kalle det PL. Jeg ser ingen bruksområder for det.[/pm]

 

Det eneste jeg lurte på var hvorfor dette liksom er et salgsargument for SS som er hypet opp.

 

EDIT: Hey, ny avatar

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Mitt poeng er at hvis man overfører signalet dekodet i DD så får man surroundlyd.

ikke nødvendigvis, dette kommer an på signalkilden. du kan jo få "dolby digital 2.0", altså vanlig stereo, noe som er vanlig på mange DVD-plater.

Jeg vet, men det er ikke det diskusjonen dreier seg om...

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på hvilke lydkort som har god lyd og som har SKIKKELIGE digitale utganger (ikke som Audigy). Jeg snakker om SPDIF UT slik at jeg enten kan bruke coaxial eller optisk kabel mellom lydkortet og den digitale inngangen i surround recieveren. :w00t:

anyway.. hva har du planer om å bruker lydkortet til? Film? Musikk? Spilling?

 

M-Audio Revolution 7.1 og Terratec DMX 6fire 24/96 er to gode kort til musikk og film. Hvis du skal bruke det til spill bør du holde deg unna M-Audio Revolution 7.1! Om det og er tilfelle med Terratec er jeg ikke sikker på.

 

Procom.no selger M-Audio kortet til ca. 1000,-

Lenke til kommentar
:thumbs: Har gått til innkjøp av M-Audio Revolution 7.1. Jeg var ute etter bra lyd på musikk og film og det fikk jeg. Kobla Coaxial-kabel fra kortet til surround recieveren og vips...... lyden er meget bra! Mye fyldigere og dynamikken er en helt annen enn i Creative's sine lydkort. Når det gjelder spill tør jeg ikke utale meg noe særlig.Kan anbefales for musikkintreserte.... :w00t:
Lenke til kommentar
Å spille musikk i "fake" 5.1 er noe jeg er sterkt imot, men det jeg egentlig lurer på er hvorfor "DD i HW" skal være et salgsargument ? Om du spiller av en DD/DTS lydkilde så vil jo "dekoderen" i forsterkeren ta seg av all dekodingen så der er det ingen fordeler.

 

Det eneste den gjør er å lage et "fake" 5.1 signal av et stereo signal (som er det samme som "%#& PL)

Jeg liker ikke PL btw.

Du har tydeligvis ikke forstått noenting du.

 

NForce kortene med soundstorm chippene har som eneste lydkort i verden mulighet til DD encoding i kortet. Creatives Audigy kort ble i en periode kritisert for å ikke ha den samme muligheten, svaret fra Creative var at en slik encoding kun er mulig fordi lydkortchippen i Soundstorm korta sitter på hovedkortet (encoding i sanntid krever mye ressurser).

 

Hvorfor er så encoding av DD nyttig?

La oss anta du har koblet lydkortet til en ekstern forsterker via digitalutgangen. Du liker å spille spill og da særlig multikanalsspill. Skal du ha slike spill i flere enn to kanaler på et vanlig lydkort er du i tillegg til digitalutgangen nødt til å koble analogt med 6 kabler da kortet kun sender ut en 2 kanals PCM strøm på digitalutgangen i slike tilfeller. Rett og slett fordi kortet ikke er i stand til å generere (encode) en flerkanals DD strøm.

 

På Soundstorm chippene stiller saken seg anerledes ettersom disse encoder DD. I flerkanals spill kan de altså lage en flerkanals DD strøm og sende denne ut via digitalutgangen. Kjekt, for da slipper du å koble analogt når du spiller spill. Dessuten blir lydkvaliteten mye bedre ettersom du slipper å benytte de håpløse DACene som sitter på lydkortene.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Å spille musikk i "fake" 5.1 er noe jeg er sterkt imot, men det jeg egentlig lurer på er hvorfor "DD i HW" skal være et salgsargument ? Om du spiller av en DD/DTS lydkilde så vil jo "dekoderen" i forsterkeren ta seg av all dekodingen så der er det ingen fordeler.

 

Det eneste den gjør er å lage et "fake" 5.1 signal av et stereo signal (som er det samme som "%#& PL)

Jeg liker ikke PL btw.

Du har tydeligvis ikke forstått noenting du.

Tydeligvis ikke. Hvorfor skal det være behov for å encode lyden fra et spill i DD om spillet støtter DD? Da vil jo spillet selv generere DD lydstrømmen, og en vanlig digital kabel på et vanlig lydkort kan ta dette til forsterker.

 

Vil ikke et spill som støtter DD gi ut en DD strøm på samme måte som f.eks en film med DD AC3 lydspor?

Jeg regner med at SS kan lage en FAKE DD 5.1 strøm ut av det stereo signalet som kommer fra spillet, men dette er jo fake, fake, fake og bare fake.

3D Lyd skal lages av spillets lydmotor, og ikke en DD chip som kjører det gjennom en ProLogic logaritme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...