Gå til innhold

Sony DCR-HC85


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det ordner seg vel. Men til dere som har kjøpe videokameraet, hvordan er videokvaliteten?

Har ikke fått filmet så mye ennå. Er ikke heilt fornøyd med oppløsningen (kvaliteten) på LCD skjermen, men kvaliteten på filmen kan jo være bra for det.

 

Skal en tur til fjells ikveld, og skal filme en del da.

Lenke til kommentar
Men til dere som har kjøpe videokameraet, hvordan er videokvaliteten?

Jeg har testet mye de 2 siste dagene. Har filmet både ute og inne, og filmet de samme scenene med mitt gamle PC100 som jeg har tenkt å erstatte. Holder nå på å sette sammen en sammenligningsvideo der jeg viser klipp1 fra HC85, så det samme klippet fra PC100 osv. Konklusjonen er sannsynligvis klar i løpet av kvelden, og da kommr et nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Jeg har testet mye de 2 siste dagene. Har filmet både ute og inne, og filmet de samme scenene med mitt gamle PC100 som jeg har tenkt å erstatte. Holder nå på å sette sammen en sammenligningsvideo der jeg viser klipp1 fra HC85, så det samme klippet fra PC100 osv. Konklusjonen er sannsynligvis klar i løpet av kvelden, og da kommr et nytt innlegg.

 

Jeg venter i spenning. Jeg har bestilt dette kameraet, men er fortsatt i tvil om kameraet et verdt pengene eller om jeg skal se meg om etter noe annet.

Lenke til kommentar

Har en teori om at kamerafabrikantene bevisst lager kameraene nå for tiden dårlige KUN for å tjene gryn. Det er så UTROLIG enkelt å lage et videokamera som opererer perfekt: 1/3 tomme stor CCD med KUN 590 Kpiksler (1024x576) som vil gi skikkelig widescreen og som kan kutte til 720x576 piksler (414Kpiksler) når det trengs. På den måten vil hver piksel bli forholdsvis stor (få piksler på stor flate/CCD) og kameraet vil bli veldig lyssterkt. Videre har man progressiv scan, alle manuelle kontroller lett tilgjengelige, manuelle lydnivåer og 3,5 toms LCD med 295 Kpiksler (halvveis til 590 Kpiksler) og VIPS det var det: drømmekameraet for alle og enhver. Dersom man absolutt trenger stillbildekapasitet er det ikke noe problem å bygge dette i en annen modell, men da ofrer man altså lavlyskapasitet.

 

Jeg fant ut at mitt gamle TRV900 har en lavlyskapasitet på 4 lux, noe som er uhorvelig bra! Det er mer lysfølsomt enn noe annet kamera under 30000 i dag (med mindre man finner en brukt VX2000 eller PD150 til den prisen) og når alt kommer til alt er det videokvaliteten som gjelder. Modellen er altså 7 år gammel i år, og har vært ute av produksjon i hvert fall 2 år, men er altså ikke dårligere enn noe nytt kamera enda, snarere tvert imot. Ser ut som jeg trygt kan beholde dette helt til vi er inne i neste generasjon video (HD altså). Poenget mitt med å si dette er bare for å bekrefte det jeg begynte med:

 

Det virker som de rett og slett har mistet lysten på å gi oss skikkelige kamera, da det så lett som med et knips vil kunne gjøre kamera i 200000-kroners-klassen fullstendig ubrukelige.

 

Gleder meg til å se hvordan de skal klare å lage en glidende overgang til HD-æraen uten å gjøre de tusenvis av proff-DV-kameraer ubrukelige... moro moro.

Lenke til kommentar
Sony lansere nå DCR-PC350, en kraftig forbedret versjon av DCR-PC330 med bla. 24p film modus. Og det til en RIMLIGERE pris. Skal bli spennende å se:

 

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...$1,300.htm

 

Ser unektelig bra ut og spesifikasjonen likeså. Men, jeg synes ikke pocketmodellene ser like brukervennlig ut sammenlignet med handycam. Jeg har ikke erfaring med PC-modellene, men er det ikke vanskligere å holde disse stødig. :hmm:

Lenke til kommentar
Sony lansere nå DCR-PC350, en kraftig forbedret versjon av DCR-PC330 med bla. 24p film modus. Og det til en RIMLIGERE pris. Skal bli spennende å se:

 

http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...$1,300.htm

Tror jeg venter til det PC350-kameraet kommer. Håper det skjer snart. Det bør havne rett under 10000,- hvis prisprognosen stemmer. Har lurt på HC85 men hørt så mye negativt om det. Kan hende pocket-kameraer er vanskelig å holde stødig men man bør vel ha stativ i en eller annen form? Selv skal jeg ha det mye på motorsykkelen så der har jeg laget en brakett.

Endret av mxtreme
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noe jeg lurer på:

 

Hvor bra oppløsning har HC-85 og hvor stort blir da bildet? I pixler...

 

Blir det f.eks 1024x740....?

 

Og hvordan er forskjellen på bildestørrellsen når jeg filmer i wide-screen og når jeg ikke gjør det?

 

Skal mekke litt film med stillbilder i filmen som jeg har lagd på pc'en så da hadde det vært greit å vite... :hmm:

Lenke til kommentar

Sony DCR-HC85E har 2.11 Megapiksler Gross, (1.9 MP netto)

Bildene blir da på skjermen 1600x1200 i størrelse.

 

DCR-HC85E har ekte 16:9, det vil si at den bruker mere av bildebrikken

når den filmer, for så presse bildet sammen.

 

Hvis bildet vises på en widescreen tv, vil bildet ha normale proposisjoner..

Men på en vanlig 4:3 tv, vil bildene se sammenklemte ut.

 

Har forøverig hatt Sony DCR-HC85E i snart 2 måneder, og hadde det med meg

på tur til Russnand i 3 uker der jeg filmet 7 timer med film.

 

Er selv kjempe førnøyd med kvaliteten på kameraet. :yes:

 

Legger ved noen utvalgte bilder, tatt ut av videoen.

(har kun lagret bildene som JPG i Photoshop)

 

Marina16.jpg

 

Nadya06.jpg

 

Marina31.jpg

 

Nadya11.jpg

 

Legger også med et video klipp fra filmen.. (hele filmen er på 57 minutter)

Filmen er redigert i Adobe Premiere Pro

og Lyden i Steinberg Nuendo 2

 

(Ps. pga webplass(har bare 100MB), måtte filen komprimeres.

Filmen har da endel komprimerings støy, orginale på 1 GB har ikke)

 

Test film 5:23 min - 1032kbs - 37MB

 

Ps! Det er undertegnede som tester ut Kvas - Russlands Nasjonaldrikk

Endret av Lydteknikker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...