Gå til innhold

Sony DCR-HC85


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har i en tid vurdert kjøp av mitt første videokamera. Leting etter tips og beskrivelser av kameraer har bl.a. ført meg hit til dette forumet. Dette er min første melding.

 

Jeg har faktisk eiet et kamera tidligere… Jeg ”utnyttet” Experts 30-dagers returrett og testet Sony TRV33E. Et godt kamera til mitt bruk syntes jeg, men litt dårlig lysfølsomhet – litt kornete og mørkt ved opptak innendørs.

 

Når man er på let etter det nyeste, billigste, minste og beste av elektronikk er det veldig lett å bli fanget av jeg-venter-til-neste-år-når-alt-er-billigere-og-bedre-syndromet. Men i mars/april i år kommer Sony (som jeg tror jeg vil sverge til bl.a. pga trykkfølsom skjerm) med 3 nye i PC-serien og 5 i HC-serien (kan noen forresten forklare meg forskjellen på PC og HC – stående og liggende?). Det kameraet som jeg føler kunne passe godt til meg er Sony DCR-HC85.

 

Er det noen som tør å vurdere/kommentere/sammenlikne med andre kameraer kun i bakgrunn av denne teksten (eller hva dere ellers må ha hørt/lest):

http://www.camcorderinfo.com/content/sony-...rder-review.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sette på dette kameraet jeg også.

 

Har lenge vurdert trv-33, men nå erstattes jo det av HC-40.

Vet at HC-85 tar mye bedre stillbilder enn HC-40, men dette har liten betydning for meg. Er også video kvaliteten mye bedre?

 

Burde være bedre lysfølsomhet på HC-85 pga at det har større CCD brikke.

HC-85 koster ca 9500 mens HC-40 koster ca 7300.

 

Er det verdt å legge til 2200kr hvis stillbildekvaliteten ikke har betydning?

 

Sikkert ikke mange som vet enda ettersom at det ikke har kommet på markedet enda.

 

Kunne egentlig ha tenkt meh HC-65, men det kommer vist ikke til norge.

 

Står en del om disse kameraene på Sonystyle.com

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt; jeg er en amatør på videokameraer - og knapt nok det. Men dette var likevel det jeg mener meg kunne lese ut av Sony sine sider (som kameraene ikke hadde til felles):

 

Carl Zeiss® Lens:

Yes (Vario-Sonnar® T*)

Yes (Vario-Tessar®)

 

Imaging Device:

HC65: 1/5'' Advanced HAD™ CCD, 1070K Pixels Gross

HC85: 1/3.6'' Advanced HAD™ CCD, 2110K Pixels Gross

 

Video Actual Resolution:

HC65: 690K Pixels

HC85: 1080K Pixels

 

Still Actual Resolution:

HC65: 1000K Pixels

HC85: 1920K Pixels

 

Lens Filter Diameter:

HC65: 25mm

HC85: 37mm

 

Konklusjon: Type linse sier meg ingenting. Men CCD-brikken er større hos HC85, noe som vel skal bety større oppløsning (som video- og stillbildeoppløsningen bekrefter). Det virker også som at linsen (linsefilter?) er større hos HC85, noe som gir mer lys inn.

 

Dette er kanskje ikke så relevant siden HC65 ikke selges i Norge, men da slipper man hvertfall å leve i troen at det finnes et like bra videokamera (med dårligere stillbilder) for 1500,- mindre...

Lenke til kommentar
Carl Zeiss® Vario Tessar® Lens

 

Carl Zeiss lenses have an advanced optical multi-layer coating offering less glare and flare with increased contrast. This results in vivid image brilliance, true-to-life color saturation and perfect renditions of subtle tones.

 

Professional Quality Carl Zeiss® Vario-Sonnar® T* Lens

 

Carl Zeiss T* lens coatings are among some of the most advanced multi-layer coating systems in the world, resulting in even less glare and flare with increased contrast. This results in vivid image brilliance, true-to-life color saturation and perfect renditions of subtle tones. 

 

Ser ut som at HC-85 har bedre optikk.

Blir spennende å se tester av dette kameraet, hvis det ikke allerede finnes?

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk eiet et kamera tidligere… Jeg ”utnyttet” Experts 30-dagers returrett og testet Sony TRV33E. Et godt kamera til mitt bruk syntes jeg, men litt dårlig lysfølsomhet – litt kornete og mørkt ved opptak innendørs.

 

Endelig en som er enig med meg ang. lysfølsomhet.

 

Det er for mange som ikke tar dette i betrakning når de vurderer kameraene.

Jeg kjenner mange son nesten ikke filmer for de irriterer seg over kornete blide og mangel på farger når de filmer i dempet belysning.

 

 

Venter også i spenning på testene av Sony kameraet

 

Royrogers

Endret av royrogers
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som tidligere nevnt, er dette kun en første kikk på kameraet - som er gjort under forhold som ikke setter kameraet på prøve. Det er kun testet på Sonys stand på en messe, hvor lysforholdene er optimale - noe de aldri er når jeg filmer...

 

Jeg venter i spenning på en skikkelig omtale av dette kameraet. Det er antagelig ikke lenge til Camcorderinfo har dette klart.

 

Jeg har forresten vært i kontakt med expert, og de sier at de skal ta inn kameraet allerede i april! Så for vi se om det stemmer... Noen som ellers vet hvor man kan få tak i det (for håndfast testing, ikke nettbutikk)?

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har nå testet ut et TVR-80 med 30-dagers åpent kjøp på El-kjøp. Jeg skal ha meg et kamera, men er ikke helt sikker på om jeg vil ha et horisontalt eller vertikalt kamera. Mine erfaringer med TRV-80 (som er forgjengeren til HC85) er veldig gode, men-... Det jo alltid et men, eller hva? Bildekvaliteten er jeg veldig fornøyd med og det er muligheter til å gjøre det meste manuelt med kameraet. Ut i fra kvaliten jeg gjerne beholde kamera!!! Men det er tre ting som for meg til å vurdere å bytte det ut.

 

For det første synes jeg det er akkurat litt for stort og tungt hvis man skal ha det med på tur. Så lenge man har det med i bil e.l. er det ikke noe problem, men skal man ha det i sekken i tillegg til mye annet kan det være litt ubekvemt. Så synes jeg at det er negativt at de manuelle muligehetene ligger sjult i menyene. Jeg synes sony kunne spandert et lite justeringsratt til bruk under filming. Skal man ikke justere noen mens man filmer er ikke dette noe problem. Det siste jeg synses mangler på kameraet er å kunne skru av at zoomen går så kjapt. Den er følsom så det er fint mulig å få til fin zoom når man er konsentrert, men enkelte ganger kunne det være veldig greit å kunne trekke i zoomen og allikevel få en fin myk zoom. Men på en annen side er det greit å bruke zoomen minst mulig under opptak. Hvis man ikke har det i fingeren blir det ofte urolige bilder av det...

 

Håper dette kan hjelpe noe?

 

Det jeg lurer på nå er om det er noen som vet hva som er nytt på HC85 i forhold til TVR80?

Jeg vurdere også og bytte til det nye PC-109 bare fordi det er så lite og at jeg derfor tror at jeg vil ta det med meg oftere da. Noen som vet hvor mye bedre TVR-80 og HC85 er i forhold PC109 eller hva man går glipp av? Still-bilder er ikke viktig for meg...

 

Apropos HC (handycam) og PC, så tror jeg at PC står for PocketCam??? :hmm:

Lenke til kommentar

Denne linken hos Sonystyle gir deg en sammelikning mellom TRV80, HC80 og PC109:

http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP....orders&Dept=dcc

 

Ved å klikke på hvert kamera får du en mer detaljert beskrivelse (se under "spesifications").

 

De viktigste endringene jeg har funnet fra TRV80 til HC85:

- Vekten reduseres fra 720 til 640 gram

- Størrelsen reduseres fra 73x93x169mm til 68x89x172mm (WxHxD)

- CCD'en økes fra 1/4'' til 1/3.6''

- Prisen (hos Sonystyle) reduseres fra $1.500 til $1.000!

 

Jeg er enig i at TRV80 er litt stort og tungt. Samtidig er jeg skeptisk til kvaliteten til de mindre kameraene. Mitt håp er at HC85 skal være den mellomtingen jeg søker. Spørsmålet er bare om det er for godt til å være sant at de skal levere et kamera som er mindre, lettere og bedre - til 33% lavere pris...

 

PC er stående kameraer. Blir ikke disse litt ugreie å holde? Dessuten betrakter jeg PC109 som et kamera i klassen under HC85. Mindre linse, mindre CCD, færre piksler, mindre LDC, ... Men for all del, jeg er også opptatt av at jeg skal gidde å ta med meg kameraet for å filme!

Lenke til kommentar

I på påvente av test på HC85 har bare noen fler komentarer til på TRV-80. ;)

 

Jeg har faktisk funnet ut at den beste måten å holde kameraet på for meg er med venstre hånd under kamera og ha høyrearmen fri til å trykke på start og zoom-knapper. ulemper da er at jeg kan få fingrene borti mikrofonen... Når jeg holder kamera slik det skal holdes synes jeg det er ukomfertabelt når jeg vil tilte kameraet lavere (kan være fordi jeg er høy). Uansett så syns jeg at jeg får best bilder ved å holde kamera med "feil" hånd.

 

Ellers så er jeg ikke så imponert over lyden. Jeg tror ikke TRV-80 er noe dårligere enn andre i denne klassen, men en intern mikrofon har begrensninger når den skal fange lyd ikke er helt i nærheten. Og i tillegg tar den med mye unødvenig støy rundt hvis man f.eks. står blandt mennesker og filmer noe...

 

Jeg tror derfor det er lurt med en ekstra mikrofon, men det har ikke noe erfaring med... Noen som har erfingen med ekstern mik?

 

Hva med denne?

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=7323&l=3&v...34&likepattern=

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Bulle i at det hadde vært fint å få vite en cirka-dato for en anmeldelse av HC85. Etter at jeg leste om det for første gang for et par måneder siden, har spenningen nå bygget seg opp til bristepunktet! Vær så snill, Akamera. Ikke la meg briste! Gi oss et estimat...

 

Forøvrig er jeg, i likhet med raolranau, opptatt av at lyden skal være god og at man ikke hører summingen fra motoren. Dette MÅ jo bare bli bedre med en ekstern mikrofon. Eller? HC85 har hvert fall mulighet for ekstern mikrofon. Selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Da er det vel på tide å forberede seg til bestilling av dette kameraet med tilbehør:

 

Varenummer: DCR-HC85E

Pris: NOK 9 748,- m/mva

 

LCM-TRVA Sony Bæreveske DV-kamera, Semi-soft

-Til TRV12/19//22/33

Pris: 442,-

 

ECM-HS1 Sony Microphone ECM-HS1

Sony Zoom Microphone

Pris: 813,-

 

VF-37CPKS Sony filtersett (pol.+antireflex 37mm)

-Circular Polarizing Filter + UV

Pris: 496,-

 

VCT-D580RM Sony Stativ VCT-D580RM

-Sony stativ 45-114cm med fjernkontroll

Pris: 772,-

 

VCL-ES06 Sony Vidvinkel VCL-ES06A

-0,6 x 37/52 mm

Pris: 729,-

 

Totalt 13 000,-

 

Vet at denne kamera bagen ikke passer HC-85, men kommer vel noe lignende til den også etter hvert. Ellers noen kommentarer på bestillingslisten? Trenger jeg noe mer?

 

Varene er hentet fra xd.no, men vet ikke hvor jeg skal bestille fra enda, skal uansett vente til etter at akamera har testet dette kameraet.

Lenke til kommentar

Til dere som skal teste dette kameraet. Kan dere teste eller komme med anbefalinger av ekstern mikrofon, hvis den innebygde ikke er bra. (som de ofte ikke er).

 

Kan dere også anbefale et passe stativ til kameraet. Er de orginale fra Sony bra, eller er de f.eks fra Velbon bedre. Har sett på Velbon 686 (Pris: 744,-) og Sony VCT-D580RM med fjernkontroll (Pris: 772,-).

 

De beste er sikkert Manfrotto, men de er litt dyre for amatørbruk.

 

Evt når kommer denne testen?

Endret av berntmh
Lenke til kommentar

Ut fra spesifikasjonene ser det ut som om Sony har "nedgradert" TRV-80 for å lage HC-85! Søker- og skjermoppløsning ned fra 180' til 123' punkter. Dårligere vidvinkel - ikke lenger i nærheten av vidvinkel med 52mm hhv 39mm (omregnet til 35mm-format). :thumbdown:

På pluss-siden er det nye kameraet mindre, lettere og billigere (i utgangspunktet), men tilbud hos de store kjedene gjør TRV-80 billigst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...