Gå til innhold

Sony DCR-HC85


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her følger den første anmeldelsen jeg har klart å finne på nettet (foruten en foreløpig anmeldelse på Camcorderinfo):

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/re...E4B002ACC42.htm

 

MEN - før dere hopper i taket av glede: Den er kun gjort av brukere av dette nettstedet og den er på nederlandsk... Dersom det er noen språkmektige der ute, kunne det vært kjekt med en oversettelse av begrunnelsene for karaktergivingen.

 

Nederlandsk har likevel noe til felles med norsk, så for selve karaktersettingen fra de to leserne gjetter jeg at de står for følgende:

 

Lyd (geluidskwaliteit) 2 - 9

Bilde (beeldkwaliteit) 9 - 10

Muligheter (mogelijkheden) 9 - 10

Brekervennlighet (gebruiksgemak) 9 - 8

Utforming (vormgeving) 8 - 9

 

Karakterene er fra 1 til 10, og HC85 skårer som vi ser veldig høyt, med unntak fra lyd i den ene reviewen. Lyd er forøvrig noe jeg synes er viktig, men jeg heller ikke venter skal være særlig bra uten mikrofon. Den andre leseren gir en 9'er for lyd. Han nevner noe om microfoonopnames. Kan det være at han har testet den med ekstern mikrofon?

 

I vente av mer grundige analyser, er dette en lovende test fra to brukere.

Lenke til kommentar

Høres bra ut, men skal ikke være lenge til akamera får testet dette. Er vel en snart en uke siden mlwirak sa at de snart skulle teste det.

 

Her er det også en som har kjøpt kamera. Kommer sikkert mer info etter hvert. Siden er på engelsk.

 

Forumet som det er linket til. Står litt om HC-85 på flere diskusjoner her.

 

EDIT: Linker

Endret av berntmh
Lenke til kommentar

Denne brukeren helder nok litt kaldt vann i blodet på de fleste av oss som venter i spenning på en overveldende positiv anmeldelse av HC85:

http://www.camcorderinfo.com/bbs/t77920.html

 

Han byttet inn kamera som han ikke var fornøyd med hele fire ganger – og da det var feil på det femte kameraet ga han rett og slett ga opp. Da hadde han opplevd forskjellige feil på hvert eneste kamera!

 

Dette kan vi selvfølgelig tilskrive usannsynlige tilfeldigheter og bedriten uflaks, men det peker på et noen problemer jeg kommer til å stå ovenfor når/hvis jeg skal bestille dette kameraet: 1) Ny og uprøvd teknologi = usikkerhetsmoment. 2) Hvis man er lur og kjøper over nettet, er det knotete å sende tilbake et kamera fire-fem ganger. 3) Hva om man ikke oppdager feilen før returretten/garantien er gått ut? Dvs at man lever med f.eks dårlig lyd som man tror må være sånn hvis man ikke bruker ekstern mic. Dette vil særlig være et problem dersom man ikke har eid DV-kamera før.

Lenke til kommentar

Kilder innen @kamera.no røper at det blir anmeldelse av HC85 i løpet av 1-2 uker. Spennende... Da får vi se hva det virkelig duger til. Det blir liksom ikke det samme å lese tilbakemeldinger fra tilfeldige brukere som spriker i meninger verre enn giraff i spagaten.

Lenke til kommentar
Dette blir spennende. Har lånt et panasonic NV-GS70 nå, hvordan blir dette sammenlignet med HC-85? Det ligger litt over i pris, koster ca 10 000, men har 3 CCD'er.

Vær klar over at bildestabilisatoren ikke er så god på Panasonic-kameraet. Dette burde du teste skikkelig først...

Lenke til kommentar

Bilder tatt med panasonic NV-GS70.

 

Fikk låne kameraet litt lengre. Ikke spesielt imponert over kvalitet på video, bildestabilisator fungerer dårlig. Ikke spesielt bra til innendørs filming uten mye lys heller, og LCD skjermen er ikke bra. Men ute i solen fungere det bra.

Bildene kan dere vurdere selv, ikke bra, men så er det heller ikke et stillbildekamera.

Lenke til kommentar
Konklusjon: Type linse sier meg ingenting. Men CCD-brikken er større hos HC85, noe som vel skal bety større oppløsning (som video- og stillbildeoppløsningen bekrefter).

Større CCD brikke behøver ikke bety større oppløsning (eller flere punkter på brikken). Det betyr bare at den er mer lysfølsom, og at den har bedre egenskaper for lite støy i bildet. Men samtidig kan den også klare større oppløsning før støy blir ett problem.

 

Videooppløsning er uansett 720x576, så det er ingen vits i å gå for høyest mulig videooppløsning. Jo større stillbildeoppløsning, jo dårligere bilde kan du faktisk risikere å få på selve videobildet, ettersom hver pixel da er mindre og av den grunn mindre lysfølsomme. Videobildet bruker jo uansett ikke like mange pixler som når man tar stillbilder.

Lenke til kommentar
For en novise innen DV; Hva mener du med at "videooppløsning er uansett 720x576"? Det skulle gi 414K pixler. Hva da når såkalt "Video Actual Resolution" for HC85 gir 1080K pixler?

Jeg vet ærlig talt ikke hva de mener med dette. Resultatet på tapen blir jo uansett 720x576 som er standard tv-oppløsning. Mulig at flere pixler registrerer tv-bildet (av hensyn til lysfølsomhet?), men at det blir croppet ned til 720x576. Det må de i såfall gjøre fordi de putter inn mange unødvendige pixler for å få bra stillbildeoppløsning. Derfor er det unødvendig å kjøpe ett kamera med bra stillbildekvalitet om man ikke planlegger å bruke det veldig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...